La Rocca di Cefalù

• Cefalù i la Rocca

• L'antic castell, gairebé a 300 m.

• Vistes esplèndides des del castell

• Cefalù des del mirador de la Rocca

• Temple de Diana, segle IX aC.

• Façana marítima de Cefalù

Al bell mig de la costa nord de Sicília, banyada pel mar Tirrè, s'aixeca monumental aquesta petita ciutat d'aires medievals, amb bones platges ben freqüentades a l'estiu, i un penyal que la flanqueja on hi havia hagut un antic castell. Actualment pujar a la Rocca és una agradable i fàcil excursió des d'on podem gaudir de vistes excepcionals. Passegem pels pendents carrers de la població, visitem la catedral d'estil normand, recorrem l'estret camí de ronda a ran de mar i ens enfilem pel costerut camí fins al castell.

• Tipus de sortida: Caminada / Passejada / Turisme
  • Lloc de sortida: Cefalù Sicília (Itàlia)
  • Cartografia:

Estació de Cefalù 00:00 0:00 0
Volta pel poble 01:30 01:30 2,0
La Rocca 01:15 03:15 3,3

Després de dedicar el primer dia a pujar l'Etna, bé, de fet només fins a la cota 2.850 m. a causa de l'activitat volcànica ens desplacem cap al nord de Sicília. Ho fem voltant el gran volcà pel seu vessant occidental. És una zona poc freqüentada pels turistes, la Sicília interior, amb petites ciutats força decadents però interessants com Adrano, Bronte o Randazzo. La segona mereix una parada obligatòria per tastar els gelats de pistatxo, ja que el cultiu d'aquest fruit sec és tradicional a la regió. Val a dir que és el millor gelat que haurem provat aquests dies. Exquisit! Conduïm per carreteres secundàries amb revolts inacabables. Finalment arribem a la costa nord, on fem nit a Capo d'Orlando ja que és massa tard per arribar a Cefalù, el nostre objectiu. El dia següent al matí hi arribem còmodament per autopista.

Cefalù és una ciutat petita d'uns 15.000 habitants situada al centre de la costa nord siciliana. És un indret molt preuat pels turistes per dos motius: les boniques platges que l'envolten i la bellesa d'aquesta antiga ciutat medieval. Situada en una petita península que gairebé entra dins al mar, un entramat de carrers estrets engloba antigues construccions de diferents èpoques. Ja els grecs van assentar-se en aquest territori, i encara queden vestigis de les velles muralles. També romans, bizatins i àrabs van deixar empremta de les seves invasions en la població. Però sobretot és a l'edat mitjana, quan els normands reconquereixen Sicília, i la ciutat reneix i s'envolta d'esplendor. S'hi construeix el que actualment és probablement el millor exemple de catedral normanda de Sicília, així com el seu nucli.

El carrer del Corso Ruggero és l'artèria principal, del qual neixen a banda i banda els carrers estrets, uns que baixen cap al mar, i altres que pugen fins a la base de la Rocca. Precisament aquest gran promontori rocós que s'aixeca gairebé 300 metres des del mar protegeix el flanc sud de la vila. Antigament hi havia hagut un castell, del qual encara es conserven bona part de les diferent línies de muralles així com diverses construccions. Passegem pels carrers fins al port, prenem un tram de l'estret camí de ronda que passa tan arran d'aigua, que has de vigilar amb les onades de no mullar-te, i deixem temptar-nos per alguna de les gelateries provocadores que hi ha al carrer principal.

La piazza del Duomo és el centre del poble, una gran plaça plena de terrasses sota les imponents torres de la catedral medieval, un edifici notable i visible des de molt enllà, ja que destaca per sobre de totes les construccions. També cal visitar les muralles que protegeixen la ciutat per mar, amb poques entrades per protegir el flanc marítim. Després de passejar pels carrers i visitar els llocs més emblemàtics, gairebé al migdia decidim enfilar fins al cap d'amunt de la Rocca. No és l'hora més idònia, ja que la calor és intensa, però no ens ho rumiem dues vegades i pugem cap a la part superior del poble on es pren el camí cap a l'antic castell.

Hi ha una taquilla on cal pagar una petita quantitat per accedir al camí. Tot seguit comencen unes escales costerudes que enfilen fort fins a trobar la primera línia de la muralla que protegia el recinte del castell. Creuem la primera línia i seguim pujant fort per un camí assolellat, on sembla que fins i tot les sargantanes busquin l'ombra. Precisament les sargantanes de Sicília són molt interessants, ja que són més grans i tenen un color verd intens molt bonic.

Seguim pujant pel camí, cada cop amb millors vistes sobre el mar, i arribem a la segona línia de muralles que protegia la part superior del castell. El recinte havia de ser molt gran, i ben protegit per les inexpugnables cingleres que envolten la Rocca, que només té la debilitat del cantó per on hi ha el camí. Arribem a la part superior i gaudim de bones vistes des dels mateixos merlets de la muralla. La visió s'estén quilòmetres enllà en una línia de costa trencada, rocosa i plena de ferallons, combinats amb platges plàcides d'aigua turquesa, molt apreciades pels turistes.

Contemplem el paisatge i quan ja ho tenim tot vist comencem el descens pel mateix camí. Però uns metres avall prenem una bifurcació a la dreta que ens baixa cap a una zona amb diverses restes arqueològiques de diferents èpoques. Detaca especialment el Temple de Diana, del segle IX aC., considerat l'únic monument preclàssic de Sicília. També hi ha restes de l'època romana i bizantina. Poc més ensota de la zona arqueològica hi ha un mirador que ens ofereix una vista zenital preciosa de Cefalù. Contemplem a vol d'ocell les teulades vermelloses de la població solcades pels estrets carrers, les quals acaben a la mateixa línia de costa i formen un conjunt bucòlic i molt estètic.

Acabem la visita a Cefelù acostant-nos a la platja, que queda una mica separada del centre històric i el gran penyal que el presideix. Precisament aquesta gran roca en forma de cap gegantí dóna el nom a la població, d'origen grec. Des de la platja tenim una bonica visió de conjunt de la població i les seves construccions medievals que arriben arran de mar, sempre vigilats i protegits pel castell sobre la gran Rocca.