Sant Joan de Montdarn i Santa Maria de Serrateix

• Sant Joan de Montdarn

• Roc de Sant Joan

• Santa Maria de Serrateix

Situats Baix Berguedà ens dirigim a Sant Joan de Montdarn, una petita església situada enmig dels camps, al camí rural entre Viver Casserres. És d'origen medieval però ha estat molt reformada al llarg del temps. Santa Maria de Serrateix fou un important centre monàstic benedictí. Es conserva en bon estat una gran església de creu llatina, una torre de defensa i un claustre més modern que substituiex el romànic original. Actualment és l'església parroquial de Serrateix.

Dades

• Ubicació: Viver i Serrateix (Berguedà)
  • Coordenades Sant Joan de Montdarn: 41.979506, 1.781299
  • Coordenades Santa Maria de Serrateix: 41.946220ºN, 1.775731ºE

Descripció

Aprofitem un dia de temps inestable per acostar-nos cap al terme de Viver i Serrateix, el més meridional dels municipis del Berguedà, amb la intenció de visitar el monestir de Santa Maria de Serrateix. És un d'aquells monuments romànics de gran envergadura, molt propers, però que a vegades resten oblidats o a la cua d'aquells llocs pendents de visitar. Abans d'arribar a Serrateix anem primer a Sant Joan de Mondarn, una petita església situada en un pla entremig de camps a la carretera rural que uneix Casserres i Viver.

L'església original romànica ha estat molt restaurada, i només l'absis es conserva de l'edifici original. Està construïda sobre la roca, i se'n tenen notícies des del segle X. Inicialment havia estat un petit monestir que va anar creixent, però posteriorment s'abandonà i quedar només com a parròquia dels masos propers. Està situada al costat mateix de la masia de Cor-de-roure, que segles enrere havia estat un hostal. L'edifici va ser modificat en diverses ocasions, i la forma actual data dels segles XVII i XVIII.

Als camps de la part superior de l'església hi podem observar una petita capelleta excavada sobre una roca. És coneguda com el Roc de Sant Joan, i el més curiós del cas és que està excavada directament a la roca a una alçada d'aproximadament 4 metres d'alçada. Per arribar-hi cal utilitzar una llarga escala. Dins de la petita capelleta, en l'arc interior, hi ha una petita imatge del sant. Aquesta petita capelleta té considerable devoció a la zona, i per Sant Joan després de la missa s'hi va en processó. Mitjançant una escala es puja fins a la capelleta i s'hi dipositen flors. Més informació a la revista Acta historica et archaeologica mediaevalia.

Des del peu mateix de l'església de Sant Joan de Montdarn es pot prendre un camí que marxa cap a ponent i que puja fins a l'ermita de Sant Miquel de Balaguer, encimbellada dalt d'un petit turó, i bon mirador de tot l'entorn agrícola del Baix Berguedà.

Prenem la carretera i ens dirigim fins a Serrateix i aparquem a l'esplanada de davant de l'església. La magnitud del recinte ja fa pensar que aquest havia estat un centre de culte important. Formava part de l'antic monestir benedictí de Santa Maria i Sant Urbici, i se'n tenen notícies documentals des del segle X. Segueix els principis d'austeritat de la Regla de Sant Benet, així té formes simples i linials. Destaquen dues torres, una que fa de campanar tot i que també havia servit de torre de guaita, i una altra on hi havia dependències monacals.

L'església és gran, amb una volta ampla i bonica. Té creu llatina, i a la part central hi ha una cambra subterrània que no era una cripta, sinó potser una estructura de l'edifici primitiu. Al costat hi ha un ampli claustre, molt més modern, però en bon estat. Des de la torre del campanar, voltada de merlets que indiquen el seu caràcter defensiu, es pot observar bona part de la contrada. Tot i que no hi ha un horari de visites pròpiament dit, el diumenge que hi vam anar, un veí del poble ens va fer una visita guiada. Ens explica que entre alguns veïns de Serrateix fan torns per mostrar aquesta joia romànica i mostrar-la als interessats. Fins i tot qui tingui més interès pot concertar una visita amb un historiador. Val la pena fer-hi una visita.