La Gavarra marítima en bicicleta

Arribant a Fitor Carrers de Peratallada La Sílvia i al fons Pals

Tot i ser ben a prop del mar Mediterrani, la serra de les Gavarres ofereix un excel·lent entorn per rodar amb bicicleta, amb una extensa xarxa de camins i pistes, amb desnivells considerables i amb nombrosos punts d'interès. Un dels centres neuràlgics de la serra és l'església de Santa Coloma de Fitor, un lloc molt bonic. A l'antiga rectoria hi ha un centre d'informació de la zona.

Ens agrada córrer en bicicleta pel Baix Empordà, especialment abans de les fortes calors de l'estiu, i de l'atabalament de la gran quantitat de turistes i estiuejants. Aquests dies fa pràcticament temps d'estiu, tot i que els colors encara són vius, amb els verds intensos gràcies a les abundants pluges d'aquesta primavera. Les Gavarres és un massís força extens, envoltat de zones amb una gran pressió urbanística: el Baix Empordà per l'est, i el Gironès per l'oest. No té grans alçades, ja que el punt més elevat és el Puig d'Arques (535 m.), on hi ha un radar mateorològic, i la seva característica cúpula es pot veure des de molts quilòmetres enllà. Bé, sent precís, molta gent de la zona comenta que en realitat el punt més elevat és el Puig de la Gavarra, al costat mateix, però 7 o 8 metres més elevat que el Puig d'Arques. El que passa és que el primer està cobert de vegetació, i no té vistes. En canvi el puig d'Arques té una esplèndida panoràmica sobre el Baix Empordà i la plana del Gironès.

En tot cas, no sé perquè m'embolico a parlar de llocs per on avui no hem passat. Avui creuarem la part més propera al mar, el que alguns anomenen la Gavarra marítima. Sortim de Palamós i en comptes d'enfilar directament pel Puig Cargol (i patir la dura pujada) decidim recórrer el nou carril bici que han obert entre Palamós i Palafrugell. Poc abans d'arribar a aquesta última localitat ens desviem cap a Mont-ras, i des d'aquí prenem la pista que va pujant de forma més progressiva. La pista és bona, potser massa, ja que trobem diversos cotxes. Passem per l'impressionant mas de Torruella, una mostra del ric passat agrícola, ramader i forestal de la zona.

Les Gavarres actualment és una zona molt poc poblada, ja que la major part de la població es concentra fora de la serra, sobretot en les poblacions de la costa. Però antigament aquesta serra de formes suaus i arrodonides va ser molt més poblada, amb molts masos i petits nuclis de població. Hi havia diferents tipus d'explotacions tradicionals: el suro (de les alzines sureres, encara avui explotades), carboneres, forns de calç, ramaderia, aprofitament forestal,... Fins i tot trobem nombrosos records d'èpoques molt pretèrites, en forma de dòlmens, molts dels quals senyalitzats.

Seguint la fàcil pista arribem fins a Fitor, un dels centres neuràlgics de les Gavarres. L'església de Santa Coloma està molt ben conservada, i el seu campanar és una joia del romànic. Al costat, l'antiga rectoria ha estat rehabilitada com a centre d'informació de la zona. Parlem una bona estona amb el guarda d'aquest petit refugi sobre l'interès antropològic de la zona, més enllà de l'evident interès paisatgístic. Estem en una zona de baixa muntanya, però tot i ser prop del mar la serra és força extensa, i amb bons pendents per practicar la bicicleta tot terreny. El Centre BTT del Baix Empordà ofereix unes quantes rutes força variades i de diferent nivell per conèixer la zona.

Després de deixar Fitor continuem ara per corriols estrets i trialeres, tot seguint la ruta 25 que ens portarà cap a la Bisbal. Passem una bona estona pel costat de la riera de Fitor, i la creuen diverses vegades. Passem pel Mas Cals. Més endavant una pujada inesperada, curta, però força intensa ens acosta fins a prop del Puig de les Forques, des d'on hi ha una bona vista sobre La Bisbal. Una fàcil baixada ens porta cap a la capital del Baix Empordà. Entrem per la banda sud, sota l'espectacular convent.

Aprofitem la comoditat d'una terrassa per fer un entrepà, i fer així un dinar lleuger. En acabat seguim pedalant, ara per la xarxa de rutes cicloturistes del Baix Empordà. Primer passem per Vulpellac, seguidament per Canapost i tot seguit ens arribem fins a Peratallada, i circulem pels seus bonics carrers estrets empedrats. Al Baix Empordà han creat una extensa xarxa de rutes cicloturistes. No es tracta d'itineraris pròpiament dits, sinó vies poc transitades, majoritàriament pistes sense asfaltar, que enllacen els diferents pobles, així cadascú es crea la seva pròpia ruta en funció del lloc on vol anar i els quilòmetres que vol fer. És una zona força plana, i és molt agradable circular-hi, ja que passa per zones agrícoles i per molts petits poblets de l'interior que són realment bonics.

Posem la directa i anem avançant quilòmetres. Creuem Palau Sator, Sant Julià de Boada i arribem a Pals. Sense ni parar-nos continuem cap a prop de Ragencós, però abans d'arribar-hi ens desviem cap a Palafrugell. Creuem la ciutat de nord a sud, i anem a buscar la pista que ens portarà cap al nucli de l'Ermedàs, i d'aquí ja només seguir la pista que enllaçarà de nou amb el carril bici fins a la platja del Castell. Uns últims quilòmetres i tornem a Palamós.

Ha estat una ruta llarga, fàcil i variada. Hem fet 73 quilòmetres, i un desnivell d'uns 800 metres concentrats majoritàriament en la primera part de la ruta. Aquesta primera part l'hem dedicat a recórrer les Gavarres de sud a nord pel seu vessant més oriental, i la tornada l'hem fet enllaçant pistes per l'interior del Baix Empordà. Queden encara molts racons encantadors per descobrir a les Gavarres, però això ja serà un altre dia...