Granada i l'Alhambra

• Pati d'Arrayanes, a l'Alhambra.

• Columnes de guix al Pati dels Lleons

• Palau del Partal

• L'Alhambra

• Pati de la Sultana

A l'ombra de Sierra Nevada, la capital del regne nassarita ofereix una completa recreació per als sentits. L'Alhambra és el monument més icònic de la ciutat, una gran fortalesa dalt d'un turó envoltada per magnífics jardins a l'interior de les muralles. A sota el barri de l'Albaicín, amb els seus carrers estrets i costeruts, bull de vida amb turistes i locals que omplen els petits establiments. Cultura, gastronomia i molta animació concentrats en un petit espai.

• Tipus de sortida: Visita cultural
  • Lloc de sortida: L'Alhambra Granada, Andalusia (Espanya)
  • Dificultat:
  • Sensació de dificultat:
  • Cartografia:

Deixem enrere el Mulhacén i l'Alpujarra i dediquem un dia a rondar pels carrers de la capital granadina, i visitar el seu monument més rellevant, l'Alhambra. Ja abans de pujar cap a la Sierra Nevada ens havíem perdut pels carrers estrets i amb fortes pujades que configuren el peculiar barri d'Albaicín, sota mateix de les muralles de l'Alhambra, i també havíem passejat pel bulliciós centre de la ciutat, a la zona de la catedral. Un centre molt concorregut a tothora, ple d'establiments on fer unes canyes i unes tapes a l'hora de dinar o sopar, on una xocolata amb xurros per berenar a mitja tarda.

El barri d'Albaicín es troba situat sota mateix de l'Alhambra, a la costa delimitada pel riu Darro i el turó de San Nicolás, que n'esdevé un mirador magnífic. Val la pena vagarejar una estona pels carrers i descobrir la seva intricada arquitectura, i les casetes plenes de vida, amb patis interiors que guarden una bona fresca els càlids dies d'estiu. Els carrers més propers al centre estan farcits de petits establiments d'inspiració àrab on prendre un te o mercadejar alguns suvenirs. Només passejar pel barri ja és un autèntic plaer, però també es poden fer algunes interessants visites. Avui no fem senderisme sinó una visita cultural i de plaer per la ciutat, però caminar caminarem, i també un bon desnivell pels carrers empinats de l'Albaicín i l'Alhambra.

Entremig dels carrers estrets, costeruts i immaculadament blancs, podem visitar algunes cases típiques, algunes de l'època nassarí amb diverses modificacions posteriors. La casa de Zafra, a la part baixa del barri, té un bonic pati interior amb font i estanc, així com unes voltes de guix molt treballades. També a la part baixa la casa dels Bañuelos permet contemplar com eren uns banys àrabs, un hammam molt ben conservat amb unes curioses lluernes que permetien l'entrada de llum zenital. També les cases Horno de Oro o del Chapiz són molt ineteressants de visitar. I sobretot al capvespre no podem deixar d'enfilar-nos al mirador de Sant Nicolás, i contemplar els últims rajos de llum del dia que enrogeixen les muralles de l'Alhambra, i finalment com s'il·luminen artificialment.

Per visitar l'Alhambra cal preveure comprar les entrades amb temps, especialment si com vam fer nosaltres es fa la visita en dies de festa. Aprofitant que l'últim dia de l'any hi ha menys afluència, vam poder comprar les entrades per visitar aquesta joia de l'arquitectura àrab de l'època del regne nassarí de Granada. L'Alhambra va ser declarada patrimoni de la humanitat per la UNESCO l'any 1984, i és un dels monuments més visitats del món. La visita típica dura ben bé 3 hores, tot i que ens hi podem entretenir tant com vulguem. Tindrem oportunitat de visitar els diferents palaus i estances, i de passejar llargament pel recinte exterior ajardinat.

Cal preveure l'hora de la visita als palaus nassarís, la part més impressionant i també més controlada, ja que cal anar-hi a l'hora que consta a l'entrada. Per tant és el primer lloc on anem. Ens meravellem amb les riques ornementacions i l'acuradíssim treball en guix de columnes, gelosies, glorietes i arcs. Els palaus tenen algunes sales monumentals, de grans dimensions i molt decorades amb formes geomètriques o inspirades en la natura. També els espais exteriors són molt bonics, com el pati dels Lleons o el d'Arrayanes, amb un estanc interior.

La visita exterior és també molt plaent entremig dels jardins, fonts i estancs ben treballats i envoltats de balcons i gelosies. A l'extrem oest del recinte, abocat sobre el barri d'Albaicín, hi trobem l'Alcazaba, la gran fortalesa amb elevades muralles i unes immenses torres des de les quals tindrem una gran vista panoràmica dels voltants. És una de les parts més antigues. Sortint visitem el palau de Carles V, d'estil renaixentista, amb un gran pati central de forma circular. Tot seguit fem parada al petit palauet del Partal, amb el seu bonic estanc que reflecteix les gelosies i les palmeres.

Deixem pel final la visita als jardins del Generalife, a la part més alta del gran recinte. Està format per un conjunt de jardins a diferents nivells i amb petits palauets als extrems. Era una zona d'esbarjo, separada dels edificis oficials. En aquests jardins l'aigua té un paper preponderant, amb nombroses fonts, estancs i recs. Els jardins superiors o el pati de la Sultana transmeten tranquil·litat, pau i elegància gràcies a les formes geomètriques i el lleuger xipolleig de l'aigua.

Avui no hem fet cap cim, però sí que hem caminat molt per dins d'un recinte impressionant que mostre un passat esplendorós de quan els regnes àrabs dominaven la península ibèrica, on van aportar uns recursos tècnics, culturals i artístics molt avançats. Aquesta esplendor és ben notòria i encara avui ens meravella visitant l'incomparable Alhambra.