Tossal Mercader (2.547 m.) i Coma Rossa

Des del coll de Pimorent comencem a pedalar tot planejant cap a la coma d'en Garcia, però de seguida la deixem i prenem una pista que puja endimoniadament, enllaçant un bon grapat de revolts fins al peu d'un petit cim molt panoràmic, i que ens ofereix vistes sobre el sector de Porté, del Pas de la Casa i la capçalera de la vall de l'Arieja. Fem els últims metres a peu fins al cim i contemplem l'àmplia perspectiva. Retrobem les bicicletes i baixem per la mateixa pista fins al coll, on prenem una altra pista cap a l'est que puja suaument sempre per damunt dels 2.000 metres primer cap al cortal Rossó, i finalment a l'ampla Coma Rossa, on s'acaba al final de l'esplanada a sota de la serra de Font Viva. Tornem pel mateix camí tot contemplant la fonda vall de Porté i la zona de l'estació d'esquí.

• Lloc de sortida: Coll de Pimorent Porté (Cerdanya)
  • Sensació de dificultat: Fàcil Tot pistes. Pujada forta al cim
  • Cartografia: Bourg Madame IGN (1:25.000)

Coll de Pimorent 00:00 00:00 0,0
Refugi (primer revolt) 00:25 00:25 2,7
Final pista 00:55 01:20 6,9
Tossal Mercader 00:15 01:35 7,4
Coll de Pimorent (a prop) 01:00 02:35 14,0
Coma Rossa 00:55 03:30 20,0
Coll de Pimorent 00:40 04:10 26,7

Diverses vegades, esquiant al sector de l'estació d'esquí de Porté Pimorent o pujant al pic de la Mina, m'havia fixat en el Tossal Mercader, un petit cim amb una pista que fa un reguitzell de revolts tancats en zig-zag fins pràcticament el cap d'amunt. És un pic poc rellevant, una punta de la carena que es desprèn des del Puigpedrós de Lanós, de més entitat. Però té dues característiques que el fan interessant: com que té pista s'hi pot pujar pedalant; i en estar situat en un vèrtex entre diverses valls ens ofereix una panoràmica excepcional. Així que ens situem al coll del Pimorent, preparem les bicicletes i comencem a pedalar en una ruta que serà curta, però intensa. El Fum ens acompanya com és habitual en les nostres rutes.

Prenem la pista que marxa cap a la coma d'en Garcia en direcció nord, però aviat la deixem i prenem el ramal de l'esquerra. Tot i que havíem començat planejant, sense temps a escalfar comença una pujada que serà cada cop més intensa. La pista, a més a més, és pedregosa, i sempre cal aplicar-se de valent a pedalar amb força i decisió. La primera diagonal és llarga, i ens porta fins al primer revolt on hi ha un petit refugi lliure. A partir d'aquí comença una successió de revolts, en concret 15, que ens permetran guanyar alçada fins pràcticament el cim. Aquesta pista la van obrir per col·locar els para-allaus que protegeixen el poble de l'Ospitalet, que veurem a sota, gairebé en vertical, però 1.000 metres més avall. Durant el recorregut, entre esbufegada i esbufegada, podem contemplar un amplíssim paisatge d'alta muntanya.

S'acaba la pista i acabem de pujar a peu al cim en uns minuts. Des de dalt sorprenen les vistes de la capçalera de la vall de l'Arieja, que baixa cap a Acs. També tenim una bona vista de les muntanyes del sector nord-oest Andorra (Cabaneta, Escobes, Ruf,...), així com les veïnes de l'Arieja, com el pic d'Alba o el majestuós Rulhe. També bona visió cap al sud, on veiem en primer terme l'estació d'esquí del Pimorent i darrere els pics de Fontfreda, Font Negra i ja el sector del Pas de la Casa. La vista és amplíssima i el dia és clar, nítid i sense vent. Gaudim una bona estona del gran panorama des del cim, i al cap d'uns minuts tornem a recuperar les bicicletes. Baixem per la mateixa pista tot gaudint del paisatge.

Quan estem a punt d'arribar al coll del Pimorent girem a l'esquerra i prenem una pista tot planejant. Creuem una tanca que impedeix el pas de vehicles de motor i comencem a pedalar cap a l'est revoltant la base de la serra de les Lloses. La pista va pujant molt suaument, i és molt agradable. Avança molt per damunt del poble de Porté, que veiem enfonsat a sota, i s'endinsa en la valleta que forma el rec del Cortal Rossó. Passem per la cabana del mateix nom, i seguim avançant fins assolir la Coma Rossa, una bonica esplanada enmig de muntanyes. La pista s'acaba a sota mateix de la serra de Font Viva, però podem continuar uns metres per damunt d'una captació d'aigua, des d'on tenim una bona vista de l'esplanada entaforada entre alts cims. Tornem per la mateixa pista, gaudint de les vistes en altura sobre la vall de Font Viva, el poble de Porté i la zona de l'estació d'esquí.

Ostres, l'agost passat vaig pujar un dia al tossal Mercader, quina pujada!!, però paga la pena, és una forma de pujar gairebé en bici fins a un cim. Per cert, com que vaig pujar d'hora en baixar em varen quedar les mans glaçades!!, quina diferència amb aquest agost. Gràcies per la bona feina que feu.