El Pedró (2.081 m.) Rasos de Peguera

Fem una breu escapada matinal de reconeixement que ens porta fins al punt més alt dels Rasos de Peguera. Sortim des del vessant nord, als plans de la Creu de Fumanya i ens dirigim cap al poble abandonat de Peguera. Creuem els plans que l'envolten i girem a la pista que comença a pujar fort cap a l'antiga estació d'esquí. Abans d'arribar-hi prenem una vella pista mig abandonada a l'esquerra que traça una mitja lluna de gairebé 2 km. per la baga de les Susquedes. Al tram superior fem diversos zig-zags en un bosc de pi negre fins al mateix cim. Baixem per la mateixa ruta, amb una petita variant que ens porta al corral de Vallsabuc i la base de l'antiga estació d'esquí.</p>

• Lloc de sortida: Pla de la Creu de Fumanya Fígols (Berguedà)
  • Sensació de dificultat: Fàcil Algun pas on cal posar peu a terra
  • Cartografia: Rasos de Peguera - Ensija Editorial Alpina (1:25.000)

Pla de la Creu de Fumanya 00:00 00:00 0,0
El Pedró - Rasos de Dalt 01:30 01:30 9,1
Estació Rasos de Peguera 00:40 02:10 12,6
Pla de la Creu de Fumanya 00:35 02:45 18,6

Després d'una sortida més llarga i dura el dia anterior fins al Puigllançada, avui faig una sortida ràpida tot sol en bicicleta mentre la Sílvia i el Fum es dediquen a buscar bolets. La idea és efectivament fer un petit reconeixement per veure com estan les antigues pistes d'esquí de fons que permetien pujar fins al punt més alt dels Rasos de Peguera, és a dir el Pedró o cap dels Rasos de Dalt o cap de las Baga de Peguera o Salabardar, ja que l'he vist anomenat de diverses maneres. El punt de sortida és la cara nord, més amunt de Fígols, als plàcids plans de la Creu de Fumanya. Començo amb una breu baixada a la font de Cal Coix, que sempre raja abundosa. Pujo cap al poble abandonat de Peguera i creuo els plans que l'envolten fins al portell de Terrers, on marxa la pista i el GR cap a la font de la Bruixa, que descarto. Segueixo per la pista inicialment asfaltada que gira i creua els prats inclinats del Catllarí. Tot seguit comença a pujar fort direcció sud cap a l'antiga estació d'esquí i s'acaba l'asfalt. Cal superar algun pujador molt fort i abans d'arribar a la part superior, i just quan es comença a suavitzar prenc una vella pista mig abandonada fent un gir a l'esquerra de gairebé 180ª. Era una de les antigues pistes d'esquí de fons que traça una llarga mitja lluna de gairebé 2 km. per la baga de les Susquedes. La pista està abandonada, però és força ciclable a excepció d'algun arbre caigut o alguna pedra enmig fruit del desús. Més amunt la vella pista fa diversos zig-zags per gaunyar alçada en un bosc de pi negre fins al mateix cim.

Al cim del Pedró (2.081 m.) hi ha una senyera i un petit planell. És el punt més alt dels Rasos de Peguera, però és tan pla i està tan envoltat d'arbres que no hi ha gens de vista. Al cap de pocs minuts inicio el descens per la mateixa ruta, però just al quart revolt deixo la vella pista i prenc un corriol a l'esquerra que baixa directe cap al corral de Vallsabuc, on hi ha un gran forat fruit d'un enfonsament càrstic. Hi ha una petita zona d'escalada. El caminet continua cap a les pistes de l'antiga estació d'esquí on torno a agafar la pista que em portarà de nou cap als plans de Peguera, i una última pujada fins a la Creu de Fumanya. Una ruta curta per valorar la possibilitat de pujar sobre dues rodes als Rasos de Dalt. L'accés és força bo, tot i que l'estat d'abandó de la vella piseta d'esquí fa que en algun punt calgui posar el peu a terra. En tot cas una breu escapada matinal que permet gaudir del meravellós poble i pla de Peguera, i pujar fins al punt més alt gairebé a 2.100 metres.