Berga - Cal Rosal - Montsent

Sortim de Berga cap al sud i passat el Mas d'en Bosc tenim l'opció ràpida de baixar per la pista, o la més entretinguda pel camí prop del Canal Industrial. Baixem sempre fins a Cal Rosal, on prenem la pista que remunta la vall de la Portella però la deixem aviat per enfilar per forts pujadors fins a la masia de Montsent. Bones vistes cap a Berga, Queralt, Figuerassa i Rasos de Peguera. Comencem a baixar, primer per pista, i després per un corriol molt divertit. De nou a Cal Rosal pugem cap a Obiols i seguim planejant cap a Graugés i de nou a Berga. Una ruta fàcil amb dos trams on podem optar per la pista o per camins més tècnics i entretinguts.

• Lloc de sortida: Berga Berguedà
  • Dificultat: Fàcil
  • Cartografia: Rasos de Peguera - Ensija Editorial Alpina (1:25.000)

Berga 00:00 00:00 0
Cal Rosal 00:20 00:20 5,5
Montsent 00:40 01:00 11,0
Cal Rosal 00:15 01:15 14,0
Obiols 00:10 01:35 15,6
Graugés 00:20 01:55 19,6
Berga 00:20 02:15 24,1

Feia dies que volia pujar cap a la serra de Montsent en bicicleta i contemplar una perspectiva diferent de Berga i les serres que l'envolten: Queralt, la Figuerassa i els Rasos de Peguera. Aprofitem un matí de dissabte en què tenim poca estona per fer aquesta ruta fàcil amb sortida i arribada a la capital berguedana. La ruta plantejada baixa per pistes i algun tros de camí fins a Cal Rosal, però també tenim l'opció una variant més trial·lera per un corriol que segueix un tram del Canal Industrial. Aquesta variant, tot i que està explicada, no surt al track, el qual segueix la pista principal. Les escasses fotos són de dos dies diferents: les de la variant del Canal Industrial són d'uns dies abans, en una ruta de descoberta, i la resta són del dia narrat.

Creuem la ciutat de Berga cap al seu límid sud-est, fins l'antic col·legi de les Dominiques, actualment escola Xarxa, on prenem una pista que planeja fins al Mas d'en Bosc. En aquest punt tenim l'opció de baixar per la pista, o fer una variant més trial·lera. Si baixem per la pista (ruta del track) hem de passar entre el Mas d'en Bosc i la part superior del càmping de Berga. Passada la masia la pista comença una ràpida i còmoda baixada fins a la casa de Cal Garrós. Si volem agafar la variant, al Mas d'en Bosc hem de girar a l'esquerra i prendre una pista precària que baixa cap un fons del torrent, on trobem un aqüeducte per on passen les aigües del Canal Industrial. El creuem per sota i avancem paral·lels al canal per una pista. Al cap d'uns metres la deixem tot seguint els senyals blancs i verds d'un sender local. Arribem a un petit pont sobre el canal, on comença un camí trial·ler que anirem seguint de baixada. És força ciclable, tot i que en algun punt si no es té molta habilitat caldrà posar els peus a terra. Després d'una bona baixada el caminet desemboca en una pista a pocs metres de Cal Garrós.

Seguim la pista fins a la casa de Vilafelet, però abans d'arribar-hi prenem un caminet a l'esquerra que planeja entremig dels camps. Creuem un parell de bailets i baixem cap a la casa de la Bruguera. Creuem per un pont sota la variant, i per l'altre cantó avancem cap al pla de les Monges, sobre mateix de Cal Rosal, on arribem tot seguit. Seguim ara per asfalt cap a l'antiga carretera d'Olvan, però la deixem en un revolt poc després de passar de nou per sota de la variant. Marxem a l'esquerra per una pista que segueix un rierol i ens porta fins a la casa de la Pubilla. Girem lleugerament a la dreta i trobem la pista principal que seguiria cap a la Portella. Deixem a la nostra esquerra Fuïves i seguim la pista aproximadament un quilòmetre.

Abandonem ara la pista de la Portella i comencem a pujar cap a la nostra esquerra. La pista puja fort, i més endavant trobem algun pujador llarg i intens que si no s'està molt en forma ens obligarà a posar el peu a terra. Passats els pujadors més forts la pista es suavitza fins a fer-se pràcticament plana. Fins i tot baixem uns metres fins a tocar de la masia de Montsent. Voregem la casa i contemplem el paisatge des d'aquest punt alçat. Es pot contemplar una panoràmica diferent de les serres de Queralt, la Figuerassa i els Rasos de Peguera, i més a l'est el Sobrepuny i el Catllaràs. A l'altre cantó de la casa la pista comença a baixar fort. La seguim gairebé dos quilòmetres des de la casa, i en un petit replà la deixem per agafar un corriol a la dreta.

Comença ara un dels trams més divertits de la ruta. Es tracta d'un corriol molt ciclable i molt conegut pels habituals de la BTT de la comarca. El caminet baixa amb pendent sostingut pel serrat de Tàpies. És molt entretingut sense ser difícil, totalment ciclable pels avessats, i els menys atrevits potser posem el peu a terra en algun punt. Un corriol divertit i emocionant de gairebé dos quilòmetres. El corriol es pot evitar seguint per la pista, tot i que és imperdonable no baixar-hi. El caminet acaba desembocant a la pista, pràcticament sota les pilones de la C-16. Arribem de nou a Cal Rosal, fem una petita pausa i emprenem el retorn cap a Berga.

Creuem el Llobregat i pugem uns metres fins a la bonica ermita prerromànica d'Obiols. Planegem entremig dels camps de cereals i pugem lleugerament fins al Colletó de Ballús. Ja de pla avancem ràpid per pistes entremig de conreus en direcció a Graugés. Creuem el nucli i a la cruïlla de camins descartem l'asfalt i prenem la pista que marxa de front i avança cap a la base de la serra de Noet. Entrem a Berga pel Pla de l'Alemany, al vessant sud de la vila, i tanquem així una ruta fàcil i força rodadora, amb dues variants que ens donen un punt d'emoció i diversió sobre la bicicleta.