Roques de Benet

Ens enfilem fins al cap d'amunt de les espectaculars moles de roca ben visibles des d'Horta de Sant Joan amb un itinerari circular que ens permet gaudir de diferents racons ben interessants. Comencem revoltant pel peu de les immenses parets fins a trobar un camí que s'enfila fort per canals i tarteres fins al peu del Cap de Gos, una gran roca que sembla desafiar la gravetat. Acabem de pujar fins el Castell, el punt més alt d'aquest petit massís de roca conglomerada. Tot seguit baixem pel pujador de la Roca Grossa, i allarguem la ruta cap al coll de Membrado on comença una pujada forta fins a l'altiplà del coll de Botana. Planegem uns metres i baixem per camins estrets que passen per la cova de Benaixa, i més endavant per sota de la Pena de Gall.

• Lloc de sortida: Aparcament Mas Burot Horta de Sant Joan (Terra Alta)
  • Cartografia: El Port Editorial Piolet (1:30.000)

Aparcament Mas Burot 00:00 00:00 0,0
Cova Benaixa 00:15 04:15 7,7
Pena de Gall (a sota) 01:00 05:15 10,7
Aparcament Mas Burot 00:20 05:35 11,7

Les Roques de Benet tenen una impressionant força tel·lúrica gràcies a la seva verticalitat i al contrast de les seves parets per damunt d'un terreny pla, envoltat de vinyes i oliveres. Som al sector occidental del massís dels Ports, la zona d'Horta de Sant Joan i Arnes. Només passar per la carretera d'accés a aquestes poblacions, la mirada se'n va indefectiblement a contemplar unes muntanyes que creixen de sobte amb grans parets de roca. Són l'avantsala d'una gran zona muntanyosa al Parc Natural dels Ports, situat al sud de la Terra Alta, al sector més meridional de Catalunya i compartit amb zones del País Valencià i l'Aragó. La muntanya té una alçada modesta que sobrepassa per poc els 1.000 metres, però és punt de referència des de molts punts del territori per les seves formes característiques, i també és problablement la muntanya més carismàtica del massís.

Ja hi havíem pujat en alguna altra ocasió, però per avui triem una ruta circular que primer ens porta a fer una volta per la base de les parets, després enfilar-nos-hi, i finalment fer una volta més llarga pels entorns. La primera part de la ruta és la més emocionant, ja que voltem per un terreny complex primer a sota, i després damunt les roques. La segona part és més monòtona, i probablement es podria escurçar. En el cas del dia de la nostra excursió, la calor exagerada va fer que trobéssim un pèl llarg el tram final. En tot cas però, el circuit al voltant de les Roques és espectacular, sobretot en situar-nos sota el característic Cap de Gos, una mola de roca especialment bonica.

Avui sortim amb grup, i som l'Eva, el Toni, la Sílvia i jo mateix, acompanyats per dos gossos, la Mel i el Fum. Des d'Horta de Sant Joan marxem direcció Arnes i prenem la pista asfaltada que entra cap als Ports. Conduïm fins a sota mateix de les Roques de Benet i aparquem en una zona habilitada que indica l'aparcament del Mas Burot. Comencem a caminar per la pista en direcció est, i al cap de poc menys d'1 km. la deixem en un revolt i ens enfilem amunt seguint unes fites. Un camí precari que ens fa posar les mans a terra en algun punt, ja que és molt dret, permet evitar una marrada de la pista. Retrobem la pista al peu mateix de les immenses roques, i planegem a l'esquerra tot iniciant un bonic tram en què caminarem sempre al peu de les parets. Anem contornejant primer la cara nord, després l'oest, i finalment la sud. En algun tram la imatge de les grans parets que s'aixequen damunt nostre són realment espectaculars.

Quan portem 3 km. de ruta i hem caminat una bona estona per sota les parets, hem de deixar la comoditat de la pista i ens enfilem per un caminoi a la dreta indicat amb fites. És un camí precari i molt dret que creua un tram de tarteres. Cal anar-se fixant en les fites per buscar el millor pas. La primera meitat d'aquest camí puja molt fort i és força incòmode pel terreny descompost. Un cop hem guanyat alçada anem girant cap a l'esquerra (nord), i per un terreny més amable i obert ens acostem a la gran mola del Cap de Gos. De lluny es veia molt gran, però un cop t'aproximes al peu d'aquesta gran roca, la visió és encara més impressionant. Caminem fins a sota, on hi ha la font de les Roques, tot i que està seca. Fem un grapat de fotos i contemplem aquesta immensa roca que reposa sobre un prat d'herba. Després d'uns minuts girem cua i busquem un camí que s'enfila cap a la part alta de les Roques de Benet.

El caminet puja progressivament per una coma fins al coll de les Roques, on hi ha una bona vista cap a totes bandes. Ja som a l'altiplà superior, i només cal acabar d'arribar al cim. Girem al a dreta i prenem un camí que planeja fins a una bifurcació indicada. Hi ha dos camins: un que indica un pas perillós i l'altre el camí fàcil. Amb un cartell tan provocador com aquest, la decisió és fàcil, i realment el camí no té cap altra dificultat que un pas fàcil però amb una bona timba a la nostra dreta. Ja som a dalt del Castell, la roca més gran del conjunt de les Roques de Benet, i acabem d'arribar al punt més alt on hi ha una fita. Contemplem el magnífic paisatge des d'aquest mirador privilegiat. Fem fotos i descansem uns minuts. Tot seguit iniciem el descens baixant pel camí fàcil. Retrobem el camí comú i tornem fins al coll de Roques, on comença el descens.

Baixem pel camí habitual que es fa servir per pujar a les Roques de Benet, ja que és el més directe, mentre que nosaltres hem fet una bona marrada per contemplar la base de les parets, així com el bonic racó sota el Cap de Gos. Baixem per una canal dreta i pedregosa conegut com el Pujador de Roca Grossa. Un tros avall, deixem el camí que acaba de baixar a la pista, i en prenem un a la dreta que torna a pujar cap al coll de la Moleta del Salvatge. Al coll s'inicia un bonic camí ombrívol que passa per damunt d'una gran cinglera que cau molts metres avall. La vegetació fa que el recorregut no sembli exposat, però cal anar amb compte ja tot i que el camí és molt fàcil però transita gairebé al límit del cingle. Planegem per aquest agradable camí fins al coll de Membrado, on trobem una pista. Si prenguéssim la pista a la dreta podríem escurçar el recorregut notablement, i possiblement si hi tornéssim ho faríem, més tenint en compte que el dia era molt calurós i portàvem poca aigua.

Creuem la pista i ens enfilem amunt per una mena de tallafocs molt pendent, amb el camí pràcticament inexistent. Pugem fins una carena on hi ha uns prats d'alçada ben bonics, i el camí els travesssa fins al coll de Botana, on hi ha un antic corral. Anem girant cap a la dreta i el camí ens porta en lleugera baixada fins a la cova de Benaixa, una petita cavitat que té 3 boques en forma circular. Passada la cova el camí comença a baixar més decidit per dins del bosc, alternant amb alguns trams més oberts. La baixada es fa llarga, sobretot per la calor. El camí va tombant cap al nord i passa per sota de la Pena de Gall, una petita muntanyeta que destaca per un vessant molt vertical. Baixem cap al barranc de la Pineda on finalment trobem aigua, i els gossos es refresquen. De seguida enllacem amb la pista i arribem al punt d'origen. Acabem així una ruta amb una primera part més divertida i vistosa amb l'ascensió a les Roques de Benet, i una segona part més llarga i convencional per camins dins del bosc. Destacar sobretot la volta a les roques, i el tram espectacular als peus de la gran molta del Cap de Gos.