Roca Subirana (1.201 m.) Aresta oest

• Base de la Roca Subirana

• Primer tram d'escalada (IV)

• Part final i més estètica de la cresta

• Al fons el Codó i les Morreres (Port del Comte)

• Cim de la Roca Subirana

• Rasos de Peguera, Llosa del Cavall, Bastets i Busa

Entre Sant Llorenç de Morunys i el Santuari de Lord s'aixeca un crestall d'est a oest que conecta el pantà de la Llosa del Cavall i els Bastets amb la capçalera de la vall, al Tossal del Codó. Enmig hi trobem una petita aresta amb un cim punxegut, coronat per una senyera. Al vessant sud hi ha diverses vies d'escalada, i una de molt fàcil però estètica que recorre l'aresta oest. Escalem aquesta via tan fàcil, amb un únic tram de IV i contemplem l'excel·lent vista des del menut cim.

• Tipus de sortida: Escalada
  • Lloc de sortida: Roc Foradat Sant Llorenç de Morunys (Vall de Lord, Solsonès)
  • Dificultat: D Un parell de passos de IV. La resta fàcil
  • Sensació de dificultat: Fàcil Breu escalada al primer llarg. Resta caminant i grimpant. Aeri.
  • Cartografia: Vall de Lord Editorial Alpina (1:25.000)

Coll de la Creu de Canalda 00:00 00:00 0,0
Inici aresta 00:32 00:32 0,6
Cim Roca Subirana 00:51 01:15 0,7

Després de visitar la Cova dels Contrabandistes, poc més amunt, a Coll de Jou, encara ens queda una bona estona abans de començar el tradicional àpat de Nadal. Invertim aquest temps en apropar-nos a una petita aresta que vam veure ja fa temps, precisament un altre Nadal, quan vam visitar el Tossal del Santuari i la Mola de Lord. Es tracta d'una part de la llarga serra escarpada que connecta el tossal del Codó, a l'oest, amb la serra dels Bastets, passant entremig pel pantà de la Llosa del Cavall. Precisament abans de desembocar al pantà, trobaríem a la punta d'aquesta llarga serra la Cresta de Vall-llonga, que també vam escalar fa uns anys. En resum: és una zona ben interessant per fer-hi diverses activitats.

Ens acostem fins al Roc Foradat, un característic túnel excavat a la roca que es troba a la pista asfaltada entre Sant Llorenç de Morunys i la base del santuari de Lord. Després de creuar el túnel trobem un aparcament on hi ha també algunes vies d'escalada majoritàriament fàcils. Avancem uns 50 metres per la mateixa pista asfaltada i de seguida la deixem per prendre'n una de terra que puja a l'esquerra. Pugem uns minuts i fem dos revolts marcats, un a l'esquerra i un altre a la dreta. La pista s'acaba just sota la Roca Subirana, de la qual tenim una bona vista des del sud.

A la paret sud hi ha diverses vies d'escalada obertes per Lluís Parcerisa (més avall hi ha la ressenya). Totes aquestes vies són força assequibles, i el recorregut per l'aresta és la més fàcil. Però sempre ens han atret les carenes i crestalls. Avançar pel fil et proporciona una excel·lent visió de l'entorn i la sensació de cavalcar sobre el buit. Ja sense camí ens acostem fins a la punta oest de la roca, enfilant-nos entre garrics. Veiem un primer parabolt que ens indica l'inici de la via. Ens equipem i comencem la curta i fàcil escalada.

Els primers metres són els més difícils, i tot i això són només 3 o 4 metres de IV. La cresta, com tot aquest entorn, és de conglomerat, i la roca és discreta. Cal anar amb compte ja que algun dels bolos es desenganxa fàcilment. Hi ha preses generoses i enfilem aquest breu tram de IV sense cap dificultat. Més amunt hi ha un parabolt amb mosquetó fix, i uns metres més enllà, ja de pla, una alzina on es pot muntar la reunió.

Després de la primera reunió hi ha un tros pla en què avancem sense assegurar, tot i que hi ha algun parabolt entremig. Es tracta simplement d'avançar pel fil de la cresta, la qual és plana i fàcil. Es baixa una petita bretxa i es continua cap a l'altra banda, tot just posant les mans a terra. Uns metres més enllà la cresta s'aguditza, i trobem dos parabolts que serien la reunió del segon llarg, que es pot fer caminant i sense assegurar.

Sota una protuberància de la cresta hi ha la reunió on comencem el tercer i últim llarg. És també fàcil, però hi ha un tram força aeri i cal grimpar uns metres (III). Ja veiem la malparada senyera uns metres més enllà. Només cal grimpar amb compte, ja que hi ha força estimball. Amb només una assegurança intermitja acabem d'arribar caminant al petit cim, modest però estètic.

Tenim als nostres peus Sant Llorenç de Morunys, al nord. A l'est el tossal del Santuari. Enrere (oest) el Codó i el gran frontal de les Morreres, a l'extrem sud del Port del Comte. Però si cap una banda la vista és especialment bonica és endavant, cap a l'est. La complexitat d'aquest territori es fa palesa amb les curioses formes dels Bastets, un conjunt de crestalls paral·lels. A poca distància la serra de Busa, amb les seves potents parets. I a sota el pantà de la Llosa del Cavall, amb les seus estrets entrants.

Pel cantó nord del cim baixem uns metres desgrimpant fins una zona de vegetació. Allà marxa un estret senderol que voreja la base nord de la paret, entre boixos i garrics. Resseguim aquest caminoi i en pocs minuts retornem al punt d'inici de la via. En pocs minuts baixem fins l'aparcament i donem per finalitzada l'activitat a la Roca Subirana, mencionada també en alguns mapes com a Cingles de Malagana.

Per als escaladors, evidentment aquesta aresta no arriba a escalada, i pels excursionistes l'ús necessari de la corda serà un punt més d'emoció. Com a escalada no es justifica l'activitat, en tot cas caldria enllaçar-ho amb altres vies més interessants del cantó sud. Però com a complement d'altres activitats a la zona, és una ruta ben distreta i paisatgísticament interessant.