Comabona (2.548 m.)

Panoràmica del Pedraforca abans d'arribar a Gisclareny Planell de la Solana de Murcarols Trobem la carena acinglerada del Puig Terrers i l'anirem resseguint, amb trams sense camí Darrera pujada abans del cim Arribem al cim del Comabona

Anem a buscar la llarga carena del Puig Terrers des del Coll de la Bena, al costat de Gisclareny. Remuntem el fort pendent vora la cinglera, amb molts trams sense camí. Passem el pas de la Cabra i la pleta de la Guilla, i continuem pujant fins al conegut cim que ens obre la panoràmica cap a l'abrupte vessant nord del Cadí.

• Lloc de sortida: Coll de la Bena Gisclareny, (Berguedà)
  • Sensació de dificultat: Fàcil. Alguns trams sense camí.
  • Cartografia: Moixeró - La Tosa, Editorial Alpinza (1:25.000)

Coll de la Bena 00:00 00:00 0
Comabona 00:23 04:34 6,4
Coll de la Bauma 01:23 05:57 9,6
Coll de la Bena 00:37 06:34 12,1

És possiblement una de les muntanyes que hem pujat més vegades, però la força d'aquest cim, retallat bruscament pel nord, sempre ens atreu. En aquesta ocasió, i en companyia del bon amic Enric, anem a buscar una ruta menys habitual que ressegueix la carena encinglerada que puja fins al Puig Terrers. En alguns trams no hi ha camí, i els boixos acaben sent molestos companys de ruta.

Amb al sol a l'esquena que evita el fred matinal, sortim des del Coll de la Bena, just on s'acaba la carretera asfaltada que puja des de Bagà cap a Giscareny i segueix un parell de quilòmetres més. Aparquem en una petita esplanada amb vistes discretes cap al Comabona, que es veu molt amunt però amb una pujada progressiva per l'arrodonit vessant sud d'aquesta primera muntanya del Cadí. En aquesta cruïlla de camins descartem la pista que baixa i també la que puja cap al coll de la Bauma. Prenem la pista secundària del mig, que baixa lleugerament.

Passem una antiga mina, i al costat del torrent de Murcarols deixem el camí principal i en prenem un de secundari a la dreta, poc evident. Creuem el torrent i avancem per l'altre vessant, pujant suaument. El camí és ben poc fresat. Sembla un antic camí ara pràcticament abandonat. Però es pot anar seguint, i alguna fita escadussera indica que algú ha passat per aquí. Anem a vorejar per la base unes parets rocoses evidents, amb alguna bauma que s'entreveu. Flanquejem força per sota de les parets durant una bona estona en direcció est. Anem a buscar la carena just al Planell de la Solana de Murcarols.

També s'arriba a aquest planell per un camí que ve una mica més per sota d'on nosaltres hem pujat, i també per un altre que ve més per sobre des del coll de la Bauma. En aquest planell hi pastura habitualment el bestiar. Des del planell ja veiem la llarga carena del Puig Terrers que volem anar resseguint. Avancem un tram obert, sense cap dificultat, però aviat la carena es va embrutant de vegetació, i el pas no serà tan còmode.

Des del planell de la Solana de Murcarols fins al pas de la Cabra no hi ha camí, i si bé en alguns punts l'avenç és fàcil, en altres és incòmode i ens embardissem. En tot aquest recorregut hi ha alguns passos que permetrien creuar la cinglera, i que el mapa venen ressenyats com a grau de la Solana i grau del Doll. Passem una bona estona resseguint aquest tram, buscant els camins que fan els isards, o improvitzant-los.

Arribem al pas de la Cabra, on s'uneix el camí que ve del coll de la Bauma. Ara abandonarem estrictament la carena-cinglera, i tendirem més a l'esquerra (oest) per anar a buscar la pleta de la Guilla. Es tracta d'un petit circ resguardat, sota una paret de roques moltes de les quals s'han després, formant un caos. Enmig d'aquest entorn hi ha un parell de cabanes, una de les quals sense teulada, però l'altra ben conservada, i que podria servir de refugi en cas de necessitat. Suposem que eren antiges construccions de pastors, per arrecerar-se de la dura climatologia a més de 2.200 metres d'alçada.

Anem seguint ara el corriol, per terreny ja obert i molt més còmode. Flanquegem per l'oest el Puig Terrers, sense acabar-hi d'arribar tot i que ens queda molt a prop. El voregem fins a trobar el coll que el separa del Comabona. Ja a la carena del Cadí comencem a gaudir de l'espectacle de l'abrupte paret nord que es desploma sobre la plana ceretana. Continuem pujant, ara pel fil de la carena cadinenca, fins a coronar al cap de pocs minuts el Comabona (2.548 m.)

Hi ha molt poca neu per l'època, bàsicament localitzada a l'abric de la cara nord. El dia és magnífic, sense vent ni fred, i amb bona visibilitat. Contemplem un paisatge que per conegut no deixa de meravellar-nos. Al cap de pocs minuts iniciem la baixada directa pel clot de Comabona, un camí directe que ens portarà fins al coll de la Bauma. Sense cap dificulat emprenem la baixada, i en menys d'una hora i mitja ens situem al coll de la Bauma. Des d'aquí prenem el camí a l'esquerra que segueix el torrent. Passem l'àrea recreativa i continuem baixant fins l'antiga mina, on ens retrobem amb el camí que ja havíem fet de pujada. Pocs minuts més planejant i una lleugera pujada ens deixen al coll de la Bena, on sis hores i mitja abans havíem iniciat la marxa.

Un cop més hem tornat al Comabona, avui però per un camí menys habitual que ens ha permès resseguir bona part de la cinglera del Puig Terrers i conèixer la Pleta de la Guilla. Val a dir que resseguir la carena és interessant per les vistes, però és considerablement incòmode en alguns punts, ja que no hi ha camí. En tot cas arribar dalt el Comabona i contemplar la vista que cau sota els nostres peus compensa qualsevol esforç.

No hi ha el track Marc.

Estem tenint alguns problemes tècnics amb el servidor, i alguns continguts en arxius externs, com els tracks o els perfils, no apareixen. Esperem que es resolgui en breu.

Avui 08-10-16 he intentat pujar al Comabona seguint el track i la crònica que molt bé heu escrit, malauradament, en el camí el que agafem a la dreta que puja suaument on ja alerteu que sembla un camí abandonat, no he sigut capaç de pujar per sobre de la cota de 1.600, arriba un moment que la vegetació tapa el camí (el boix, arbres caiguts i demés plantes), encara seguint el track amb GPS, no hi ha manera.
Suposo que del dia que ho vareu fer fins avui, si no hi ha passat gaire gent el camí es va tapant-

Buscaré en aquesta interessant pàgina alguna altra manera de pujar al Comabona!!

Ja quan vam fer la ruta ens vam embardissar en diverses ocasions, ja que el camí està pràcticament perdut. Evidentment hi ha altres formes més fàcils de pujar al Comabona, per exemple l'itinerari de tornada d'aquesta mateixa ruta, que és el camí més habitual, fàcil i directe. També tenim altres rutes publicades cap a aquest cim tan emblemàtic del Cadí: http://www.engarrista.com/taxonomy/term/652