Roca Tallada (1.667 m.)

El Moixeró des de prop de Gréixer Una vaca en mira encuriosida Superem un passatge vertical d'uns 10 metres amb l'ajuda d'una cadena i d'esglaons metàl·lics Des del cim contemplem el Puig Terrers, la Muga, la Moixa, la Boixassa Baixant cap al Pas de la Mona

Des d'aquest modest cim situat sobre el poble de Gréixer tenim una bonica vista frontal del Moixeró, la capçalera del Bastareny i els contraforts del Cadí més oriental. En una sortida amb la UEC de Bagà pugem des del pont de Sant Nazari fins al coll de l'Abaiol, el pas del Verdai i el coll de la Coma Castellana. Des d'aquí anem a buscar un pas vertical equipat amb cadenes i esglaons metàl·lics que ens enfila amb un fort pendent fins al panoràmic cim. Baixem pel pas de la Mona i el bosc de l'Abaiol.

• Lloc de sortida: Pont de Sant Nazarí, Gréixer, Guardiola de Berguedà (Berguedà)
  • Dificultat: F+
  • Sensació de dificultat: Força fàcil. Fàcil excepte una breu grimpada en un tram vertical d'uns 10 metres equipat amb cadenes i esglaons.
  • Cartografia: Moixeró, Editorial Alpina (1:25.000)

Pont de Sant Nazari 00:00 00:00 0
Coll de l'Abaiol 00:48 00:48 3,0
Pas del Verdai 00:15 01:03 3,4
Collada de Coma Castellana 00:10 01:13 3,8
Roca Tallada 01:15 02:28 4,6
Pas de la Mona 00:47 03:14 5,1
Pont de Sant Nazari 01:05 04:20 7,4

Avui ens apuntem a la sortida mensual que organitza la UEC de Bagà (http://www.uecbaga.org/), que en aquesta ocasió s'encamina cap a la Roca Tallada. És un cim que ja hem visitat en un parell d'ocasions, la primera en una ruta fàcil pujant pel bosc de l'Abaiol i baixant pel torrent del Quer d'en Torb, i la segona en una ruta més entretinguda resseguint el bonic (però sense camí) serrat dels Trulls. Coneixem aquest cim però ens agrada tornar-hi, especialment durant la tardor quan els colors dels faigs, pollancres i bedolls ofereixen una riquíssima gamma cromàtica.

Ens apuntem doncs a fer una ruta matinal amb una bona colla d'excursionistes en un dia insospitàdament fred, en què la suau tardor ha donat pas al rigorós hivern, amb temperatures sota zero. El vent aguditza la fresca, especialment en els colls i les zones obertes.

Sortim del pont de Sant Nazari, és a dir, el petit aparcament que hi ha sota el petit nucli de Gréixer. Comencem a caminar per la pista i contemplem una bonica visió inicial dels prats verds de sota del poblet amb la paret sud del Moixeró de teló de fons, i enmig un bosc multicolor. Deixem enrere el poble, sense acabar d'arribar-hi, i continuem per la pista que va pujant suaument. Passem vora el petit embassament de Gréixer i tot seguit la pista fa un parell de marcades llaçades. Estem dins d'un espès bosc de faigs, on la llum amb prou feines hi arriba. Les fulles dels arbres tot just han començat a caure, indici que la tardor ja és ben present.

Arribem al Clot d'en Pere on deiem el GR que continua cap al Coll d'Escriu. Nosaltres seguim cap a l'esquerra i comencem a pujar més fort fins al Coll de l'Abaiol. Pugem encara més decidits per un camí més estret que ens condueix fins al Pas del Verdai, just després de passar sota una gran roca abalmada. Seguim cap a l'oest gairebé de pla fins a l'àmplia collada de la Coma Castellana, on esmorzem al sol, ja que el fred és ben viu. Alguns s'entretenen a buscar rovellons en aquest pla, i n'hi ha molts, ara bé, totalment congelats.

Seguint algun indici de sender anem a buscar la base de la paret de la Roca Tallada, que entreveiem enmig dels arbres. Sembla de difícil accés, i de fet ho és, ja que el vessant nord de la muntanya és molt abrupte i vertical. Però la vertical paret té una petita debilitat on té una alçada mínima d'uns 10 metres. En aquest punt hi ha instal·lada des de fa temps una cadena que permet pujar gairebé a pols, i més recentment uns esglaons metàl·lics a la part més alta del pas que faciliten encara més la progressió. Tot i això cal pujar amb compte, ja que el pas és pràcticament vertical. Anem pujant un a un els més de 30 que avui hem sortit. Algunes persones poc avessades a la verticalitat pugen encordades per més seguretat.

Un cop superat el pas arribem a uns forts pendents d'herba que anem seguint cap amunt i en menys de 10 minuts ens plantem al cim de la Roca Tallada (1.667 m.) El vent és molest i fred, i no ens entretindrem gaire estona al cim. El just per fer una foto de grup i per contemplar l'ampli paisatge de 360 graus. Gràcies al vent el dia és molt nítid, i és especialment bonica la visió de les llargues comes de la Muga i Galligans, i al fons el Puig Terrers, la Moixa i la Boixassa. També sobresurt el Pedraforca, més a l'oest.

Baixem per la ruta normal, sense camí evident però amb alguna fita. Baixem lleugerament pel vessant sud entremig de garrics i argelagues, separant-nos una mica de l'escarpada carena. Anem tendint cap a l'esquerra (llevant) pel pas menys incòmode fins trobar una petita escletxa en la carena, encrestada fins a aquest punt, i practicable aquí a través del pas de la Mona. Baixem per aquest pas, equipat amb un cable més per comoditat que no pas per necessitat. El pas no té cap dificultat, simplement el fort pendent entremig dels arbres. Pocs metres més avall el pendent es suavitza i continuem pel camí emboscat que ens torna en pocs minuts al pas del Verdai.

Per terreny conegut baixem fins al coll de l'Abaiol, i en comptes d'anar a buscar la pista per on havíem pujat baixarenm pel camí que creua el bosc de l'Abaiol, un camí més directe i pendent, però de molt bon caminar, que en poca estona més ens deixa al punt d'inici.

La Roca Tallada és un petit cim pre-moixeronenc des d'on tenim una bonica vista de la serra del Moixeró gràcies al fet que aquest cim se'n separa prou per tenir una bona perspectiva, alhora que és prou a prop per tenir-ne un bon detall. És una ruta fàcil i entretinguda en el pas equipat previ al cim. Dalt del cim gaudim d'una gran vista també sobre la capçalera del Bastareny. Avui hem compartit la sortida amb una bona colla. Molt recomanable!