Escalada

Cresta de Peguera

Ràpel estètic al sector final de les agulles

Entremig dels plàcids plans de Peguera s'aixeca un línia rocallosa coneguda com a Cingle del Griell. Aquesta petita cresta té una primera part fàcil, que es fa caminant i grimpant (II) en un terreny moderadament aeri. La segona part és més divertida, i ja trobem una grimpada més seriosa (III). Quatre ràpels, dos d'ells evitables, i un parell de trams breus d'escalada de IV i IV+ conformen el darrer tram d'agulles, estètiques i entretingudes.

Puig de la Coma d'Or (2.826 m.) i Puigpedrós de Lanós (2.842 m.) per la cresta

La Sílvia superant un pas d'equilibri

Els dos pics, situats entre el coll de Pimorent i l'estany de Lanós, es troben a poca distància i estan units per una dentada cresta. Sortim poc més amunt del Pimorent, remuntem la llarga coma d'en Garcia i encara pugem més fins al pic de la Coma d'Or. Rapel·lem un mur vertical i acabem de desgrimpar amb compte fins a la Portella Roja. Comença llavors una grimpada-escalada divertida, fàcil (II+) i aèria per una successió de blocs de granit que ens condueix a l'estret cim. Excel·lents vistes.

Les Agudes (1.226 m.), aresta nord

Les Agudes, camí de la Nou

Al nord de la Nou de Berguedà s'alcen airoses dues agulles calcàries amb forma punxeguda ben atractives. S'hi escala des de fa molt temps, com es pot comprovar amb alguna via antiga equipada amb vells burins. A l'aresta nord de l'Aguda gran hi ha una via ben equipada i de dificultat moderada (IV/V) que ens permet arribar al característic cim.

Intent a les Agulles de Travessani

Agulles de Travessani

A l'oest del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, sobre el refugi Ventosa i Calvell, emergeixen unes agulles amb una forma dentada impactant. Aquestes cinc agulles granítiques d'estètica verticalitat es poden recórrer escalant (BD, III-IV) abans d'arribar al pic de Travessani que culmina el cordal. Entre la llarga aproximació des de la presa, la nostra lentitud escalant i el temps inestable, escalem només fins a la segona agulla i deixem la resta per una altra ocasió.

Cresta de la Clusa

La Sílvia després de superar un tram d'escalada

Poc al sud de Sant Romà de la Clusa un conjunt d'agulles i esperons formen un crestall irregular direcció cap al Sobrepuny, amb alguns trams força aeris i altres coberts de vegetació. Recentment s'ha equipat un itinerari d'aventura que recorre una bona part d'aquestes agulles on hi ha trams de via ferrada, trams d'escalada fàcil, trams de grimpada, uns quants ràpels i fins i tot un ràpel-tirolina. És una activitat entretinguda, que sense ser difícil exigeix atenció en alguns passos.

Mont Aiguille (2.087 m.)

El Mont Aiguille, vist des de prop de Chinchilianne

Escalem una de les muntanyes més mítiques de França, bressol del primer alpinisme al segle XV. D'aparença superba i aspecte inaccessible des de tots els vessants, isolada i vertical, amb un gran altiplà herbat al seu cim, situada al sud del Parc Natural del Vercors, amb moltes històries i encara més llegendes i amb una forta personalitat. Enfilem per la ruta normal, una via de 8 llargs força fàcil, aèria i amb trams perdedors. Descens final amb un ràpel espectacular.

Agulla de Bot (518 m.)

L'esplèndida silueta de l'Agulla de Bot

En veure la seva silueta estètica, esvelta i isolada, l'atracció per pujar aquesta petita joia és irresistible. Des del vessant sud anem a vorejar l'agulla per la base fins a l'altre extrem, on trobem una lleixa i voltem ara en sentit contrari amb compte. Continuem pujant en espiral fins que s'inicia el tram d'escalada. Un sol llarg de poc més de 20 metres de IV+ molt poc assegurat sobre conglomerat discret.

Cresta de Vall-llonga (MD-, V)

Cinquè i últim llarg, més espectacular que difícil

Al sector més occidental del conjunt de fondalades i elevacions de conglomerat que formen la serra dels Bastets s'aixequen les roques de Vall-llonga, un tram de cresta on hi ha una via d'escalada de 6 tirades. És una via fàcil, amb una dificultat màxima puntual de Vè. Combina alguns llargs on cal escalar amb un parell pràcticament de tràmit. L'última tirada és curta, més fàcil del que sembla però molt espectacular, ja que ens movem per un terreny molt aeri amb una gran timba sobre el pantà de la Llosa del Cavall.

Cresta del Mercadal Inferior (IV+)

Cresta del Mercadal Inferior

Sobre mateix de la Font del Guiu s'aixequen dues grans protuberàncies calcàries ben espadades on podem trobar diversos itineraries d'escalada. La més petita d'aquestes elevacions està equipada i es pot recórrer resseguint tota la cresta d'oest a est, en una escalada fàcil i molt divertida. La via té 3 o 4 llargs segons com s'organitzi, és poc sostinguda, amb força matolls i roca força descomposta.

Agullola de Rupit (IV+)

Agullola de Rupit

De la gran cinglera de l'Agullola de Rupit es separa una característica agulla vertical visible des de molt enllà. Fem una interessant excursió d'aproximació i escalem aquesta estètica agulla per la via normal, oberta els anys 30. És una escalada de poca dificultat (IV) en un entorn simbòlic i de gran bellesa, amb espectaculars vistes sobre les Guilleries i el Collsacabra.