Sobrepuny (1.656 m.)

Fem una ruta circular caminant pel vessant més occidental del Catllaràs, tocant ja al riu Llobregat. Sortim des de La Nou de Berguedà i ens enfilem cap a l'est per un camí obac en pujada forta i constant. Fem una primera aturada al Sobrepuny de Baix, un avantcim que ens ofereix una bonica visió de la contrada, fins i tot millor que al propi cim. Uns minuts més de pujada serveixen per coronar aquest cim visible des de bona part de la comarca. Per tornar triem un altre camí. Baixem primer cap al nord fins al coll del Faig, i anem girant a l'est i al sud fins a l'antiga masia de Picamill. A la collada de Pasquals baixem fort cap al bonic i plàcid nucli de Marginet, i acabem de tornar planejant fins als peus del bonic santuari de la Mare de Déu de Lourdes.

• Lloc de sortida: La Nou de Berguedà (Berguedà)
  • Cartografia: Catllaràs - Picancel Editorial Alpina (1:25.000)

La Nou de Berguedà 00:00 00:00 0,0
Sobrepuny de Baix 01:35 01:35 3,4
Sobrepuny 00:20 01:55 3,8
Picamill 00:45 02:55 6,1
Marginet 00:35 03:30 7,9
La Nou 00:30 04:00 9,9

Avui ens quedem a caminar al Berguedà i triem un cim ben emblemàtic, visible des gairebé tota la comarca, gràcies al seu aïllament i posició centrada. Hi pujarem des de la Nou, on el camí puja fort, directe i sense pause fins al cim. Ens desplacem amb la Sílvia i el Fum fins a la Nou de Berguedà, i aparquem a la plaça just davant l'església romànica de Sant Martí. Pugem uns metres i prenem el caminet que baixa fins al torrent de cal Patzí, un racó bonic on es forma un petit saltant d'aigua entaforat entre les roques. Creuem el torrent i seguim uns metres el GR en direcció est. El deixarem uns minuts més amunt, ja que el GR puja cap al grau de l'Ínsula i les Agudes, camí també molt bonic i que ens portaria al cim, però avui volem pujar per un altre de més directe. Així quan trobem la bifurcació seguim de dret cap als plans de Caselles.

Fins als plans que envolten la casa de Caselles el camí és força suau, però després de creuar els plans ens endinsem dins del bosc i el camí comença a pujar fort. I aquesta serà la tònica constant fins al cim. Un cim que veiem gairebé sobre els nostres caps entremig dels arbres. La pujada és dura, no és d'estranyar que l'aprofitin per celebrar-hi una cursa de quilòmetre vertical. Avancem per un bosc obac i fresc de pins, tot i que més amunt arribem a una petita però bonica fageda. Precisament sobre la font del Faig hi ha un arbre de notables dimensions. Passada la font el camí gira a la dreta (nord) per revoltar una cinglera inaccessible. La volta per darrere i remunta el llom nord fins al mateix cim del Sobrepuny de Baix (1.566 m.)

Per arribar al Sobrepuny de baix cal deixar el camí principal que puja cap al cim i girar a la dreta. En pocs metres arribem a aquest mirador sensacional de la comarca. Aquest avantcim està situat gairebé en vertical sobre la vall del Llobregat, i fins i tot permet contemplar el poble de la Nou, just a sota. També podem contemplar els cims més emblemàtics de l'Alt Berguedà (Rasos de Peguera, Ensija, Pedraforca, Cadí, Moixeró,...), i el curs més baix del riu cap al pantà de la Baells i rodalies. La vista és bastíssima. Més a prop podem gaudir de la visió de l'objectiu d'avui, el Sobrepuny, escassament 100 metres més amunt, i al final d'una bonica cinglera. Fem una pausa en aquest avantcim per gaudir del paisatge en un dia d'hivern atemperat i assolellat.

Tornem al camí principal i en pocs minuts assolim els 1.656 metres del Sobrepuny. A dalt hi ha un vèrtex geodèsic i una senyera. Coincidim amb una parella d'excursionistes i fem una pausa per contemplar el paisatge i reposar uns intants. Tot seguit comencem a baixar cap al nord, seguint el camí que ens portaria fins al coll de la Plana, però nosaltres només hem de baixar fins al collet del Faig. Aquí girem a la dreta i seguim baixant ara cap a l'est fins a la collada de Baix, on trobem un bonic bosc esclarissat i uns planells de gespa sota el Puig Cubell, un petit cim encrestat de roca calcària on havíem pujat en una altra ocasió. Un cop a la collada seguim una pista que marxa cap al sud. Baixem suaument durant uns minuts fins que trobem un caminet que marxa a la dreta i planeja fins als plans de Picamill, al peu del serrat del mateix nom. Entremig dels plans hi ha les restes de l'antiga masia, avui ensorrada.

Passat Picamill el camí continua baixant suau, amb algun tram menys definit, tot i que hi ha senyals de PR (blancs i grocs). El caminet fa un zig-zag fins a la collada de Pasquals, on tornem a entroncar amb la pista. No la seguim, sinó que prenem un caminet que marxa a la dreta sota una paret de roca. Aquest caminet va baixant cap a l'oest durant una bona estona fins arribar als plans de Marginet. Al límit d'aquests amplis prats hi ha el nucli del mateix nom, un grup de cases disperses molt boniques, situades en un indret bucòlic. Creuem els prats tot girant cap al nord, i per pista arribem a la carretera asfaltada entre Vilada i la Nou. La seguim retallant algun revolt fins a l'entrada de la Nou. Passem sota el magnífic santuari de Lourdes i acabem de pujar al poble on havíem començat la ruta. Una ruta matinal ben distreta al Sobrepuny pujant per un camí dret i directe, i tornant més suaument pel nucli de Marginet.