Noguera

Cova del Tabac

Petita cambra lateral

Una cavitat de considerables dimensions s'endinsa a les entranyes dels feixants vermellosos del Mont-roig. Des de la presa de Camarasa un caminet va guanyant alçada pel vessant dret de l'embassament fins a vorejar la cinglera. Ja a la cara sud, per sobre del congost de Camarasa, un tram equipat ens permet arribar al peu de la gran boca. Entrem a l'àmplia galeria, amb trams de més de 20 metres d'altura i encara més amplada. Recorrem la cova fins al fons, fixant-nos en les escasses formacions litogèniques i en les peculiars formes d'alguns racons profunds.

Montsec de Rúbies en BTT

Baixant cap a la Portella Blanca

Comencem a pedalar a la Mare de Déu del Puig de Meià, turó encimbellat sobre Vilanova. Remuntem la remota carretera passant pel congost de l'Escala del Pas Nou fins a l'Hostal Roig, on prenem la pista en pujada constant fins al Tossal de les Torretes, cim del Montsec. Pel camí visitem l'espectacular cova del Forat del Gel. Baixem pel camí molt costerut de la Portella Blanca fins al poble abandonat de Rúbies i tanquem el cercle planejant pel vessant sud.

Serra de Montclús i Castell de Cas en BTT

Àger

Al sud del poble d'Àger trobem una petita serra de suau i arrodonida des d'on podem gaudir d'excel·lents vistes frontals sobre les espadades parets del Montsec. Alhora passa per un punt emblemàtic, el Castell de Cas. Es tracta d'una ruta rodadora, de mitja muntanya, molt agradable i amb un tram de descens ben divertit per una pista dreta i pedregosa. Un bon complement a les rutes pel Montsec.