Cingles de Capolat i els Tossals

Ens enfilem de nou a la serra dels Tossals amb la bicicleta amb una llarga i constant pujada, i uns descens divertit i emocionant enllaçant corriols. Des de la capital berguedana marxem cap a l'oest, passem per Avià i seguint més o menys el GR-1 planegem fins a l'Espunyola. Continuem pel Peu de Roca fins a Torrades on comença una llarga pujada que ens porta a Tresserra. Poc després de la masia comença una pujada més trencada, i amb alguns trams molt durs i pedregosos que puja directa a la serra dels Tossals. Un cop a dalt seguim la carena cap a llevant fins al santuari. El primer tram de descens té alguns passos més drets, però un tros avall és més ciclable. Al costat de Gragés prenem un divertit corriol que fa mil-i-un revolts fins al Molinot, i tot seguit enllacem amb el camí de les costes de Serrapinyana que ens portarà cap a Avià.

• Lloc de sortida: Berga (Berguedà)
  • Dificultat: IBP=83
  • Sensació de dificultat: Força fàcil Pujades fortes i pedregoses. Trams de descens una mica trial·lers
  • Cartografia: Rasos de Peguera - Ensija Editorial Alpina (1:25.000)

Berga 00:00 00:00 0,0
L'Espunyola 01:00 01:00 13,3
Tresserra 01:00 02:00 20,5
Santuari dels Tossals 01:00 03:00 26,5
Berga 01:15 04:15 39,0

Surto pedalant de Berga, passo a recollir al Joan per Avià, i plegats marxem planejant cap a l'est enllaçant diverses pistes i algun tram de camí seguint més o menys el GR-1 fins arribar a l'Espunyola. De fet és una ruta que he fet i explicat moltes vegades, i la intenció no era ni publicar-la (de fet pràcticament no hi ha ni fotos). Però com que hem fet algunes variants, farem una ressenya breu. A l'ajuntament de l'Espunyola prenem el camí que faldeja pel Peu de Roca fins a la masia de Torrades. Aquí enllacem amb la pista que aprofita un dels punts més accessibles per enfilar-se als Cingles de Capolat pel vessant sud, la rasa de Tresserra. Tot i això la pista puja sense treva i té alguns trams durs. Triguem una hora fins a l'Espunyola, i una hora més fins a Tresserra. Passada la masia prenem una pista a la dreta que s'enfila fort cap a la carena dels Tossals, i per un traçat que sembla impossible entre cingleres continua amunt amb alguns pujadors molt durs i pedregosos.

Un cop al Pla de Tresserra, dalt la serra dels Tossals, gairebé a 1.500 m. fem una breu pausa per contemplar les muntanyes nevades i tot seguit marxem cap a l'est seguint la carena. Aviat s'acaba la pista i continua un camí força ciclable, però amb alguns punts on cal posar el peu a terra, i fins i tot carregar-se la bicicleta a l'esquena al Mal Pas de Runers. Després el camí és més agradable, i avancem per sobre les cingleres amb grans vistes cap al sud. Fàcilment arribem al santuari dels Tossals, en ruïnes. Tot seguit baixem fort per la pista encimentada i al primer revolt enllacem amb un camí que baixa directe. És el tram de descens més difícil, i fem diversos passos a peu. Més avall seguim el camí Ral fins al peu de la casa de Gragés, on enllacem amb un altre camí que em comenta el Joan i jo no havia fet amb bicicleta que ens baixarà al Molinot encadenant multitud de girs curts. És un corriol divertit i poc difícil.

Sota mateix de la casa del Molinot prenem el caminet que creua la riera de Clarà i traça una llarga diagonal per la costa de Serrapinyana. És un camí molt divertit, amb trams força pedregosos i algun punt on els que som menys hàbils i atrevits ens veiem obligats a posar el peu a terra. Més avall el camí planeja fins als Arbres Blancs, ja als afores d'Avià. Ja queda només acabar d'arribar a Berga satisfets d'una ruta amb quatre parts: un tram planer fins a l'Espunyola; una pujada forta cap als cingles de Capolat i una d'encara més dura cap als Tossals; un camí carener fins al Santuari; i un descens divertit i emocionant fins a Avià. Una ruta ben completa amb bones vistes cap a les muntanyes pirinenques i cap a la plana Central.