Ibón de Acherito

Pujant pel barranc de las Foyas. Al fons la Sierra de Alano Tram de flanqueig, amb el Castillo d'Acher al fons Pic d'Acherito Vista des de l'Ibón

Iniciem el primer dia d'estada a les valls d'Ansó i Echo amb una fàcil excursió fins a un bonic llac enclotat en un circ glacial. Per arribar a l'Ibón d'Acherito cal fer una bona pujada des dels extensos prats de la Guarrinza, que per si mateixos ja mereixen una visita. Excel·lents panoràmiques dels espadats cims de la zona.

• Tipus de sortida: Caminada/Alpinisme
  • Lloc de sortida: Plans de Guarrinza, (Val d'Echo)
  • Desnivell positiu: 725 m. metres
  • Temps aproximat: 4:50 h.
  • Cartografia: Valles de Ansó y Echo, Editorial Alpina (1:25.000)

Punt de pas Temps (h.) Dist. (km.)
Prop Refugi de la Mina (plans de Guarrinza) 00:00 0,00
Barranc de las Foyas 00:11 0,46
Inici flanqueix a la Ralla de las Foyas 01:06 2,05
Ibon de Acherito 02:56 4,28
Punt d'inici 04:49 8,46

Aprofitem els dies de vacances de Setmana Santa per acostar-nos fins al sector més occidental del pirineu d'Osca, concretament a les valls d'Ansó i Echo. Arribem a mig matí i fem una visita ràpida al bonic poble d'Echo, i ja enfilem amunt per l'estreta pista asfaltada que remunta la Val d'Echo, al peu mateix del riu Aragón Subordán. Només la llarga pista ja és ben entretinguda, ja que passa per una zona congosta molt bonica, la Boca de lo Inferno, de nom ben significatiu. Més amunt passa per la Selva de Oza, una preciosa fageda des d'on tenim una bonica perspectiva del Castillo d'Acher. Però continuem encara amb vehicle més amunt, fins als amplíssims plans de la Guarrinza, on la vall gira cap a llevant. Aparquem prop del refugi lliure de la Mina, on començarem l'excursió.

La Sílvia i jo mateix ens calcem les botes i comencem a pujar amunt. Anem a buscar l'evident barranc de las Foyas, en marcada direcció nord. A la part de baix no hi ha neu, però poc més amunt es veu ben blanc. Els darrers dies ha nevat, incrementant encara més la gran quantitat de neu que hi ha a la zona. El camí està marcat (GR), però amb la neu costa veure les marques. Les petjades dels excursionistes precedents sobre la neu seran la millor guia. Anem pujant pel fons del barranc, fins un punt en què el camí tendeix a l'esquerre, i guanya alçada sobre el rierol. Això passa aproximadament a l'alçada d'una petita cabanya que veiem a la nostra esquerra. Anem seguint el camí en forta pujada, seguint el curs del barranc, però a certa alçada del seu fons. Davant nostre anem veient les parets de la Ralla de las Foyas.

Arriba un punt en què el camí es bifurca i abandonem el barranc fent un gir de 90 graus cap a l'esquerra. Hi ha un petit cartell indicant el camí de l'Ibón de Acherito. Comencem ara el llarg flanqueig de la Ralla de las Foyas. Al cap d'una estona de flanqueix ascendent, quan veiem que el camí vol canviar de vessant, deixem el camí d'estiu i enfilem de dret per un tram força pendent. Superem una petita cornisa de neu per la part superior, i tornem a iniciar un flanqueig llarg per terreny nevat, sota mateix de les verticals parets de la Ralla de las Foyas. Després de més d'una hora de flanqueig monòton arribem a l'Ibón, que veiem cobert de neu.

L'Ibón d'Acherito és un estany glacial encerclat per pics de més de 2.000 metres, el més significatiu dels quals és el Pico de la Raya (2.146 m.), fronterer amb França, situat a l'est de l'estany. Al costat de l'esmentat pic neix una cadena rocosa amb alguna marcada bretxa que a l'estiu s'utilitza com a camí per accedir al vessant nord. Al costat mateix de l'estany hi ha un petit pla des d'on gaudim d'excel·lents vistes cap al nord-oest: Acherito, Petrachema, Mesa de los Tres Reyes. Cap al sud-oest veiem l'espectacular cara nord de la Sierra d'Alano, amb parets i canals ben verticals. Finalment cap al sud-oest tenim una visió completa de l'estètic Castillo d'Acher, un dels cims més significatius de la zona, tot i que no el més alt.

Ens plantegem si intentar un recorregut circular, però és tard i al mapa no veiem cap camí possible. Per no embolicar-nos tornem pel mateix camí, fent de nou el llarg i monòton flanqueig per la neu cada cop més humida. Arribem al punt d'inici després d'un tast inicial de la zona. Estem engrescats per conèixer i descobrir més llocs d'aquesta zona tan interessant.