Selva de Irati

Xalets d'Irati i Okabe

Ens endinsem al vessant nord de la Selva d'Irati, ja en territori francès, en un itinerari que combina trams de boscos frondosos amb d'altres de prats alpins. Iniciem la ruta a l'àrea d'acampada de Iraty-Cize des d'on pugem per un corriol al principi poc ciclable que es va enfilant fins dalt d'una carena amb vistes cap al pic d'Ohri. Arribem als xalets d'Irati, una zona de petites cabanes turístiques enmig del bosc. Creuem una àmplia zona boscosa a notable alçada i anem baixant fins al peu del riu Irati. Comença la segona pujada del dia, amb un tram dur per asfalt fins a sota mateix del pic d'Okabe, entremig d'extenses pastures i al peu d'uns monuments megalítics. Encara queda un divertit descens per un camí fàcil però molt pendent.

Selva d'Irati

Al remot indret de les Cases d'Irati comencem una ruta en bicicleta que ens portarà per la fageda i avetosa més gran del sud d'Europa. Sortim pedalant per una pista obaga que ressegueix el riu Irati, i uns quilòmetres més endavant la deixem i seguim per un bonic corriol que primer baixa i després puja fins a enllaçar amb una altra pista ja al vessant francès. Anem pujant direcció est per boscos frondosos i arribem al Cayolar d'Organbidia, on canviem de direcció i pugem fort cap a uns prats alpins a la zona de Lapatia. Creuem els prats i entrem de nou al bosc per corriols divertits i prou fàcils. Més avall trobem una pista que passa per l'embassament de Koixta i planegem una bona estona entre boscos magnífics fins que trobem un últim corriol deliciós que baixa en fort pendent fins al punt d'inici.