Garcipollera

Des de Bescós de Garcipollera, un petit poble abandonat al principi de la vall del mateix nom, comencem a pujar per una pista que creua una àmplia zona forestal. Ens enfilem progressivament cap a la Sierra Cruz, el punt més alt de la ruta, i tot seguit baixem fort per una pista trencada fins a la vall de Iguacel. Remuntem la pista principal de la vall fins a la magnífica església de la Virgen de Iguacel, un magnífic monument romànic ubicat enmig d'una gran extensió boscosa i que havia format part d'un antic monestir. Baixem per la pista principal de la vall tot passant pel poblet abandonat d'Acín de Garcipollera, i acabem de desfer la vall per un tram asfaltat fins al punt d'inici. Una ruta fàcil i curta per un entorn boscós de mitja muntanya.

• Lloc de sortida: Bescós de Garcipollera Jaca (Aragó, Espanya)
  • Sensació de dificultat: Fàcil Tot pistes
  • Cartografia: Castiello de Jaca Instituto Geográfico Nacional (1:25:000)

Bescós de Garcipollera 00:00 00:00 0,0
Sierra Cruz 01:10 01:10 7,9
Virgen de Iguacel 00:30 01:40 12,0
Acín de Garcipollera 00:20 02:20 15,1
Bescós de Garcipollera 00:10 02:30 18,9

Després d'una ruta força consistent el dia anterior, avui hem plantejat un itinerari suau de mitja muntanya per una zona poc coneguda, la vall de Garcipollera. Està situada al vessant oriental de la vall de Canfranc, i s'hi accedeix des de Castiello de Jaca. La majoria de petites poblacions de la vall es van abandonar a mitjans del segle passat, i només el nucli de Vilanovilla es manté poblat. Sortirem de Bescós de Garcipollera, un poble que es va abandonar fa anys, però actualment hi ha una gran explotació agropecuària experimental. Just al costat de les instal·lacions marxa la pista per on iniciem la marxa.

Comencem a pujar amb uns primers trams forts per una pista pedregosa i en desús. Més que el pendent fort, el terreny pedregós i la poca utilització de la pista dificulten mínimament la progressió, però anem avançant a ritme suau, ja que el dia és calorós. La pista puja direcció nord uns 5 quilòmetres fins arribar a una zona planera, on prenem una pista més secundària a la dreta que marxa cap a llevant. Tot seguit continua un tram força dur d'ascens fins a la Sierra Cruz, el punt més alt de la ruta a poc més de 1.400 metres. Des del punt més alt comença una baixada molt pronunciada per una pista força trencada que va fent zig-zag cap a la vall del riu Iguacel. Entronquem amb una pista principal que remunta la vall, i pugem poc més de mig quilòmetre fins a la Virgen de Iguacel.

Sens dubte la Virgen de Iguacel és l'interès princpal de la ruta. Es tracta d'un gran edifici romànic que fou l'església d'un monestir actualment no conservat. L'església és de considerables dimensions, molt bonica i ubicada enmig d'una zona boscosa remota. A dins s'hi poden contemplar unes pintures murals. Descansem uns moments a l'àrea recreativa a la vora d'aquest magnífic monument, i tornem enrere per la pista principal que baixa en paral·lel al riu, el qual forma bonics gorgs on hi ha banyistes. Baixem fins una àrea recreativa al costat del poble abandonat d'Acín de Garcipollera, i seguim avall fins que la pista es transforma en asfalt al peu del nucli de Vilanovilla. Un parell de quilòmetres més per l'estreta carretera i tanquem una ruta fàcil i agradable per un entorn boscós de mitja muntanya damunt de la vall de Garcipollera.