Serra de Montclús i Castell de Cas en BTT

Castell de Cas Límit entre el Montsec d'Ares i el Montsec de Rúbies La Sílvia enmig d'una baixada força tècnica La Sílvia creuant el riu La Règola, i al fons el Montsec de Rúbies Àger

Al sud del poble d'Àger trobem una petita serra de suau i arrodonida des d'on podem gaudir d'excel·lents vistes frontals sobre les espadades parets del Montsec. Alhora passa per un punt emblemàtic, el Castell de Cas. Es tracta d'una ruta rodadora, de mitja muntanya, molt agradable i amb un tram de descens ben divertit per una pista dreta i pedregosa. Un bon complement a les rutes pel Montsec.

• Lloc de sortida: Àger, (La Noguera)
  • Desnivell positiu: 985 m. metres
  • Temps aproximat: 04:15 h. (inclou parades)
  • Dificultat: Força fàcil. Tram de descens una mica tècnic
  • Cartografia: La Noguera, Mapes Comarcals de Catalunya (ICC) (1:50.000)

Àger 00:00 00:00 0,0
Riu Fred de Pui 00:45 02:50 26,3
La Règola 00:32 03:22 30,2
Àger 00:52 04:14 36,9

El segon dia a la zona del Montsec farem una ruta més fàcil que el dia anterior. Canviem de vessant i guanyem perspectiva per mirar-nos el Montsec des d'una certa distància, i contemplar així la seva veritable magnitud. Seguirem una de les rutes del Centre BTT Montsec - La Noguera, concretament la número 45, "Torres de Cas", marcada com a ruta negra, tot i que no és gens difícil. Així doncs sortim amb la Sílvia del poble d'Àger i comencem a planejar en direcció oest fins arribar al poble d'Agulló.

Creuem el petit i tranquil poble d'Agulló i prenem una carretera asfaltada ben poc transitada que aviat comença a pujar de valent. Enfilem un petit port al costat del petit cim de la Tosseta (713 m.), i baixem pel vessant oposat, encara per carretera fins arribar a pocs metres del poble encara més petit de Millà. Poc abans d'entrar al poble prenem una pista a l'esquerra que comença a pujar flanquejant el Serrat de les Forques. Anem pujant de forma sostinguda per pista poc transitada però còmode. Passem per una zona d'ametllers i anem guanyant alçada. Passem al costat mateix de l'ermita de Sant Llobí, que deixem a la nostra esquerra.

Anem pujant progressivament però sense descans, guanyant la part alta de la Serra de Montclús. Es tracta d'una zona on es pot gaudir de la tranquil·litat més absoluta, ja que està totalment despoblada. Trobem restes d'antigues masies actualment abandonades. Passem entremig de boscos, camps de cereals i ametllers. És una zona molt agradable per a transitar, més encara amb els colors verds de la primavera. Després d'un tram de pujada moderada arribem al Port d'Àger, on hem de creuar la carretera C-12, al costat d'un restaurant.

Passat el Port d'Àger continuem pràcticament de pla seguint una carena desdibuixada, però que ofereix una fantàstica perspectiva a la nostra esquerra del Montsec. Ens en separa la vall d'Àger, i aquesta considerable distància permet gaudir d'una visió panoràmica dels tres Montsecs, el de Rúbies a la dreta, el d'Ares davant nostre, i el d'Estall més a l'esquerra. Enmig la vall d'Àger, suau i oberta. Continuem rodant per una pista excel·lent, pràcticament de pla fins arribar al peu de la Torre de Cas.

La Torre de Cas és un edifici circular totalment restaurat que, segons sembla, formava part d'un conjunt més gran, ja que al voltant hi ha restes d'antigues edificacions. Està situat en un punt elevat de la serra de Montclús, i a pocs metres hi ha l'ermita romànica de Sant Jaume de Cas. En aquesta zona de la Catalunya Nova hi ha una gran concentració de castells i torres de vigia, que utilitzaven els cristians en l'època de la reconquesta. Molts d'aquests castells tenen visió des de l'ún a l'altre, i sempre estan situats en punts estratègics amb bona visió cap a totes bandes.

Després d'una parada per contemplar la torre i l'església seguim endavant per la mateixa pista per on veníem. Anem planejant fins que de sobte girem a l'esquerra i comencem una forta baixada. El primer tram del descens és per pista bona, però aviat en prenem una de secundària molt més trencada, plena de pedres i amb fort pendent. Cal anar amb compte per aguantar l'equilibri sobre la bicicleta, però anem baixant. El descens és molt directe i continuat, i baixem més metres dels que havíem pujat durant tot el que portem de ruta. Realment és un descens divertit que posa a prova les suspensions i l'habilitat dels ciclistes.

La baixada acaba al peu del riu Fred de Pui. Cal creuar-lo, però no hi ha pont. Com que no és gaire fons ens hi atrevim sobre la bicicleta. Creuem el riu i comencem a pujar per l'altre vessant. Tota la ruta està convenientment indicada amb senyals homologats del centre BTT, i és fàcil de seguir. En alguns punts segurament algú ha retirat algun senyal, i el GPS ajuda a seguir la ruta. Després de creuar el riu també creuem la carretera C-12, i seguim fins prop d'una altra torre de vigia, la Torre del Mas Minguereixo, però no hi acabem d'arribar. Tornem a creuar la carretera i ens arribem fins a la petita ermita de la Trinitat. Aquí s'acaba la pista i comença un camí amb algun tram desdibuixat que costa una mica de seguir. Trobem un parell de pujadors curts però durs, i tornem a trobar una pista que ens apropa al petit poble de la Règola.

Tot aquest tram és força incòmode, ja que constantment estem pujant i baixant. Després de la baixada aviat veiem el poble d'Àger, que sembla més a prop del que realment és. Fa calor, i el puja-baixa constant és esgotador. Quan ja sembla que arribes al destí, encara queda un bon tros. Al poble de la Règola perdem momentàniament els senyals. Creuem els seus carrers estrets i costeruts i seguim direcció Àger. Cada cop veiem el poble més a prop, però no hi acabem d'arribar, i les pujades i baixades no s'aturen.

Un darrer esforç i entrem al poble des del sud, contemplant una magnífica imatge del nucli urbà al voltant d'un turó, encapçalat per l'esvelta església que destaca al capdamunt. Creuem el nucli antic del poble i acabem d'arribar fins al costat del càmping, punt de sortida de les rutes senyalitzades de BTT.

Ha estat una sortida còmoda i rodadora que ens ha permès contemplar la serra del Montsec des d'una certa distància i així mesurar-ne l'autèntica dimensió. Una ruta recomanable com a complement d'altres rutes que enfilen directament el Montsec. L'únic inconvenient d'aquesta ruta és que perd interès al final. Després del descens vertiginós queda un bon tros de camí força avorrit, a diferència de la resta que és molt estimulant.

Perfil

{mosmap width='800px'|height='500px'|lat='41.9865819'|lon='0.7641617'|zoom='6'|zoomType='Large'|zoomNew='0'|mapType='Terrain'|showMaptype='1'|overview='1'|text='Sortida: Àger'|tooltip='Sortida'|marker='1'|align='center'|kml='http://www.engarrista.com/tracks/2010-05-23_Montclus_Torre_Cas/2010-05-2...'|key='ABQIAAAA1PhG-035ssp4kwRi9IOynRRJH_JUw-AoVkLROyDqWeO93ccYBBQsqtBZlTELMG2nz0quUQOchpkhcw'}

Per guardar l'arxiu fes clic amb el botó secundari del ratolí i tria "Guardar destinació com..."