Gra de Fajol Petit (2.565 m.) per la Canal Occidental

Inici del tram estret de la canal La Sílvia al tram central de la canal Laberint de cordes a la part superior Arribant al cim del Gra de Fajol Petit, amb el Gra de Fajol al fons Itinerari de la Canal Occidental

Recorrem una de les canals més fàcils i freqüentades del vessant nord-oest del Gra de Fajol Petit, un lloc habitual i molt concorregut per a la iniciació a l'alpinisme. Dediquem el matí amb uns amics a practicar tècniques de progressió i assegurament. Un cop dalt la canal, tot i el fort vent, acabem d'arribar a l'estètic cim seguint una estreta aresta, amb excel·lents vistes cap al germà gran.

• Tipus de sortida: Alpinisme
  • Lloc de sortida: Aparcament refugi Ulldeter, Setcases, (Ripollès)
  • Dificultat: PD+
  • Sensació de dificultat: Mitjana. Pendents de 45º, via d'iniciació. La major dificultat és la gran quantitat de cordades que hi acostuma a haver.
  • Cartografia: Puigmal, Vall de Núria, Ulldeter, Editorial Alpina (1:40.000)

Aparcament refugi d'Ulldeter 00:00 00:00 0
Refugi d'Ulldeter 00:21 00:21 0,7
Inici Canal Occidental 00:42 01:03 1,5
Sortida canal 02:32 03:35 1,9
Cim Gra de Fajol Petit 00:36 04:11 2,1
Canal de baixada 00:19 04:30 5,8

Les parets del Gra de Fajol Petit han estat escola d'alpinisme per a molts catalans i catalanes, i és un lloc molt concorregut per alpinistes de tots els nivells. A les seves parets trobem diferents graus de dificultat en molt poca distància, amb l'afegit de la comoditat del refugi d'Ulldeter just a sota i sobretot amb una aproximació molt curta. Això fa que la majoria de caps de setmana d'hivern siguin moltes les persones que es congreguen en aquesta zona per fer diferents tipus d'activitat. Si sumem els esquiadors de les pistes properes, els esquiadors de muntanya que van al Bastiments o rodalies i tota mena d'excursionistes l'ambient està assegurat. Així doncs canviem la sol·litud d'ahir per la comoditat d'avui. De fet ens va prou bé, ja que després de l'esgotament de la jornada anterior convé un dia més relaxat.

Quedem amb l'Esther i el Manu a l'aparcament inferior de l'estació d'esquí de Vallter. Havíem quedat per fer una activitat fàcil els quatre i així poder practicar sobretot les tècniques de progressió i assegurament. La Canal Occidental del Gra de Fajol Petit és una via curta, d'uns 200 metres de desnivell, i amb poca dificultat, ja que el pendent és constant d'uns 45º, sense ressalts ni complicacions. És una canal que es pot fer perfectament sense encordar, i que es podria fer en mitja hora. Però la idea d'avui és més aviat provar el material i practicar la tècnica en terreny fàcil.

Des de l'últim revolt abans d'arribar a la part superior de l'estació d'esquí prenem el camí que ens porta al refugi d'Ulldeter en poc més d'un quart d'hora. Fa un dia mig tapat i un vent molest, però la temperatura no és freda. Passem el refugi i avancem en direcció a la base de les canals, que es veuen perfectament des d'allí. En un quart d'hora més arribem on comença el pendent. Aquí hi ha grups que ja s'equipen, i altres que ho fan més amunt, a l'inici pròpiament de les canals. Nosaltres pugem el pendent de neu i ens equipem més amunt. Hi ha diverses cordades fent la canal, i fins i tot ens plantegem si fer-ne una altra. Però aquesta és bona per practicar.

Comencem a progressar per terreny obert sortint des del costat d'unes roques. El Manu i l'Ester fan una cordada i la Sílvia i jo mateix en fem una altra. Sense cap dificutat avancem per la zona oberta, per la nostra dreta fins que cal fer un flanqueig per anar a buscar la part estreta de la canal, que queda precisament al cantó contrari. Per fer el flanqueig posem una estaca de neu al mig per provar-la. Insisteixo en què tota la canal es pot fer sense material, però avui la idea és precisament provar-lo. Muntem una petita reunió en un merlet a la part esquerra, i avancem una tirada més fins just l'inici d'on s'estreny la canal. Portem corda curta, de només 30 m., i es fa una mica lent.

A l'inici del tram estret hi ha una mica de gel, que podríem evitar, però tot el contrari, l'utilitzem per provar els cargols de gel, que es claven perfectament. Avancem pel tram més bonic de la canal, ja que s'estreny i passem entremig de roca a banda i banda. Progressem més per la nostra esquerra, ja que la part dreta està ocupada per dues cordades de curset. La paret de la part dreta és més bona per assegurar, ja que és més gran i té més fisures i merlets. Un tros amunt veient que hi ha molta gent a les dues bandes i que la cosa es fa lenta avancem en "ensemble", amb alguna assegurança intermitja amb encastadors de leves (friends).

La part superior de la canal és la més divertida, estreta i encaixonada, i amb un pendent de 45º. Passem de forma gairebé laberíntica entremig de les cordes d'altres grups, i sense dificultats arribem a la sortida de la canal, on hi ha una petita cornisa fàcil de superar (50º). La canal en realitat és molt bonica, però la quantitat de gent li resta encant. En arribar a dalt tenim una magnífica perspectiva de l'aresta del Gra de Fajol, on si hagués fet bon temps m'hauria agradat arribar. Però a dalt la carena fa un vent de mil dimonis que gairebé tomba. Com que el Gra de Fajol Petit és molt més a prop ens hi acabem d'arribar.

Per accedir al cim cal resseguir la carena per l'estreta aresta. El pas no té cap dificultat, més enllà de ser una mica aèria. Tot i això quan bufa una ratxa forta ens ajeiem instintivament amb el piolet clavat. En pocs minuts arribem al cim coronat amb una petita creu. Fem foto i reculem ràpidament ja que el vent és molt molest. Baixem fins a la canal per on havíem pujat i continuem fins un coll ben marcat, on hi ha un parell de fites. Aquí comença la canal de baixada, d'uns 40º en el tram més dret, tot i que aviat afluixa. En poca estona tornem a ser a la base de les parets.

Sense arribar al refugi baixem de dret fins retrobar el camí de pujada i acabem d'arribar al punt de sortida. Ha estat una activitat ben divertida sobretot pel fet de compartir-la amb amics, i també per haver-nos dedicat a provar el material i les tècniques. Un lloc molt concorregut, però còmode i bonic.

Hola Marc,
Felicitats per els vostres itineraris i la vostre pàgina web, em feu sana enveja, perque jo ja no estic per aquests trotes. El motiu del meu comentari, si m\'ho vols explicar, es saber com t\'ho fas per sobreposar l\'itinerari damunt d\'una imatge com tens a la 5ena foto de l\'entrada del Gra de Fajol Petit. L\'efecte es molt bo. Torno a dir, felicitats per la web, està molt ben feta.
Salut i fins aviat, Carles Oliver.

En realitat no estic sobreposant l\'itinerari, sinó simplement he dibuixat amb el Photoshop una aproximació de l\'itinerari. És a dir, no es tracta d\'un track sobreposat sinó simplement d\'un dibuix fet manualment. Tot i això és força aproximat, ja que tot l\'itinerari d\'un corredor és a la vista.

Osti tu, sembla les Rambles!