Gréixer

Vall de Montmelús i Valltova

Des del nucli d'All comencem a pujar per una pista en bon estar que ens porta a Gréixer, i continua amunt després del poble per uns vessants oberts, amplis i sense vegetació. Enfilem direcció nord seguint uns serrats amples per sobre de la vall de Montmelús. Arribem al petit nucli del mateix nom, ara poblat, i seguim amunt fins al Clot del Botàs, on hi ha una bonica cascada. Reculem uns 50 m. i prenem una pista cap a ponent que supera un llom al punt més alt de la ruta, i tot seguit baixa al coll de Posa. Aquí comença un corriol preciós i fàcil que traça una diagonal de 2,5 km. fins a Meranges. Creuem el riu Duran i comencem a desfer la Valltova a certa alçada. Arribem a Éller i seguim per pista fins a Cortàs, on prendrem un corriol més difícil en descens fins a Olopte. Baixem a la plana i tornem a All creuant les Guilleteres, els badlands cerdans.

Penyes Altes (2.276 m.) per la Roca Gran

Ens tornem a enfilar al sostre del Moixeró pel vessant sud seguint una ruta intricada i aventurera que fuig dels camins habituals. Des de la pista de Gréixer pugem fins al petit poblet i emprenem el camí habitual de la Canal de la Serp, que seguim una bona estona fins un punt on planeja uns metres. Deixem el sender còmode i pugem més fort per una canaleta boscosa seguint uns senyals vermells. Dalt d'un collet saltem al vessant est i per un curiós pas empedrat ens enfilem fins a la base d'una aresta de roca. A partir d'aquí cal utlitzar les mans per grimpar seguint el fil de l'esperó amb passos fàcils (II) però una mica exposats. Arribem al cim de la Roca Gran, amb bones vistes de la contrada, i seguim per una carena sobre les canals gairebé verticals que cauen cap al sud fins a trobar un únic pas possible entre les cingleres que ens porta a una canaleta oblíqua i molt pendent que ens conduirà fins al cim. De tornada baixem cap al prat del Moixeró i desfem la tradicional Canal de la Serp.

Moixeró (2.090 m.)

Penyes Altes i el clot dels Amorriadors

Comencem a caminar prop de Gréixer, i ens aproximem a les parets de la cara sud del Moixeró, pujant suaument per l'antiga pista del coll de l'Avet. Per camí més costerut enfilem cap al peu del Roc Negre i seguidament al coll de la Cabrera. El camí es bifurca i seguim a l'esquerra cap a les canals d'en Guitart. Amb algun tram molt dret assolim l'ampli coll del Moixeró, i acabem d'arribar al cim, des d'on tenim una bonica vista del Penyes Altes. Baixem a buscar les canals del Goter, i per un sinuós camí sota les parets anem baixant fins al coll d'Escriu. Gaudim dels colors torrats de la fageda de Gréixer, i ens entretenim uns instants al peu de l'Estanyet.

Penyes Altes (2.276 m.) per la Roca Gran

Pugem pel fort pendent de l'última canal abans del cim

Pugem el sostre del Moixeró per una línia poc coneguda, feréstega i emocionant. Iniciem la ruta prop de Gréixer i remuntem pel camí normal fins assolir la falda de la Roca Gran. La voltegem fins una indefinida cresta per on grimpem fins al cap d'amunt. Enllacem els Collets Pelats, creuant diverses bretxes amunt i avall. Entrem finalment en una canal costeruda que, amb esforç pel fort pendent, ens deixa directament al cim del Penyes.

Penyes Altes (2.279 m.) per la Canal Llarga

Cara sud del Penyes Altes

Enfilem el cim del Moixeró per un camí poc habitual, la Canal Llarga, una ruta que havia estat utilitzada antany pels habitants de la zona i que actualment només la transiten els isards. Sortim de Gréixer i anem a buscar la canal sota les dretes parets del Puig Cubell. Un cop a la carena seguim cap a l'est trepitjant les primeres neus de la temporada fins al cim. Tanquem el cercle tot baixant per la Canal de la Serp.

Roca Tallada (1.667 m.)

El Moixeró des de prop de Gréixer

Des d'aquest modest cim situat sobre el poble de Gréixer tenim una bonica vista frontal del Moixeró, la capçalera del Bastareny i els contraforts del Cadí més oriental. En una sortida amb la UEC de Bagà pugem des del pont de Sant Nazari fins al coll de l'Abaiol, el pas del Verdai i el coll de la Coma Castellana. Des d'aquí anem a buscar un pas vertical equipat amb cadenes i esglaons metàl·lics que ens enfila amb un fort pendent fins al panoràmic cim. Baixem pel pas de la Mona i el bosc de l'Abaiol.

Roc del Piula (1.355 m.) i mirador sobre Gréixer

Des del mirador contemplant la vall del riu Gréixer

Fem una curta passejada sortint des del Pont de Sant Nazari, prop de Gréixer i pugem fins al Roc del Piula. Continuem amunt fins un balcó rocós que sobresurt lleugerament al vessant sud del Moixeró. Des d'aquest petit mirador tenim una bonica vista frontal i propera de les parets del Moixeró.