Fitor

• Entrem a Mont-ras en baixada

• Via verda del Tren Petit

• Final de trajecte a Palamós

Sortim arran de mar des de Sant Antoni de Calonge, i després de creuar les urbanitzacions comencem a pujar els contraforts marítims de les Gavarres. Pugem fort i constant per la pista que traça una línia directa fins al Puig Cargol, vèrtex geodèsic i mirador d'aquest sector oriental de la serra. Després de la forta pujada planegem plàcidament fins al magnífic nucli de Fitor, amb la bonica església de Santa Coloma presidint-lo. Tot seguit enllacem pistes i caminets que amb alguns puja-baixa ens acosten fins a Mont-ras. Tornem al punt d'origen per la via verda del Tren Petit.

• Lloc de sortida: Ssnt Antoni de Calonge (Baix Empordà)
  • Cartografia: Empordà Costa Brava Editorial Piolet (1:30.000)

Sant Antoni de Calonge 00:00 0:00 0
Puig Cargol 01:00 01:00 6,3
Fitor 00:15 01:15 8,8
Mont-ras 00:50 02:15 14,9

Després d'haver pedalat més de 75 quilòmetres el dia anterior, avui planegem una ruta més curta i suau. Bé en realitat suau no ho és, ja que farem més desnivell avui amb 25 quilòmetres que ahir amb 75. Si ahir planejàvem per la zona agrícola del Baix Empordà, avui ens enfilarem al sector més oriental de les Gavarres. I aquesta serra s'enfila ràpidament, i amb poca distància des del mar de seguida guanyem alçada entremig d'un magnífic bosc d'alzines sureres.

Sortim al límit de Sant Antoni de Calonge i Palamós, i estrenem el carril bici que recentment s'ha arranjat entre Sant Antoni i el límit nord de Palamós i que connecta amb la via verda del Tren Petit. Seguim el carril només uns minuts fins a vorejar la urbanització del Puigsesforques. Pugem per l'urbanització i la creuem fins al límit nord, on trobem una pista que continua ja entremig del bosc i desemboca a la carretera C-31, que creuem per un pas subterrani. A l'altra banda de la carretera comença una pista al peu d'unes cases. Seguim amunt i aviat s'enfila fort per un terreny trencat d'asfalt abandonat. Passada la forta pujada trobem una pista més suau i bona que segueix cap al nord.

Anem pujant suaument. Arribem a la punta d'una altra petita urbanització, però gairebé ni la toquem. La pista segueix amunt amb un pendent moderat i un terreny de bon fer. Uns metres més endavant confluïm amb una pista que puja des del vessant de Calonge, i pocs metres més enllà amb una altra de més principal que puja de Palamós, i que en realitat és la que volíem agafar. Seguim pujant progressivament, sense patir gaire. En un revolt s'incorpora per la dreta la pista que puja de Bell-lloc, punt per on havíem pujat altres vegades. A partir d'aquí s'acaba la calma i comença el sofriment.

La pista tomba lleugerament cap a l'oest i comença una pujada contundent, llarga, constant i sense treva. Ens ho prenem amb calma, i amb el molinet anem avançant mica en mica. Es nota la falta d'entrenament, i també el sol d'abril que esfalfa fort sense ni un bri d'aire. La pista és bona, de terra i pedres, però no és gaire trencada. Pugem esbufegant fort, i se'ns fa qui-sap-lo llarga. Després d'una bona estona arribem al Puig Cargol, on hi ha un dipòsit d'aigua que serveix de mirador improvisat cap al mar, ja que d'altra manera els arbres no deixen contemplar el paisatge, tot i estar en un punt alçat. Trobem un control de la cursa Empordà BTT Extrem, que passen per aquest punt.

Després de reposar uns moments al Puig Cargol, seguim cap al nord per la pista, ara en baixada. Cal anar amb compte ja que els participants de la cursa ens vénen de cara. Baixem uns metres més forts fins a Can Ribot, i a partir d'aquí anem planejant i baixant lleugerament sempre en una zona boscosa amb l'alzina surera com a principal protagonista. Al cap d'una estona trobem un petit desviament a l'esquerra en forma de corriol que ens estalvia l'últim revolt abans de Fitor. Baixem per aquest breu tram de sender i arribem a la gran esplanada de Fitor.

L'arribada a Fitor és molt bonica, amb un gran pla que precedeix el petit nucli format per l'església de Santa Coloma i el seu campanar quadrat, i per la rectoria. Situat a la zona oriental de les Gavarres, antany era una cruïlla de camins importants en el trànsit de traginers entre la plana de l'Empordà i Girona. Actualment és un nucli abandonat, així com la majoria de cases de pagès que hi ha disperses pel voltant. L'agricultura és pràcticament inexistent, només alguns camps petits de cereals, i l'aprofitament forestal com la fusta o l'escorça per fer suro han deixat de ser rendibles. Per mi és un lloc especial, i hi hem pujat moltes vegades en bicicleta, ja sigui com avui com a excursió breu, o bé en trànsit fent alguna altra ruta per les Gavarres.

Després de descansar uns minuts abandonem Fitor i tornem per la pista principal fins al primer revolt. Prenem un caminet que baixa a l'esquerra en direcció cap a Mont-ras, marcat com a PR. El camí baixa fort per terreny pedregós, i baixem amb compte, fins i tot amb algun petit ensurt. Més avall ens incorporem a una pista secundària a la dreta, prop de Can Plaja, on no acabem d'arribar. Tota aquesta zona està farcida de pistes i camins, la majoria connectades entre sí, i es poden traçar molts itineraris diferents. Pugem lleugerament fins una zona plana on hi ha camps de cereals, prop del coll de Vicenç. Creuem l'extens camp en direcció oest, passant primer per la dreta de Cal Carrony, i després d'una petita baixada per una masia més gran, Can Torroella.

A Can Torroella ens desviem a l'esquerra i anem baixant seguint la riera d'Aiguadolços. Més avall la deixarem i continuarem el descens per un caminet més divertit que passa per l'antiga mina de Sant Miquel, d'on es treia galena i baritina. Seguim baixant fins al coll de la Boquera, i al cap de poc entrem al nucli de Mont-ras. Baixem uns metres per dins de la població fins una via principal que seguim cap a la dreta. Anem seguint el vial a la vora de boniques cases de segona residència. Avancem tot seguit de pla per una bona pista fins al peu de l'autovia C-31, que creuem per sota just al costat d'un gran i popular bordell.

Anem seguint els senyals de les rutes cicloturistes del Baix Empordà al peu de la riera de Fitor, i uns minuts més endavant trobem la via verda del Tren Petit, que conecta Palamós i la Platja del Castell amb Palafrugell. Seguim el camí arranjat, totalment pla, en direcció cap a mar, i en pocs minuts entrem a la zona nord de Palamós. Retrobem aquí el nou carril bici que paral·lels a la carretera ens tornarà a portar al punt d'inici. Tanquem així la ruta circular que ens ha enfilat fort fins a dalt de les Gavarres, al Puig Cargol i Fitor, i tot seguit hem baixat de nou a la plana empordanesa i hem tornat arran de mar. Una ruta curta i agradable per tastar el sector marítim de les Gavarres, gaudir del magnífic paratge de Fitor i els caminets i pistes ben ciclables que l'envolten.