Estany d'Estanilles (2.257 m.)

A llevant de la vall de Cardós trobem la petita coma de Sant Miquel on hi ha els probles de Boldís Jussà i Boldís Sobirà. Des d'aquest últim surt una pista que s'enfila fins aquest petit estany on hi ha una cabanya de pastors. Comencem a pedalar pujant per la pista i aviat deixem la pista secundària que puja a les bordes de Folguero, que tenim just a sobre. La pista tomba cap al sud fent una llarga marrada fins a sota del roc Bataller, on gira cap a l'est. Seguim pujant per la pista i fem dos revolts més abans d'emprendre una llarguíssima diagonal de més de 3 km. per damunt de l'embut de la coma, i que ens porta fins al petit estany, on acaba la pista. Contemplem el paisatge, amb el petit estany i una bonica cabana de fusta dels pastors. Baixada per la mateixa pista, amenaçats per la tempesta, amb una petita pausa al roc Bataller per contemplar un panorama sobre la vall de Cardós.

• Lloc de sortida: Boldís Sobirà Lladorre (Pallars Sobirà)
  • Sensació de dificultat: Fàcil Tot pista
  • Cartografia: Pica d'Estats - Montroig Editorial Alpina (1:25.000)

Boldís Sobirà 00:00 00:00 0,0
Pla de Guanes 00:50 00:50 4,5
Estany d'Estanilles 00:40 01:30 9,0
Roc Bataller 00:30 02:00 15,5
Boldís Sobirà 00:05 02:20 19,3

Seguim al Pallars pedalant per pistes de muntanya que encara no coneixíem, i avui ens desplacem fins al petit poble de Boldís Sobirà. S'hi arriba des de la part alta de la vall de Cardós, concretament a Lladorre cal prendre una carretera que puja encadenant revolts fins a Boldís Jussà, i encara uns quants més fins al següent poble, on s'acaba l'asfalt. Des del petit poble, on oficialment hi viuen 16 persones (dades Idescat 2022), comença una pista que s'enfila per l'ampli con que formen el roc Bataller, el pic de Tudela i el Pic del Racó Roi, una ampla coma que anirem remuntant. De fet aquesta pista va ser ampliada fa uns anys per arribar fins a l'estany d'Estanilles, on es va instal·lar l'any 2017 una cabanya de pastors de fusta ben curiosa que venia a substituir una d'anterior que s'havia cremat.

Sempre que podem intentem fer rutes circulars ja que són més divertides i et permeten contemplar una major varietat de paisatges, sense repetir. En aquest cas la cosa era més complicada, ja que no hi ha combinacions possibles per pistes. Sí que es pot baixar per trams de camí més tipus enduro, però ni tenim la tècnica ni les eines. A més a més la previsió de temps avui era incerta, i volíem fer una ruta curta. Així que ens conformem en fer una ruta linial en la qual farem una pujada continuada des del poble fins al Racó Roi, on hi ha el petit estany i la cabanya, i tot seguit baixarem per la mateixa pista. Són gairebé 20 quilòmetres, meitat de pujar i meitat de baixar, i uns 800 metres de desnivell sempre per una pista en bon estat i sense trànsit ja que només porta fins al clot on hi ha l'estany.

Sortim amb la Sílvia i el Fum des del petit aparcament a la part superior del poblet, just on surt la pista en direcció est, marcada amb senyals del GR-11 que creua tots els Pirineus. Comencem amb un tram de pujada suau per la capçalera de la petita vall de Sant Miquel, tributària de la vall de Cardós. Avancem uns metres fins a creuar la torrent, on al costat neix una pista secundària que puja a les bordes de Folguero que veiem per sobre, a la nostra esquerra. La pista gira cap a la dreta on comença una llarga diagonal en direcció sud-oest, primer per una zona de pastures i després per dins d'un bosc d'alta muntanya. Aquesta gran diagonal acaba en un revolt sota mateix del Roc Bataller. De baixada hi farem una aturada per contemplar el paisatge. Aquí la pista gira en sentit nord-est i comença una nova diagonal ascendent.

Més amunt fem un parell de revolts més fins assolir el pla de Guanes, gairebé a 2.000 metres, on hi trobem bestiar pasturant i també s'obre la vista cap al vessant sud. Aquí surt un corriol que baixa cap a Ginestarre, i que es fa amb bicicleta d'enduro, tot i que es veu força dret i difícil. Alguns també baixen pel GR de nou cap a Boldís, evitant la llarga marrada que hem fet per la pista, però això ja són figues d'un altre paner, i nosaltres ens concentrem en la pujada que encara ens queda. La Sílvia i el Fum giren cua, com ja havíem previst, per evitar fer una ruta gaire llarga després de diversos dies en bicicleta. El temps també és insegur, i s'albiren cortines de precipitació que s'acosten per l'oest. Jo segueixo uns metres amunt pensant que giraré aviat, però em vaig animant.

Passat el pla de Guanes la pista fa un últim revolt i ja emprèn l'última gran diagonal, la més llarga d'uns 3,5 km. que ens portarà directament fins al Clot Roi. Passat el revolt sota mateix del pic de Tudela ja es veu la llarga diagonal ascendent que hauré de recórrer, i que sembla no acabar-se mai més. El pendent s'incrementa, i com que el temps es complica accelero el ritme una mica, tampoc molt ja que la pujada és dura. Afortunadament la pista està en bon estat, ja que aquesta ja és la part nova que es va ampliar fa uns anys. Vaig avançant amb l'esperança que les pluges no m'enxampin. Una primera cortina de precipitació veig que segueix més cap al nord seguint el curs de la vall de Cardós, i em permet arribar fins al final de la pista, just a sobre mateix del petit estany d'Estanilles, que té ben poca aigua. A l'altre cantó de l'estany hi ha la bonica cabanya de fusta. No hi baixo ja que el temps està complicat. Faig un parell de fotos i començo a baixar ràpid.

La baixada és ràpida i fàcil, sempre per la mateixa pista. En pocs minuts he desfet la llarga diagonal, i comencen a caure quatre gotes. El cel és cada cop més tapat, però de nou la fortuna em somriu i les precipitacions marxen més cap al nord seguint la vall principal. Segueixo baixant ràpid, i quan arribo al revolt sota el Roc Bataller, com que el temps ha millorat faig una pausa i pujo caminant fins al petit cim, que ofereix una bonica i àmplia perspectiva de la vall de Cardós. De nou sobre la bicicleta acabo de baixar els últims metres fins al poble, on ens retrobem amb la Sílvia i el Fum. Una ruta fàcil i prou bonica, sortint des del preciós poble de Boldís Sobirà, amb una bona pujada i vistes panoràmiques de la vall de Cardós.