Bauma de les Rocasses

Sortim caminant del punt més alt de la ruta, Sant Pau de Pinós, i planegem per pista fins a la magnífica masia de la Guaita de Pregones. Continuem per un corriol que va baixant fins al barranc del Vilaró, on ens entaforem en una clotada on hi ha la balma. Es tracta d'un gran espai tancat pel llavi d'un ample cingle, per damunt del qual cau l'aigua del torrent que forma una bonica paret de tosca. Un cop visitada la balma seguim per un caminet que ens apropa la masia del Vilar, i tot seguit per pista fins a Ginebret, on hi la una bonica església i llargues vistes cap a l'Alt Berguedà. La mateixa pista va pujant suaument fins al punt d'inici tot passant per les masies del Puig, l'Anglada i cal Miquel.

• Lloc de sortida: Sant Pau de Pinós Santa Maria de Merlès (Berguedà)
  • Cartografia: Lluçanès Editorial Alpina (1:25.000)

Sant Pau de Pinós 00:00 00:00 0,0
Pregones 00:20 00:20 0,7
Bauma de les Rocasses 00:20 00:40 3,0
Visita balma 00:20 01:00
Ginebret 00:45 01:45 5,8
Sant Pau de Pinós 00:35 02:20 8,0

Continuem visitant alguns racons amagats de la comarca, avui amb una caminadeta fàcil fins una gran balma situada al barranc del Vilaró, al sector més meridional del terme de Santa Maria de Merlès. Ens llevem en un dia una mica rúfol després de les continuades pluges dels dies anteriors. Decidim fer una caminada fàcil principalment per pistes, i de curta durada ja que el temps no és gaire estable. Feia temps que volia arribar-me a visitar aquesta balma. Tot i pertànyer a Santa Maria de Merlès, em consta que en alguna de les caminades populars de Puig-reig s'hi havia anat. Avui, juntament amb la Teresa, el Joan, la Sílvia i el Fum, ens arribem amb cotxe fins a Sant Pau de Pinós, i al replà de l'església comencem a caminar.

Sant Pau de Pinós havia estat un petit poble que agrupava les masies disperses de la zona. Està situat dalt d'un ampli llom, a uns 780 metres, al cap d'amunt d'una desdibuixada serra que separa la riera de Merlès de l'altiplà del Lluçanès. Està situat al punt més alt de la carretera que uneix Prats de Lluçanès i Navàs, i és precisament aquest vial el que serveix per arribar-hi. Hi ha una ampla zona oberta on aparcar al costat de l'església, un edifici d'origen romànic, però molt reformat durant els segles, i amb una casa adosada. Al costat també hi ha les antigues escoles. Aparquem davant del cementiri i sortim caminant per la pista que marxa direcció sud-oest. Anem caminant còmodament en pla i baixada fins arribar a la Guaita de Pregones, una magnífica casa pairal d'origen medieval de la qual destaca una torre de planta quadrada.

Passem per darrere de Pregones i trobem un corriol que avança per dins del bosc tot planejant cap al nord fins que mor en una pista al mateix barranc del Vilaró. Un cop trobem la pista, sense acabar d'arribar on creua el barranc, girem a l'esquerra una cinquantena de metres i ens fixem en un caminet que baixa a la dreta. El camí s'enfonsa cap a una foranca dins d'un bosc espès fins arribar al fons del torrent, on trobem la gran balma de les Rocasses. Es tracta d'una ampla cinglera del gres característic de la zona amb el fons que s'ha anat descalçant, i per tant ha format una gran balma. Té unes notables dimensions, potser un centenar de metres d'ample i una vintena de fondària al punt més profund. El sostre està format per una llosa plana, i en algun punt enmig del sotre raja una petita font. També és molt curiós que a la part dreta s'ha format una notable columna de tosca com a conseqüència de l'aigua del torrent que cau per damunt.

Un cop visitada la cova i fetes unes fotografies tornem pel mateix camí fins a la pista. Ara creuem el torrent per damunt, seguint la pista i de seguida prenem un altre corriol a l'esquerra que planeja per damunt del torrent i desemboca després de més d'1 quilòmetre a una altra pista. Pugem uns metres a la dreta fins a la casa del Vilar. A partir d'ara anirem caminant per la pista tot iniciant el camí de tornada. La pista va girant cap a l'est en lleugera pujada i arribem a la masia de Ginebret. Al seu costat hi ha la bonica ermita romànica de la Mare de Déu de Ginebret, amb el seu petit campanar, l'absis amb arcuacions i un porxo al frontal. Des de Ginebret, un lloc alçat sobre la riera de Merlès, es pot contemplar una bona panoràmica de Berga i les muntanyes que l'envolten.

Seguim avançant per la pista i passem per la bonica masia del Puig, més endavant per l'Anglada, on hi ha un establiment de turisme rural, i al cap de poc per cal Miquel, una explotació agrícola i ramadera. Pugem ara per asfalt uns minuts fins arribar al punt d'inici on tanquem una passejada còmoda d'uns 8 km. i poc desnivell. Els punts més atractius de la ruta són la gran masia de Pregones, l'ampla balma de les Rocasses, la petita església de Ginebret i les vistes que s'hi albiren, i l'entorn de Sant Pau de Pinós, un altiplà ample i obert, amb bones panoràmiques cap a les primeres muntanyes berguedanes.