Pont natural de l'Afrau dels Cortalets

• Pleta dels Cortals. Al fons la carena del Puig Terrers

• Pont de l'Afrau de Cortalets

• Vista lateral del pont de l'Afrau dels Cortalets

• El pont fa una gran arcada d'uns 20 metres d'alt i uns 30 d'ample

• De tornada, als prats del Monnell

Al vessant sud del Moixeró, pocs metres per sobre del torrent de la Muga, s'aixeca desafiant una gran arcada natural de roca de considerables dimensions. Sortim des de l'Adou del Bastareny i remuntem el torrent per bon camí fins passar la Pleta els Cortals. Creuem el torrent i enfilem fort uns minuts fins localitzar aquesta meravella de la natura. El pont té uns 20 metres d'alçada i uns 30 d'amplada, i al seu costat hi ha una gran bauma des d'on contemplar-lo.

• Lloc de sortida: Adou del Bastareny, Gisclareny (Berguedà)
  • Sensació de dificultat: Fàcil. Darrer tram sense camí
  • Cartografia: Moixeró - La Tosa, Editorial Alpina (1:25.000)

Adou del Bastareny 00:00 00:00 0
Camí, prop masia de la Muga 00:57 00:57 2,3
Pleta dels Cortals 00:50 01:47 3,7
Pont natural de l'Afrau dels Cortalets 00:30 02:17 4,3

Amb la Teresa, el Joan i la Sílvia ens dirigim cap a l'aparcament de les fonts del Bastareny per anar a localitzar un bonic pont natural de roca que es troba ubicat lleugerament per sobre del torrent de la Muga, just al punt en què aquest gira fort i s'engorja per vorejar el Cap de Sadorn. El Joan, gran coneixedor de la zona, explica que hi havia estat feia força anys, i el recordava com un arc de grans dimensions. Precisament feia un temps que el Pere, un amic del bloc em va demanar si en coneixia el nom d'aquest pont. Jo només n'havia sentit parlar, però no hi havia estat. El Joan va preguntar-ho a gent gran de Bagà i va resoldre que el nom era pont de l'Afrau del Cortalet o dels Cortalets, que de fet és el nom de tot aquest sector, des de l'engorjat que fa el torrent de la Muga i cap als cingles de llevant. Encara per acabar de quadrar les coincidènies, la UEC de Bagà té una sortida planificada per al mes d'octubre per anar a visitar aquest racó, i el Joan com a bon guia volia anar-hi amb antelació per conèixer el millor pas, ja que el darrer tram no hi ha camí.

Així doncs arribem al petit aparcament que hi ha just a sota de l'Adou del Bastareny. S'hi accedeix des de Bagà seguint la carretera de Gisclareny. Un parell de quilòmetres enllà, just abans de l'àrea recreativa del Pont de Sant Joan marxa una pista a la dreta que passa pel veïnat de l'Hostalet i continua fins al peu de les fonts del Bastareny, uns centenars de metres per sota de la casa del Monnell. És molt recomanable visitar l'Adou del Bastareny, que neix de la roca uns metres per sobre de l'aparcament, i forma uns bonics gorgs i cascades. Com que hi hem estat moltes vegades avui anem per feina i comencem a caminar per la pista tancada per una barrera.

Pugem per la pista per fer via, però és molt recomanable, si es vol ver una bonica circular, pujar fins al peu de la casa del Monnell i agafar el caminet que passa per la diminuta ermita d'Oreis, en ruïnes, i que continua fins la també ensorrada casa de la Muga. Poc després de la casa el caminet baixa lleugerament i s'uneix amb el final de la pista, la qual enfila més directa uns metres per sota, seguint el curs del torrent.

Pugem doncs per la pista, ja que avui l'objectiu és accedir al pont dels Cortalets. Caminem gairebé una hora per la pista fins que aquesta mor al peu del torrent de la Muga. Cal creuar el torrent per uns grans blocs i continuar pel camí que neix a l'altra banda. El camí comença a pujar fort, i al cap de poc encara s'adreça més. El camí va zig-zaguejant a l'esquerra del torrent (riba hidrològica dreta), però a certa distància. Avancem per terreny solei de secà.

Gairebé una hora més de pujar i arribem a la Pleta dels Cortals, un bonic prat inclinat amb una antiga barraca de pastors, ara ensorrada, enmig. Ens aturem uns minuts a fer un mos i aprofitem per girar els ulls enrere i contemplem la vall del Bastareny que s'estén fins a Guardiola, on tributa al Llobregat. Des d'aquí, en altres ocasions hem pujat al Puig Terrers i el Comabona, seguint primer el torrent i després uns pendents molt inclinats per terreny salvatge. És una ruta llarga, dura i atlètica, però és una de les que més m'agradem per pujar al límit entre el Cadí i el Moixeró.

Avui però no continuarem amunt, sinó que des del prat de la Pleta dels Cortals busquem un caminet que surt de la part alta del prat i que baixa fins al torrent. En comptes de continuar amunt pel torrent, el creuem i pugem fort per l'altra banda, buscant algun indici de senderol. Fins i tot trobem un parell de fites al primer tram. De seguida cal enfilar per terreny molt pendent i tarterós, evitant els trams més emboscats, cap a les parets que ens queden lleugerament a l'esquerra. De fet si ens hi fixem, des del mateix torrent s'intueix el pont, tot i que per l'orientació no es dibuixa totalment. Pugem doncs camps a través, de pujada més tendint cap a la dreta, tot i que després baixant veiem que si haguéssim tendim més per l'esquerra, per la vora dels rocs es puja més fàcilment i directa.

Arribem a un gran pla molt inclinat sota una cinglera, i a l'esquerra veiem el gran arc del pont de l'Afrau dels Cortalets. Ens hi acostem, i no és ben bé fins que ets a sota que contemples la magnificència i les grans dimensions d'aquesta estructura natural. Es tracta d'un gran pont calcari, d'uns 20 metres d'alt i uns 30 d'amplada. Està situat molt a prop de la paret, de la qual es devia independitzar per erosió. Precisament per aquesta proximitat no és reconeixible com a pont des de lluny. Darrere la gran arcada hi ha una ampla balma, on aprofitem l'ombra per descansar i contemplar aquesta construcció de la natura, fruit de l'erosió.

Ens el mirem des de diverses perspectives, per davant, per darrere i de costat, fent diverses fotografies. Des de dins la balma l'arcada és especialment impressionant, però ni amb un objectiu gran angular les fotografies no poden abastar la totalitat de l'estructura. Tinc una especial debilitat pels ponts naturals, ja que els trobo molt estètics, i aquest és especialment bonic. Després d'una bona estona guaitant aquesta meravella de la natura emprenem el camí de tornada seguint la mateixa ruta. Invertim gairebé dues hores en tornar a baixar fins al punt d'origen.

Val la pena acostar-se fins aquí per contemplar aquest curiós racó del Parc Natural Cadí-Moixeró, emmarcat en un enetorn molt bonic, al salvatge torrent de la Muga. Com dèiem, es pot arrodonir l'excursió visitant les fonts del Bastareny i pujant pel camí d'Oreis, fent així la volta rodona i d'allò més interessant.

Una bona sorpresa! I tens tota la raó, és ben bonic, haurem de fer-hi cap alguna estona... Tenim una comarca que no deixa de meravellar-nos!!

La foradada és espectacular, quines fotos més xules que us han quedat! Nosaltres hi vam anar fa uns mesos, i un cop al prat de la Pleta dels Cortals ens va costar força atinar amb el camí de baixada cap al torrent, però amb una mica de tossuderia ho vam aconseguir. :)

Respecte al nom, vam buscar per tot arreu i no vam trobar res...

Ahir vàrem anar-hi. Bona encigalada per creuar el torrent seguint un track diferent al vostre (que és el bo tot i que caldria polir). Tornant enrere i mirant-ho be localitzàrem el camí que el creua i que, actualment, és ben fitat. Al tram de baixada el camí és prou fressat. A l’altre marge no perquè el terreny és rocallós, però les fites guien correctament fins al pont.
El pont de pedra és impressionant. Dels més grans que he vist. Gràcies per compartir-lo.

Moltes gràcies per la recomanació. Nosaltres hi varem anar ahir. Un lloc únic i gens concorregut. El camí molt ben fitat fins que comences la tartera, però llavors es força evident. Una matinal perfecte!

El passat 22 d'agost del 2017 , la varem fer , tal i com ja s'ha comentat és un racó del Bergada precios, solitari, i amb unes vistes prou espectaculars i boniques. Recomanable a tothom que li agradi la muntanya i amb una preparació mínima. Només comentar-vos que la considereu fàcil, i aquí potser pequeu o pequem els qui mirem els tracs, doncs crec que per fer-la amb el temps indicat, cal estar preparat i no encantar-se massa. El camí esta ben marcat , només hi ha un punt perdedor que seria un cop ets a la Pleta dels Cortals, la fita queda un xic amagada, doncs abans veus un camí fressat i pot despistar-te, res mes, fins i tot les fites et porten sense cap mena de problema fins a sota del pont...Excel-lent.