El Gegant de Campllong

• Grimpant al Gegant de Campllong

• Pla de Campllong i Cim d'Estela

• Deixem enrere el Gegant de Campllong

Al cap d'amunt de la baga de Campllong sobresurt una notòria agulla calcària entre el bosc de pins. Sortint prop de Coforb un camí en forta pujada arriba fins al coll del Portet. Pel vessant nord de la serra dels Lladres s'arriba planejant fins al també dit Roc del Gegant, que es pot coronar amb una grimpada fàcil però aèria. Unint velles pistes en desús avancem fins a la Creueta, on entrem al vessant sud de la serra, i la resseguim passant per la Mesquita fins al punt d'inici en suau descens.

• Lloc de sortida: Ajuntament de Capolat (prop), Capolat (Berguedà)
  • Dificultat: F+
  • Sensació de dificultat: Fàcil. Petita grimpada aèria. Trams d'orientació delicada.
  • Cartografia: Rasos de Peguera - Ensija, Editorial Alpina (1:25.000)

Ajuntament de Capolat (prop) 00:00 00:00 0,0
El Portet 00:40 00:40 1,8
Gegant de Campllong 00:20 01:09 2,8
La Creueta 00:54 02:23 5,4
La Mesquita 00:44 03:07 7,0

La majoria de persones que hagin estat al pla de Campllong, on hi ha el malaguanyat Pi de les Tres Branques, s'hauran fixat en una agulla rocosa que s'aixeca solitària enmig de la pineda de la baga de Campllong. És el Gegant de Campllong o Roc del Gegant. Es tracta d'una petita agulla d'interès merament local, però que moltes vegades m'havia mirat sense haver-hi acabat d'arribar. Avui que surto sol i tinc poca estona plantejo una sortida curta fent una volta a la serra dels Lladres amb l'excusa de visitar la peculiar agulla.

La Serra dels Lladres és una part del gran frontal rocós que divideix l'Alt i el Baix Berguedà. Està situada a l'oest dels cingles de Queralt, amb el coll del Portet que fa de límit, i a l'est de la serra dels Tossals, amb el límit al coll de Jouet, on hi ha el túnel de la mina. Té un frontal rocallós, unes parets caòtiques orientades cap al sud sobre els plans de Coforb. En un matí suau es pot fer una volta circular, transitant sempre a mitja alçada i pels dos vessants de la serra, fent una breu aturada al Gegant de Campllong, l'element més destacat d'aquesta ruta.

Avui surto sol, i condueixo fins a l'ajuntament de Capolat, situat a la carretera de Sant Llorenç de Morunys a Berga, sobre els plans de Coforb. Uns tres-cents metres després de l'ajuntament, en un revolt de la carretera on hi ha un petit pont, surt el camí que comença a enfilar de seguida. Primer cal seguir la pista del Portet, però en un revolt pronunciat a l'esquerra la deixem i prenem un camí que enfila fort. El camí va pujant per dins del bosc remuntant el Serrat de l'Ós. Després d'una estona de pujada intensa torna a desembocar a la pista, i la seguim sempre amunt. Al cap d'uns metres la tornem a deixar i seguim el camí a la dreta, indicat amb senyals de pintura blanca i verda (sender local). En pocs minuts arribem al Portet.

El Portet és un marcat coll que separa el vessant sud de Coforb i el nord de Campllong. Estem en una cruïlla de camins, on podríem creuar i baixar cap a Campllong, o anar a la dreta i resseguir els cingles de Queralt. Però no fem res d'això, sinó que anem a l'esquerra per la pista que marxa just per sobre de la casa del Portet. Més enllà de la casa la pista continua fins una captació d'aigua. Sense camí definit seguim amunt fins un collet en un bosc esclarissat. A l'altra banda del collet ja veiem el Gegant de Campllong que sobresurt entre els pins. Ens acostem fins a la base.

Mirat de lluny sembla molt dret i de difícil accés, però mirat pel vessant sud és fàcil enfilar-s'hi amb una grimpada fàcil (II), però aèria, on cal anar amb compte. La grimpada és curta, d'uns 10 o 20 metres, amb roca discreta, i fa un parell de lleixes fins arribar al petit cim. A dalt hi queda només el pal, però recordo haver-hi vist una estelada fa temps. Cap al nord tenim un bonic paisatge de l'ampli Pla de Campllong, i més enllà el Cim d'Estela i el vessant sud dels Rasos de Peguera. Hi ha un parabolt amb una anella per si calgués fer ràpel, però amb compte es pot baixar desgrimpant.

De nou a baix continuo fins un planell amb unes mulleres, pocs metres per sota del roc, que encara es mostra vertical i desafiant. A partir d'aquí comença un tram d'orientació un xic complicada. Aquesta zona està farcida de velles pistes de talladors, algunes de les quals queden mortes. Cal anar tendint sempre cap a l'oest. En una primera cruïlla baixem cap a la dreta, i més endavant anem descartant les pistes secundàries fins un punt on la pista gira fort a la dreta. Seguint de dret sense camí evident s'arriba en pocs metres a una nova pista més evident, que no cal seguir, sinó creuar-la i continuar de dret. La pista secundària més endavant esdevé camí, i trobem senyals grocs dels camins de la Xarxa Lenta.

Un fort pujador ens deixa al pla de la Creueta, on canviarem de direcció i anirem tenint cap a l'esquerra, vorejant l'ampla i desdibuixada carena. Anem a buscar la cara soleia de la serra, i seguim el camí marcat fins que comença a baixar. Aquí deixem els senyals, que baixarien cap al túnel de la Mina, i seguim de dret. Passem a certa distància sobre la casa de les Guixeres i després just per sobre de la Mesquita, ambdues ben arreglades. A partir d'aquí el camí es desdibuixa, i cal endevinar-lo al final dels prats. Continuo endavant i tornen a apareixer senyals de pintura groga. Passo davant la masia ensorrada de l'Empriuet i vaig seguint el camí que baixa suaument.

El camí va baixant fins que arriba just al peu de la pista del Portet. Allà cal seguir la pista avall, tot i que els senyals eviten els revolts baixant directe prop del torrent. En pocs minuts arribo al pla on havia començat la ruta, tancant així un itinerari senzill i poc vistós, amb l'interès merament local de la petita grimpada al Gegant de Campllong i la volta a la serra dels Lladres. Una ruta matinal que permet sortir dels itineraris clàssics al voltant de Berga.