Tossal d'Horta (749 m.)

Tossal d'Horta Tossal d'Horta Convent de Sant Salvador

Sobre mateix d'Horta de Sant Joan, fent-li de sentinella, trobem la petita cresta coronada pel Tossal d'Horta. Es tracta d'una marcada elevació que tot i la seva escassa alçada destaca per emergir en forma d'escarpada cresta directament des de la plana. És un passeig curt que ofereix tanmateix unes excel·lents vistes d'aquesta zona del massís del Port.

• Lloc de sortida: Convent de Sant Salvador, Horta de Sant Joan
  • Temps aproximat: 1:20
  • Dificultat: Fàcil
  • Sensació de dificultat: Fàcil. Per accedir al vèrtex del cim cal passar un curt tram molt aeri.
  • Cartografia: El Port - Nord, (1:30.000), Editorial Piolet

Encara decebuts per no aconseguir fer la cresta de les Gronses al matí, en arribar a Horta i veient que encara era molt d'hora decidim enfilar l'atractiu turó que modela la silueta d'Horta de Sant Joan, el Tossal d'Horta o muntanya de Santa Bàrbara. Es tracta d'una muntanyeta que s'eleva uns 200 metres per sobre d'Horta, assolint simplement l'alçada de 749 metres, però amb una silueta molt bonica en emergir directament des de la plana i en tenir una marcada forma de cresta.

Al sud del poble d'Horta de Sant Joan surt una pista asfaltada i indicada que en menys de dos quilòmetres porta fins al convent de Sant Salvador, un bonic monestir format per diversos edificis d'èpoques també diverses, algun dels quals està en ruïnes. El convent conjuntament amb la muntanya van ser declarats monument històrico-artístic. Hi ha un aparcament davant mateix del convent des d'on comencem a caminar.

Passem per un lateral del convent i aviat trobem un pal indicador de camins. Anem seguint direcció a l'ermita en ruïnes de Santa Bàrbara, al cim del Tossal. El camí s'inicia ben planer, vorejant la muntanya per la seva base cap al nord-est. Passem al costat de parets ben verticals, resseguint les formes de la muntanya. Més endavant el camí enfila fort, i comença a fer marcades giragonses. Passem per una petita cova on hi ha una capelleta. El camí enfila encara més fort, i va encerclant la muntanyeta. Passem un tram amb zigues-zagues molt marcades. Quan hem fet gairebé mitja volta a la muntanya passem per una cova que havia estat fortificada i utilitzada com a punt de vigia durant la Guerra Civil.

Ja només queda una última pujada fins al punt més alt. Abans passem un petit replà amb xiprés, i finalment acabem d'arribar al cim, on hi ha les poques restes que queden de l'antiga ermita de Santa Bàrbarà, al cap d'amunt de la muntanya, aprofitant la poca amplada de la cresta. Pocs metres més enllà veiem una creu de ferro i una senyera, però per arribar-hi cal passar per un tram en què l'aresta és molt estreta i aèria. Si es vol arribar fins a aquesta punta es pot passar caminant si es té prou seguretat, o com si es muntés a cavall.

Baixem uns pocs metres fins al pla dels xiprers i comencem a baixar per un camí que marxa en el sentit invers per on havíem pujat. És un camí força pedregós que perd alçada ràpidament, i que acaba de donar la volta sencera a la muntanya, passant per un parell d'ermites. Al cap de poc de baixar tornem a ser al punt d'inici.

El Tossal d'Horta és una muntanyeta ben distreta com a complement per un dia d'activitat a la zona o com a passejada des del poble d'Horta de Sant Joan. Val la pena el petit esforç que requereix per gaudir de les vistes esplèndides sobre el sector nord-oest del massís del Port.