La Tronassa de la Tor

• Interior de la cavitat, de roca conglomerada

• Tram central

• Ratpenat hivernant

• Observant tots els detalls

• Seguint el torrent subterrani

• Sortida

Aquesta cavitat més que una cova és un torrent subterrani amb dues boques, un gran tub natural. Es troba situada prop del Pont de Roma, a la riera de Merlès, i té un recorregut d'uns 50 metres. Com a curiositat té la boca d'entrada situada a la comarca del Berguedà i la de sortida a Osona. Està format per roques conglomerades, i normalment hi passa un fil d'aigua. No hi ha concrecions destacades, i el trajecte és pràcticament horitzontal, amb una petita desgrimpada per accedir a l'interior.

• Tipus de sortida: Espeleologia i barrancs
  • Lloc de sortida: Pont de Roma Borredà (Berguedà)
  • Cartografia: Catllaràs - Picancel Editorial Alpina (1:25.000)

Pont de Roma 00:00 00:00 0,0
Tronassa de la Tor 00:20 00:20 1,1
Visita cova 00:54 01:24 1,2
Pont de Roma 00:16 01:30 2,3

A nivell espeleològic és una cova poc interessant, ja que té un recorregut breu i a dins hi trobem pocs espeleotemes. Però és un indret curiós, ja que es coneixen poques cavitats amb dues boques, una per entrar i una per sortir. Un petit torrent transcorre per la cavitat, normalment amb un fil d'aigua. Avui no hi hem trobat aigua corrent, però sí petits bassals que evidencien el curs hídric.

Quedem amb la Nuri i el Capis, i conjuntament ens dirigim cap al Pont de Roma. Remuntem la riera de Merlès des de Sant Cristòfol, i uns quants quilòmetres més amunt, just abans de creuar el Pont de Roma aparquem en una esplanada. Creuem el pont caminant i prenem la pista que passa per sota el pont. Passem una tanca i seguim uns dos o tres-cents metres enllà, quan ens hem de fixar en un camí que marxa a l'esquerra.

Prenem el camí pujant entremig d'un bosc humit. Un tros amunt trobem un pas per creuar el filat del bestiar. El passem i seguim paral·lels al filat. Al cap de pocs minuts comencem a baixar fins la fondalada del torrent. A l'esquerra tenim mig amagada la boca del Berguedà.

Ens posem els cascs i encenem els frontals. Per accedir a la cavitat cal fer una petita desgrimpada fàcil d'un parell de metres entre blocs de conglomerat. Tota la cavitat està formada per roca conglomerada, i a dins trobem grans blocs despresos. Segons l'Espeleoindex la cavitat té una longitud de 50 metres, i un desnivell de 6. És un gran tub, més ample al mig, i que fa un marcat gir en el seu tram central.

Tot just entrar trobem una cambra de considerables dimensions. A dins es nota que hi passa aire, i la temperatura és fresca, a diferència d'altres cavitats. L'interior és ampli, però no diàfan, ja que està ple de grans blocs. És fàcil intuir el recorregut, però ens entretenim observant els diferents racons.

L'interior s'eixampla només entrar, i al tram central s'acosta als 20 metres. L'alçada és moderada, als punts més alts 2 o 3 metres. És fàcil endevinar el curs del riu, ja que la roca està més desgastada i forma una tuberia natural. Pràcticament no hi ha concrecions, només algunes petites línies al sostre evidencien fluxos litogènics.

Ens movem còmodament per la cova, d'un cantó a l'altre, observant tots els detalls. La Nuri i el Capis troben un parell de petits ratpenats que hivernen en un racó més protegit de la cova. Els fem algunes fotos sense destorbar-los. Ens fixem especialment el el curs d'aigua, que ha anat modelant la cavitat. Avui no hi circula aigua per l'interior, ja que el seu curs depèn de la pluviometria.

En alguns punts la cavitat forma passos inferiors, petits tubs per on acostuma a circular l'aigua. Observem els diferents racons i aviat veiem la llum de la sortida osonenca. Anem seguint l'evident itinerari i sortim per la boca sud, la continuació natural del torrent. Un cop a la superfície fàcilment recorrem la cinquantena de metres que ens separen del camí, al costat de la boca berguedana. Tornem per camí conegut i amb aproximadament un quart d'hora tornem al punt d'origen, el Pont de Roma.

Es podria combinar fàcilment la visita a la cavitat amb d'altres llocs interessants, com el propi pont de Roma, d'origen medieval, la masia de Boadella i l'església romànica de Sant Martí, i la gran pairalia de la Tor d'Aspà, a poca distància. Alguns d'aquests llocs ja els vam recórrer en la ruta en bicicleta Riera de Merlès, curs mitjà en BTT, i en aquella ocasió no vam visitar la cova per desconeixement, tot i la proximitat.

Com dèiem, és una cavitat poc destacada, d'interès merament local, però amb la curiositat de les dues boques, una a cada comarca. Però combinada amb altres racons de la zona, fins i tot la pròpia riera de Merlès, la visita guanya interès.