Roc Roig (2.225 m.) i els plans de la Feixa

Un itinerari entretingut comença al peu de la capital de la Cerdanya, enmig de la gran plana, i s'enfila per una antiga pista que a trams esdevé camí fins als plans de Fontanera, on hi ha l'estació d'esquí de Guils. Tot seguit continuem per una pista principal fins al refugi de la Feixa, i seguim endavant fins a vorejar la pleta del Pas. Tot seguit cal enfilar per forts pendents herbats fins al cim, on hi ha un vèrtex geodèsic i una gran panoràmica de la Cerdanya i les muntanyes que l'envolten. El descens comença creuant els grans plans de la Feixa, cap a l'est, i tot seguit enllacem amb el GR fins passades Roques Feres, on girem a la dreta i comencem a baixar fort per una pista que passa pel panoràmic refugi de pastors de Cabanella. La pista baixa fort, i la deixem uns metres més avall per anar fins a la raconada de Coforn, on comença un deliciós corriol totalment ciclable que baixa directe a Ger. Des d'aquí anem tornant per la plana, seguint més o menys el Segre fins al punt d'inici.

• Lloc de sortida: La Guingueta d'Ix (Cerdanya)
  • Dificultat: IBP=80
  • Sensació de dificultat: Fàcil Pujada principalment per pista amb algun tram de camí fàcil. Tram de corriol en descens fàcil i divertit
  • Cartografia: Cerdanya Editorial Alpina (1:40.000)

La Guingueta d'Ix 00:00 00:00 0,0
Ger 00:10 03:50 33,3
Talltorta 00:35 04:25 40,1
La Guingueta d'ix 00:15 04:40 46,1

Fa pocs dies ja vam pujar en bicicleta al Roc Roig, i em va agradar tant la ruta, i vaig veure que tenia tantes possibilitats l'entorn, que avui que surto sol repeteixo. L'itinerari de pujada és més o menys el mateix que ja està descrit, per tant evitaré els detalls ja explicats en l'altra entrada. Simplement comentar que per evitar un tram d'asfalt vaig agafar una pista que planeja des de Sant Martí d'Aravó fins a Saneja. Llavors ja entronca amb el camí descrit en l'altra entrada. Bàsicament es tracta d'anar pujant per una antiga pista ara en desús, que s'ha transformat en molts trams en un corriol. Aquest caminet va serpentejant per les costes orientals de Guils, i s'enfila progressivament fins a l'estació d'esquí, força paral·lel a la carretera, que creua en dues ocasions. Des de la sortida són poc menys de 900 metres de desnivell, i uns 14 km. que es fan a ritme tranquil en 1:30 aproximadament. Hi ha algun pujador fort, però es fa tot fàcilment sobre la bicicleta. Molt bonica l'arribada a l'estació d'esquí, enmig de grans prats.

Passada l'estació d'esquí nòrdic continuo per la pista principal que segueix pujant i passa al costat del refugi de la Feixa. És una pista còmoda, i com que és agost hi ha molts cotxes d'excursionistes i boletaires. Passat el refugi de la Feixa hi ha el trencant cap a l'estany de Malniu, i aquí la pista gira cap a l'esquerra. Segueixo uns metres més fins arribar al vessant sud, on ja es pot contemplar la plana occidental de la Cerdanya, amb el Cadí al fons. Aquí deixo la pista i m'enfilo fort entremig dels prats alpins, sense camí, fins a coronar el cim del Roc Roig (2.225 metres). Faig una bona pausa ja que el lloc és excepcional i la temperatura perfecta. Bones vistes cap a totes bandes, des del Carlit, el Puigmal, la plana de la Cerdanya, el Moixeró i el Cadí. Tot seguit començo a baixar pels prats on pastura el bestiar en direcció est fins arribar a l'alçada del refugi de la Feixa, però sense arribar-hi.

Als magnífics i extensos prats de la Feixa, a més de 2.000 metres, enllaço amb el GR-11, i vaig baixant per un caminet fàcil i ben definit en una zona oberta i sempre panoràmica. Passades les Roques Feres, i ja prop de l'estació d'esquí, trobo una pista i una cruïlla. Giro a la dreta i començo a baixar fort per la pista. Uns metres més avall faig una pausa al refugi de Cabanella, que ofereix també una estampa magnífica sobre la Cerdanya i les muntanyes circumdants. La pista segueix baixant molt fort i fa un parell de revolts forts. Arribats a un petit collet, la pista es bifurca, i segueixo per la que marxa cap al sud (l'altra, a la dreta, es dirigeix cap al despoblat de Montmalús). Ara la pista baixa també fort per desdibuixada carena de la serra dels Cortals Blancs. M'aturo en una cruïlla on també hi ha un altre ciclista. Em comenta que vol provar un caminet que hi ha un xic més a l'esquerra. M'apunto a la festa.

Deixem la pista principal que segueix baixant fort i directe cap a Ger, i marxem planejant cap a l'esquerra (est) fins una petita casa abandonada, Coforn. Té un nom ben escaient, ja que està encofornada en una raconada tancada i fosca. Just creuat el torrent trobem un caminet que marxa a la dreta. He de dir que aquest camí és una autèntica delícia. Baixa durant 3 quilòmetres seguint el torrent de les Valls directe fins a l'entrada de Ger. És molt divertit, ja que és estret i baixa fort, però alhora és fàcil i totalment ciclable. Xalem de valent. A Ger m'acomiado de l'altre ciclista, i creuo la carretera per iniciar el retorn per la plana. Sembla a prop, però encara queden 13 quilòmetres. Baixo cap al Molí de Ger i vaig per la pista del camí de Sant Jaume fins als afores de Bolvir. Segueixo planejant i connectant diverses pistes fins a Talltorta on seguint el GR-4 arribo als afores de Puigcerdà i tot seguit a la Guingueta.

Una ruta molt agraïda, fàcil i molt ciclable, que combina la zona alpina dels prats de la Feixa i el petit cim del Roc Roig, amb una vertiginosa baixada, primer pels plans de la Feixa i el GR, tot seguit per la ràpida pista que passa pel refugi de Cabanella, i finalment el deliciós camí del torrent de les Valls. Una zona que té moltes possibilitats, i ja tinc en ment alguns caminets i variants que cal provar. Seguirem informant.