Puigmal de Llo (2.801 m.)

Amb una petita nevada recent que ha deixat un mantell impecable, sortim de l'antiga estació d'esquí de Puigmal, a Er, i avancem de pla per la feixuga pista de 3,5 km. La coma s'estreny i comença a girar cap al nord-est al mateix temps que el pendent s'incrementa. La pujada sempre és suau i plàcida, i aviat entrem en una zona més oberta sota mateix del cim. L'itinerari segueix l'ampla coma que permet unes llargues zetes. Al tram superior el pendent es redreça fort amb uns últims girs més forçats arribant al coll. Amb fred i una mica de vent acabem de coronar el cim i emprenem la baixada seguint el mateix itinerari. Gaudim d'un descens deliciós sobre quatre dits de neu nova.

• Tipus de sortida: Esquí de muntanya
  • Lloc de sortida: Antiga estació d'esquí Puigmal Er (Alta Cerdanya)
  • Dificultat: F / S2
  • Cartografia: Cerdanya Editorial Alpina (1:40.000)

Estació d'esquí Puigmal (Er) 00:00 00:00 0,0
Final pista 00:55 00:55 3,5
Coll del Puigmal de Llo 01:40 02:35 6,4
Cim Puigmal de Llo 00:15 02:50 6,7

Ens reunim un bon grapat d'amics: la Teresa, el Joan, l'Ariadna, l'Albert, la Sílvia i jo mateix, i ens desplacem cap a la base de l'antiga estació d'esquí de Puigmal, més amunt del poble d'Er, a l'Alta Cerdanya. Des que van tancar l'estació d'esquí, només es pot arribar fins al nucli de Cotzé, base de l'estació, ja que el tram asfaltat fins a les Planes no el netegen. Això fa que el primer tram de l'itinerari tant si anem cap al Puigmal com cap al Puigmal de Llo sigui força pesat, ja que cal avançar de pla durant 3,5 quilòmetres. Però més que l'anada, el més pesat és la tornada, ja que cal remar per arribar fins al punt d'inici. En tot cas aquesta petita incomoditat no ens desanima i avui presenta una bona jornada d'esquí gràcies a la nevada que devia caure unes hores abans i que ens ofereix uns centímetres de neu fresca preciosa que ens ha de garantir un bon descens.

Sortim un matí dominical amb temperatures fredes i el cel força serè tot i que els núvols ja van creixent des de primera hora, i la previsió és que a mesura que avanci el dia les condicions empitjorin. Així que sense dilació sortim amb les pells des de l'aparcament i remuntem la pista de 3,5 quilòmetres des de la base de l'estació fins que la coma gira, a la zona d'Aiguaneix. La neu és fresca i bona, i triguem poc menys d'una hora en recórrer aquest tram. El torrent gira cap a l'esquerra, i l'anem remuntant. Aviat la traça es bifurca entre la gent que tomba cap al Puigmal i els que anem cap al Puigmal de Llo. Els primers giren a la dreta i comencen a remuntar els amples pendents orientats al nord. Nosaltres anem seguint la coma que va girant cap al nord-est i creuem un tram més engorjat pocs metres per sobre del llit del torrent.

Passat el tram estret la coma es va obrint i permet contemplar tota la ruta que haurem de recórrer fins al coll. El cim també es veu, a l'esquerra del coll. Hi ha traça oberta d'alguns esquiadors que han matinat més, però no es veu ningú enlloc, i tots podrem gaudir d'un bon descens obrint noves traces sobre una neu impecable. Anem lligant zetes llargues de banda a banda de la coma, i suaument guanyem metres enmig d'un immens mató immaculat. Els núvols van corrent, i ens ofereixen ullades de sol i trams a l'ombra. Fa vent en alçada, vent del nord, però la ruta del Puigmal de Llo està protegida dels vents del nord, ja que ens movem dins del recer de la coma orientada més cap a l'est. Només quan arribem a dalt la carena la situació empitjorarà.

Feia temps que no veia una innivació tan generosa en aquesta zona. Tot està cobert de neu, i només les roques més grans sobresurten i trenquen la blanca monotonia. A mesura que anem pujant el pendent s'incrementa, però tota la ruta és molt suau excepte l'últim pendent, que és més dret. El tram superior trobem una zona sense pràcticament traça, possiblement esborrada pel vent. Mica en mica ens anem aproximant a sota el coll, on el pendent s'incrementa fort i cal fer unes zetes més tancades i obligades abans d'assolir la carena. Un cop a dalt ens abriguem bé, ja que el vent s'incrementa i la sensació tèrmica és de fred intens. Ens reagrupem i seguim cap al cim, situat a l'esquerra del coll tal com arribem. El cim està situat pocs metres per sobre del coll, i en pocs minuts l'assolim. Fem un parell de fotos ràpides i marxem, ja que la temperatura no convida a estar-s'hi.

L'Ariadna i l'Albert baixen directament des del cim, en un primer tram de pendent molt fort. La resta tornem cap al coll i tornem per la mateixa ruta per on havíem pujat. Els núvols han anat cobrint el cel, i la visibilitat s'ha reduït força. No hi ha boira, però costa d'endevinar el relleu. Afortunadament el mantell nival és uniforme i de molt bona qualitat. Els primers girs des del coll són els més drets, però res de l'altre món. Amb aquesta visibilitat costa d'acostumar-se a baixar, ja que tens una sensació de flotar i no tenir referències visuals que ajudin a l'equilibri. Però com dèiem la neu és molt bona i sense grans problemes anem desfent l'ampla coma per on havíem pujat. Després del primer mur més dret, el pendent es suavitza i podem enllaçar girs amples sobre neu verge i de molt bona qualitat. Extraordinari!

Anem baixant fins que la coma es va estrenyent, fent algunes pauses per deixar reposar les cames. Costa trobar dies com avui, amb una neu tan excel·lent. Són d'aquells dies en què esquiar és un plaer fàcil, i fins i tot amb poca tècnica pots gaudir molt. La coma va girant i arribem al punt on comença la llarga pista. Ens embalem una mica amb els últims pendents i anem resseguint la pista. Com que no arribem a aturar-nos, no es fa tan feixuc com altres ocasions. La neu és bona, trepitjada, i seguim la traça empenyent-nos amb els pals per no perdre velocitat. Amb poca estona arribem al punt d'origen alegres i satisfets d'una ruta molt agradable. L'ascensió i sobretot el descens del Puigmal de Llo és fàcil, però molt agraït gràcies al pendent continuat i els vessants amples. A més a més avui amb el regal de la neu recent, l'experiència ha estat perfecta.