Tossa del Pas dels Lladres (2.661 m.)

Al peu del Segre iniciem una ruta amb una forta pujada fins un dels punts més elevats de la Cerdanya on es pot arribar pedalant. Als afores d'Oceja comença una pista que s'enfila dins d'un bosc fresc i obac al vessant nord, i que conflueix més endavant amb la ruta forestal asfaltada que puja fins al cim del Coma Morera (2.209 m.) A partir d'aquí una pista precària comença planejant pels immensos plans de les Salines, i tot seguit s'enfila fort per terreny trencat cap al pic Dòrria. Un breu tram de descans abans de l'última pujada fins al cim, on encara podem continuar planejant uns metres més fins al peu del Puigmal. Tornada pel mateix camí fins al coll de Pradelles, on s'inicia un corriol preciós i poc difícil que baixa directe durant 6 km. i uns 700 metres de desnivell fins a Oceja, on ja només cal acabar de tornar planejant.

• Lloc de sortida: La Guingueta d'Ix (Cerdanya)
  • Dificultat: IBP=106
  • Sensació de dificultat: Força fàcil Ruta llarga, amb alguns trams de pujada molt durs. Corriol de baixada divertit i poc difícil
  • Cartografia: Cerdanya Editorial Alpina (1:40.000)

La Guingueta d'ix 00:00 00:00 0,0
Coma Morera 02:00 02:00 24,1
Tossa del Pas dels Lladres (coll de les Clotes) 01:00 03:00 33,4
Coll de Pradelles 00:55 03:55 46,2
Oceja 00:35 04:30 52,5
La Guingueta d'Ix 00:20 04:50 60,2

Avui surto sol a la Cerdanya, i com que estem en plena canícula decideixo buscar una ruta fresca. A part de la plana central, moure's en bicicleta per la Cerdanya implica pujar sempre. I trio una pujada fresca per dins d'un bonic bosc de pi negre i avet pel vessant nord a sobre la població d'Oceja. Avui vaig per feina ja que he de tornar d'hora, i pràcticament no faig fotos, només algunes al cap d'amunt i amb el mòbil. Tampoc m'entretindré amb la crònica, ja que el recorregut de pujada ja està descrit en una altra entrada: Tossa del Pas dels Lladres (2.661 m.), i el corriol de baixada en una altra: Coll Marcer. En tot cas és una ruta amb una llarga pujada sense treva per bona pista des d'Oceja, un tram de 6 km. d'asfalt fins al cim del Coma Morera, i tot seguit alternar alguns trams plans entre pastures d'alçada a més de 2.200 m. i pujades molt dures per una pista precària i pedregosa. El punt més alt és la Tossa del Pas dels Lladres, on arribaven els remuntadors de l'antiga estació d'esquí de Puigmal, ara tancada. Encara es pot pedalar uns minuts més fins al coll de les Clotes, als peus del Puigmal, on es pot acabar d'arribar caminant poc més de mitja hora. El descens és pel mateix camí fins al coll de Pradelles on s'inicia el corriol ja descrit, una autèntica delícia que permet baixar directe de nou fins a la plana ceretana.