Bagà - Coll de la Bena - Gisclareny - Coll de Turbians en BTT

Pista, amb el Cadí al fons Serra d'Ensija Gisclareny i el Pedraforca al fons Sant Miquel de Turbians i el Pedraforca

El vessant sud del Parc Natural Cadí Moixeró ofereix múltiples possibilitats d'itineraris en bicicleta de muntanya, tots ells exigents pel desnivell que acumulen. La ruta d'avui és molt assequible, i permet en poc més de 30 quilòmetres contemplar bones panoràmiques del Moixeró, del Pedraforca i la vall del Bastareny.

• Lloc de sortida: Bagà
  • Distància: 31 quilòmetres
  • Temps aproximat: 3:30 h.
  • Nivell de dificultat: força fàcil

Per aquest dissabte decideixo fer una sortida matinal en bicicleta i en solitari. Per buscar temperatures més fresques pujo fins a Bagà amb la intenció de fer una ruta per les pistes, ja força conegudes, del vessant sud del Parc Natural Cadí-Moixeró. No tinc una idea concreta, i en funció de les ganes de pedalar allargaré més o menys la ruta. Finalment la considerable calor fa que les ganes de pedalar siguin més aviat minses, i acabaré fent una ruta més curta i fàcil del que és habitual, però igualment interessant.

Surto des del costat mateix de les oficines del Parc Natural, i faig els primers quilòmetres per la carretera que va cap a Gisclareny. Els quilòmetres inicials són ben plans, i a partir de l'àrea recreativa del Pont de Sant Joan comença a pujar, encara per la carretera asfaltada. Poc després de passar un petit túnel, quan porto 4,5 km., enmig d'un revolt pronunciat deixo la carretera i prenc la pista que marxa cap a la dreta en direcció a Murcarols. La pista planeja un tram, baixa uns metres i comença a pujar de forma progressiva. Al cap d'una estona passo a prop de Sant Martí del Puig, que veig de lluny. La pista és molt agradable, ja que sempre es veu al davant el vessant sud del Puig Terrers, i a la dreta tota la carena del Moixeró. Durant un bon tram la pista coincideix amb el GR-150, el GR-7 o Camí dels Bons Homes i l'itinerari Cavalls del Vent.

Vaig seguint la pista evident, que combina trams planers amb pujades sobtades per terreny pedregós que fan pujar les pulsacions ben amunt. Passo pel costat de la casa ensorrada de Murcarols, i segueixo l'evident ruta en pujada constant. Més amunt la pista fa un parell de llaçades ben marcades per superar el desnivell del terreny. Aquest tram sembla que no és tan dret. Al cap d'una estona d'anar pujant s'arriba al Coll de la Bena, fàcil de reconèixer per ser una cruïlla de camins i pels nombrosos indicadors. En aquest punt coincideixen diversos itineraris. A part dels ja mencionats, també alguns senders locals de Gisclareny (SL, marques blanques i verdes) i una de les rutes en BTT del Parc. Precisament la ruta d'avui coincideix força amb una de les proposades.

Al coll de la Bena mor la carretera asfaltada que puja des de Bagà, passant per Gisclareny. Des d'aquest punt tenim tres possibilitats: la més fàcil és seguir la carretera asfaltada i en poc més d'un quilòmetre arribar a Gisclareny; una segona opció és seguir un sender local (marques blanques i verdes) que segueix el primer trencant cap a la dreta, i de seguida cap a l'esquerra; i finalment l'opció triada és la més complicada, però també més bonica. Més complicada perquè alguns trams del camí no són ciclables. Així doncs, em dirigeixo cap a Gisclareny, però per evitar l'asfalt, al cap de pocs metres d'iniciar la carretera asfaltada giro cap a la dreta, seguint un dels senders locals (SL) cap al refugi de Cal Tasconet.

Poc després de passar per davant mateix del refugi de Cal Tasconet, cal seguir un camí poc evident al principi, però ben marcat, que segueix la carena del Cap de la Serra. El camí en alguns trams no és ciclable. Tenim molt bones vistes cap al Pedraforca, amb una interessant visió frontal-lateral. També cap a la dreta es pot contemplar la profunda fondalada de la Vall Pregona. Vaig seguint l'evident camí tot planejant. En un punt baixa uns metres fins anar a trobar el Coll de Vall Pregona, deixant el petit pic del Crestó a la dreta. El camí puja una mica per tornar a baixar ja a les envistes de Gisclareny, amb un últim tram de camí brut pel poc ús.

M'acabo d'arribar fins al petit poble de Gisclareny, on aprofito per beure aigua a la font. Pujo fins al mirador de la Gargallosa, situat sobre d'unes roques al costat mateix del poble, des d'on hi ha una preciosa imatge del Pedreforca amb el poble a sota. Reprenc la marxa seguint la carretera asfaltada en direcció a Bagà, i aproximadament a 2 quilòmetres del poble la deixo per seguir una pista en molt bon estat cap a la dreta direcció a Turbians. La pista comença en lleugera baixada, però ben aviat comença a pujar progressivament. Passo a certa distància de l'església de Sant Miquel de Turbians, encimbellada dalt d'un petit turó. Des del mirador Albert Arilla hi ha una bona vista de l'església així com de la vall del Riu de Saldes, que marxa cap al sud molts metres per sota.

La pista va seguint, passant pel costat de la casa de turisme rural Rústic Vilella, tot pujant de forma progressiva però constant. Aproximadament al quilòmetre 22 de la ruta arribo a la collada de Turbians, sostre de l'itinerari d'avui. Des de la collada marxa un camí que en poca estona permet arribar al cap d'amunt de la Roca Tiraval, un bon mirador molt freqüentat per la gent de Bagà. No hi acabo d'arribar, sinó que segueixo la pista ara ja en baixada, per l'altre vessant. Des del coll la pista ja no està en tan bones condicions, i és molt pedregosa, de manera que les suspensions, i també els braços pateixen una mica, ja que la baixada és força llarga. La pista baixa una bona estona fins que acaba en una pista asfaltada que segueixo cap a l'esquerra per arribar en pocs quilòmetres a Bagà. Una excel·lent opció per allargar lleugerament la ruta és anar cap a la dreta, tot passant per la font de la Vinya Vella, baixar cap a Sant Llorenç Prop Bagà, sobre Guardiola, i acabar d'arribar a Bagà per la pista que marxa sobre el santuari.

Arribo a Bagà i creuo el poble pel pont vell, passant al costat de l'església, enfilant un carreró estret a l'esquerra fins a la bonica plaça porxada, i seguint fins arribar al punt d'inici, després d'haver recorregut 31 quilòmetres amb un desnivell de 880 metres en 3 hores i mitja a un ritme força tranquil.

Simplement agrair la detallada explicació de la ruta de Bagà a Gisclareny passant pel Coll de la Bena, ja que passat vacances la secció de la UES (Sabadell) farem la sortida corresponent a a quest bonic indret, dins del programa de sortides socials de la nostra secció.

Salutacions i bones excursions!

El mes de Juliol comencen les obres per asfaltar els 4 km de Gisclareny al Coll de Turbians. Sembla mentida que no es preservin el camins rurals no asfaltats i que en temps de retallades aquest tipus d\'actuacions més que innecesaries no siguin desestimades.