Escaladei

Montsant sud-oest i l’ermita de la Consolació

Iniciem la ruta en bicicleta a la bonica població de la Vilella Baixa, al Priorat, i sortim pedalant entre vinyes tot planejant fins arribar a un petit pantà, on prenem una pista a la dreta que comença a pujar pel sector occidental del Parc Natural. Passem pel magnífic mas Roger, i anem enfilant-nos cap a la base de les cingleres del Montsant. Prenem el Camí dels Cartoixans fins a sota de la Roca Falconera, on comencem a baixar fins a la Cartoixa d'Escaladei. Fem una pausa a la Conreria, i continuem pedalant per pistes que es van enfilant seguint el GR-174 fins a la Creu Alta. Planegem per sobre de la Vilella Alta, i pugem un últim tram cap a la petita església de la Consolació entre les vinyes del famós vi de l'Ermita. Baixem tot seguit cap al poble de Gratallops, i abans d'entrar-ni prenem una pista que baixa suaument sempre entremig de les vinyes i ens retorna al punt d'inici.

Els graus d'Escaladei

Caminant per una lleixa a mitja alçada de la serra

Comencem a caminar darrere la Cartoixa d'Escaladei, i pugem suaument fins a trobar la paret de la serra del Montsant a la Cova Roja. Enfilem un caminet aeri que ens porta a creuar el curiós Grau de l'Escletxa, i pugem fins al Cairat. Crestegem fàcilment la punta dels Codinals, baixem a la cova dels Lladres i tot seguit al Grau de l'Enderrocada. Encara més avall localitzem el Grau de la Guineu, molt aeri i parcialment equipat. Tornem creuant una zona monòtona d'ametllers i vinyes.