Volta als llacs d'Ayous

Llac Roumassot i i pic Castérau Llac Gentau i Midi d'Ossau Pic de Castérau Llac Castérau i al fons el Pico de los Monjes

Probablement una de les millors perspectives del Midi d'Ossau és la que es pot veure des dels llacs d'Ayous, a l'oest de la muntanya. En una excursió matinal ben fàcil fem una volta circular que ens porta a conèixer diversos llacs de la zona i assolir grans panoràmiques del Midi i dels cims propers.

• Lloc de sortida: Aparcament del llac Bious-Artigues
  • Temps aproximat: 4:25 h., (incloent-hi parades)
  • Dificultat: Fàcil

El dia anterior vam celebrar l'ascensió al Midi d'Ossau amb un bon sopar al restaurant El Frondón, a Lanuza, a 3 quilòmetres de Sallent de Gállego, tot seguint els consells de gent de la zona. Realment va ser un sopar magnífic. Un restaurant per tenir en compte amb una excel·lent relació qualitat-preu. Inicialment volíem passar la nit al refugi d'Ayous o en defecte el de Pombie, i diumenge fer el Tour del Midi, però en estar tancat el primer i no trobar lloc al segon vam canviar l'estratègia. Vam instal·lar la base operativa a l'àrea d'acampada de Sallent de Gállego, i diumenge vam decidir fer la volta als llacs d'Ayous, des d'on diuen que hi ha la millor perspectiva del Midi d'Ossau.

Ens llevem diumenge quan encara és fosc, però tot esmorzant comença a clarejar. Tornem a creuar la frontera franco-espanyola del Portalet, i seguim la carretera. Passem el llac de Fabrèges, prop del qual hi ha un telefèric que porta fins un tren turístic. Nosaltres però seguim carretera avall fins que poc després de la central hidroelèctrica d'Artouste prenem una pista asfaltada força estreta cap a l'esquerra. La seguim uns 3 quilòmetres fins arribar a l'aparcament del Llac Bious-Artigues. És una zona molt concorreguda, ja que des d'aquest punt es poden fer excursions molt interessants dins del Parc National des Pyrénées

Comencem a caminar seguint una pista que marxa des del mateix aparcament, després de creuar una valla que impedeix el pas dels vehicles. Hi ha indicadors que permeten seguir fàcilment els camins. Durant una bona estona seguim la pista, i aquest tram es fa una mica monòton. Tot i això va bé per agafar un bon ritme i fer passar la fresca matinal. Al cap d'una estoneta de caminar, a l'inici d'un gran prat de pastures deixem la pista i seguim el GR-10 cap a la dreta, prenent un camí que s'endinsa en una espessa fageda. El camí va enfilant, però és molt còmode i fresat. Anem avançant fins arribar al cap d'una bona estona al primer llac, el Lac Roumassot. Després de la fageda, aquesta zona ja és molt més oberta i amb bones vistes. Malauradament els núvols tapen la part superior del Midi d'Ossau.

Passem per la dreta del primer llac. Al fons hi ha una petita cabana. Seguim el camí que ara s'enfila fins un petit coll. Trobem un estany més petit, el Lac du Miey. Passem sempre per la dreta dels llacs, seguint el camí evident que es bifurca just a l'entrada del tercer llac, el bonic Lac Gentau. El GR-10 que seguíem fins ara continua cap a la dreta, enfilant el coll d'Ayous. Nosaltres però voregem el llac en direcció al refugi d'Ayous que veiem en un balcó sobre el llac. Arribem al refugi d'Ayous, un edifici força gran i ben conservat en una ubicació privilegiada, alçat sobre el llac de Gentau i amb una panoràmica directa i magnífica sobre el Midi d'Ossau. És un lloc especial, molt bonic. Malauradament el refugi només està obert els mesos d'estiu, tot i que hi ha una part lliure amb molt bones condicions, amb capacitat per a 14 persones. Diuen que és una experiència fantàstica veure la posta de sol des d'aquest refugi, amb els últims rajos de llum sobre el Midi, i també la sortida del sol. Ho deixem pendent per a una altra ocasió.

Després de fer un mos al peu del refugi tot contemplant el paisatge, reprenem la marxa. Pugem un petit coll força dret, però curt. En poca estona més arribem al llac de Bersau, el més gran de tots i el més alt, a 2.100 m. Al final del llac n'hi ha un de molt petit, i tot seguit un evident coll a partir del qual el camí comença a baixar de forma molt decidida. En aquest coll tenim una bonica vista frontal del pic Castérau, un cim de només 2.227 m. però molt vertical, especialment en la seva cara est. També des d'aquest punt albirem bona part de la Gave de Bious, la vall ampla i verda cap on ens dirigim, a la dreta de la qual s'aixeca l'imponent Midi d'Ossau.

Canviem de direcció i comenem a baixar al costat mateix del pic de Castérau. La baixada és força dreta, però el camí és de bon fer. En poca estona hem perdut força alçada i arribem al Lac de Castérau, sota mateix de les parets verticals del cim homònim ben poblades de voltors. Aquest llac tot i ser més petit, és també molt bonic, i la perspectiva més propera del Midi és molt interessant. Els plans que l'envolten són lloc habitual de fer bivac. Malauradament els núvols no ens deixen veure tot el cim. Seguim baixant força, però per camí còmode. Sempre veiem a la nostra dreta el cim de Peyreget (2.487 m.) i al seu costat el Midi d'Ossau (2.884 m.)

Arribem al fons de la vall. Passem al costat d'una cabana i el camí desemboca en una pista que seguim en direcció sud. La pista passa al costat del riu Bious. Al cap d'una estona de planejar tornem a ser al gran pla de pastura on havíem deixat la pista de pujada. Creuem tot el pla i seguim la pista ja coneguda fins a tornar al punt d'origen.

Hem trigat 4 hores i 25 minuts en fer tota la volta, amb un desnivell considerable (1.310 m.), més del que pensava, ja que la ruta és molt còmode i puja paulatinament. És un itinerari molt recomanable i assequible que permet contemplar unes vistes fenomenals de la gran muntanya, el Midi d'Ossau.

Hola!
Què tal aquesta ruta per fer-la amb raquetes?

Segur que seria una volta molt interessant per fer amb raquetes, ja que bona part del recorregut no té molt desnivell. Hi ha alguna pujadeta forta, i alguna baixada que pot ser una mica incòmoda, però ha de ser preciós. Recomanaria dormir al refugi d'Ayous (té part lliure a l'hivern), o amb tenda al peu d'algun llac per veure la posta de sol. Ha de ser genial!

T\'agafo la paraula doncs!
I si vols repetir-la amb el mantell ben blanc ja ho saps.