Tossal de la Guàrdia

Tossal de la Guàrdia Pantà de La Baells i serra del Picancel

Hi ha molts llocs que per la seva proximitat o per l'aparent falta d'atractiu no freqüentem. Aquest és el cas del Tossal de la Guàrdia, una petita muntanya de 1.266 m. ben a prop de Berga, i que ens ofereix una bonica perspectiva del pantà de La Baells i la serra del Picancel.

Havia quedat amb uns amics per anar a fer esquí de muntanya, però a les 7, quan m'he llevat queia aiguaneu, i el dia no presentava gaire afalagador. Truco al Cinto i al Toni i cancel·lem la sortida. Em llevo més tard i sembla que el temps, tot i no ser esplèndit sí que permet fer una escapadeta a prop. Em miro el mapa de l'Alpina del Rasos-Ensija i poso l'ull al Tossal de la Guàrdia, tan a prop i tan desconegut.

De jove el meu pare m'havia portat a una paret de roques en aquesta zona que estava farcida de fòssils, i que també hi havia una antiga mina de calç (crec recordar). La intenció inicial era anar-la a trobar. Truco el meu pare perquè em doni indicacions i m'hi encamino. Vaig cap a la zona on pensava que havia de ser, em miro el mapa i el GPS, però no la trobo. M'imagino que les extraccions a cel obert que hi ha en aquesta zona hauran malmès la paret que recordava i també l'antiga mina. Tot i això, alguna estona encara m'ho he d'acabar de mirar.

Agafo l'antiga carretera de Cercs, i poc després de la Cabana agafo una pista asfaltada que indica el camí cap a la casa de Vilaformiu i cap a l'abocador de runes. La segueixo uns pocs quilòmetres fins a un punt proper a la casa de Merolla, on s'acaba l'asfalt, al costat de una antiga extracció a cel obert. Un cop allà, i seguint el mapa i el GPS, segueixo les diferents extraccions que hi ha a la zona, que han malmès força l'entorn, ja que són extraccions ja en desús però que no han seguit cap procés per rehabilitar l'espai. La muntanya té grans ferides no cicatritzades. En una de les antigues extraccions hi ha un abocador de runes, ben a prop de la casa de Merolla. La veritat és que la zona fa força pena.

Mirant el mapa que porto al GPS veig que ben a prop d'aquest punt s'alça el Tossal de la Guàrdia. El mapa no indica cap camí, però m'hi acosto per veure si es pot pujar. Sembla força dret, i en el primer tram hi ha alguna pista abandonada que conduïa a les diferents alçades de les extraccions. Arriba un punt en què s'acaba la pista, i no hi ha camí evident. En un punt concret sembla que hi ha un indici de camí, però gairebé cal imaginar-lo. Des d'aquí hi ha una bona vista del pantà de La Baells i tota la serra del Picancel, la vall de la Portella i més amunt la zona del Sobrepuny i el vessant més occidental del Catllaràs.

Vaig pujant engarristant-me als boixos i intentant buscar el punt més fàcil per guanyar alçada. Quan ja falta poc el terreny es fa més abrupte i vertical. M'hi ha d'ajudar amb les mans. El mapa assenyala per aquest vessant est una via d'escalada, que no veig enlloc, però la veritat és que el camí és força dret, tot i que es pot anar pujant sense perill.

Al cap de poc arribo al cim, un petit turonet des d'on hi ha unes bones vistes cap a la zona de La Baells. Cap a l'oest també es podria contemplar la zona dels Rasos de Peguera i Ensija, i dic podria perquè avui la boira cobreix les zones més altes. Sí que es veu la cara nord de la Figuerassa, i ben a prop també es pot contemplar el castell de Blancafort i la Casa Nova de les Garrigues.

Després de contemplar la vista començo a baixar per l'altre costat, direcció cap al castell de Blancafort. No trobo camí evident en el primer tram. Segueixo una zona pelada molt inclinada, i al cap d'avall veig un incipient camí que vaig seguint, en direcció sud-oest. Al cap d'una estoneta de baixar el camí conflueix en una pista, i la vaig seguint fins arribar a la Collada Baixa, al peu del turó on hi ha el castell. Des d'aquí ja només seguir la pista fins a tornar a arribar al punt d'origen.

Ha estat una bona forma d'aprofitar un matí de dissabte que donava per perdut. He conegut una zona ben propera a casa i que desconeixia. El desnivell no és gaire elevat, d'uns 420 metres, i no té dificultat, només cal anar amb compte en l'últim tram de pujada ja que és una mica dret. Pel vessant de tornada és més fàcil.