Pedraforca , Pollegó Superior (2507 m.)

• Refugi Lluís Estasen i paret nord

• Grimpant a la canal del Verdet

• Enforcadura

• Descens pel camí

Amb un grup d'amics dels Mountain Runners fem la sortida clàssica al Pollegó Superior del Pedraforca. Sortim des del mirador de Gresolet i en pocs minuts arribem al refugi Lluís Estasen, sota la magnífica paret nord. Prenem el camí habitual que faldeja el vessant més abrupte de la muntanya fins a buscar la debilitat de la canal del Verdet, per on s'accedeix al cim nord per una fàcil grimpada. Baixem a l'Enforcadura i fem el descens pel camí nou obert a la dreta de la tartera, sota mateix del Pollegó Ingerior.

• Lloc de sortida: Mirador de Gresolet, Saldes (Berguedà)
  • Dificultat: F+
  • Sensació de dificultat: Fàcil. Petita grimpada a la canal del Verdet
  • Cartografia: Cadí - Pedraforca, Editorial Alpina (1:25.000)

Mirador de Gresolet 00:00 00:00 0,0
Refugi Lluís Estasen 00:13 00:13 0,8
Collada del Verdet 01:08 01:21 3,2
Pollegó Superior 01:08 02:29 4,0
Refugi Lluís Estasen 01:14 04:04 7,1
Mirador de Gresolet 00:12 05:18 8,0

Poc es poc explicar de la ruta possiblement més freqüentada de la comarca del Berguedà, el Pedraforca per la ruta normal. Malgrat haver-hi estat moltes vegades, el Pedraforca és una muntanya que no cansa, ja que la seva bellesa, l'entorn fantàstic i el propi camí amb grimpada inclosa produeixen un fort magnetisme. Així ens reunim un grup d'amics i fem dos grups més petits, un que farà un entrenament i pujarà ràpid, i uns altres que ens ho prendrem amb més calma i pujarem caminant, amb parada a esmorzar inclosa.

Sortim del mirador, on encara hi ha pocs cotxes. Pugem en pocs minuts fins al refugi Lluís Estasen, i prenem el camí que marxa al costat mateix de l'edifici i que comença de pla sota mateix de l'espectacular i abrupta cara nord. El camí va faldejant, pujant progressivament fins a la balma de les Orenetes, on s'enfila més decidit. Anem tombant cap a sud-oest fins que trobem un tirapit més exigent fins a la collada del Verdet, punt en què guanyem visió cap al vessant de Gósol, i punt també habitual de parada a esmorzar. Descansem uns minuts tot menjant i fent petar la xerrada.

La pujada es manté forta i girem ara cap a sud per encarar la canal del Verdet, on aviat hem de començar a utilitzar les mans i fer una fàcil grimpada fins al cim nord. És una grimpada senzilla, amb passos de II grau com a màxim, i fins i tot hi ha un tros de cable al tram més dret. Tot i això estem en un terreny aeri i cap anar amb compte. Un cop dalt el cim nord cal baixar uns metres i tornar a grimpar per assolir una punta intermèdia. De nou cal perdre alçada desgrimpant amb compte, i tot seguit afrontar la darrera grimpada que ja ens deixa al costat mateix del cim.

El Pollegó Superior és el punt més alt del Pedraforca, amb 2507 metres, però curiosament no és la típica imatge que coneixem, sinó que el cim queda més endarrerit, mentre que la imatge habitual des del vessant de Saldes mostra els cims del Calderer i el Pollegó Inferior.

Descansem uns minuts al cim juntament amb altres excursionistes que van arribant. Fa un dia fantastic, amb cel clar només tacat per algun núvol residual, i sense vent. Tot seguit comencem a desgrimpar per l'evident itinerari que baixa fins a l'Enforcadura. Un cop allà anem a buscar el PR C-123, en el tram que han restaurat i que baixa a la dreta de la tartera, sense acabar de ficar-s'hi. El camí serpenteja en curt per anar superant el fort desnivell. Es situa pràcticament a sota de les parets del Pollegó Inferior, i està considerablement erosionat, ja que no té elements de sustentació.

Anem baixant fins que s'acaba la tartera i trobem el camí que planeja cap al refugi, tancant el cercle per la cara est de la muntanya. Arribem al refugi on ja ens espera una part del grupet que han fet la volta corrent, i alhora esperem a un altre company que ha fet dues voltes. La veritat és que asseguts a la gespa davant del refugi en un dia agradable com avui, s'hi està molt bé, i no tenim cap pressa per marxar. De fet ens hi estem més d'una hora.

Acabem de baixar al mirador tranquil·lament, tots contents d'haver gaudit d'una bona matinal de muntanya en un dels indrets més mítics del muntanyisme català. Sempre he dit que el Pedraforca és una de les muntanyes més boniques que he vist, suposo que esbiaixat pel component emocional, però en tot cas no em canso d'anar-hi, i sempre em deixo captivar per la seva isolada majestuositat.

Bona nit!!

Sóc un seguidor de les vostres sortides i descripcions.
Res millor per conèixer el país.

Acabo de fer el Pedraforca, però no vaig portar gos, per la grimpada inicial.
Però veig que heu portat un.

Com ho heu fet per pujar les zones delicades???

Salut!!
Mitx

La Xica, la gossa del Lluís, és molt valenta, i va "grimpar" tota sola per la canal del Verdet. No la vam ajudar enlloc. Ara bé, t'he de dir que en alguna altra ocasió hem ajudat a pujar algun gos carregant-lo a mans, ja que no volia pujar, i també he vist alguna vegada gossos ben espantats. Has de valorar si el teu l'hi agrada enfilar-se pels rocs o no...