Serrat de Sobirons

Al costat de la casa d'Anes hi trobem la bonica ermita de Sant Mamet que feia d'església de l'antic nucli ara despoblat. Des d'aquí marxem caminant per un camí que enfila pel torrent de l'Ulldebou fins al poble d'Ordèn. A la part alta del llogarret surt un camí mig cobert de vegetació que puja fins al també petit nucli de Talltendre. Creuem el carrer principal i sortim per una pista en desús que s'enfila suaument fins al serrat de Sobirons, des d'on tenim una bona panoràmica del Cadí i la vall del Segre. Continuem fins a prop de la masia de la Bastida, però abans d'arribar-hi, just després del torrent de la Borda, prenem un camí a l'esquerra que baixa cap a la casa d'Orèn i acaba de planejar fins al punt d'inici.

• Lloc de sortida: Casa d'Anes Bellver de Cerdanya (Cerdanya)
  • Cartografia: Cerdanya Editorial Alpina (1:50.000)

Collada casa d'Anes 00:00 00:00 0,0
Sant Mamet 00:10 00:10 0,4
Ordèn 00:45 00:55 2,7
Talltendre 00:20 01:15 3,9
Torrent de la Borda 01:35 02:50 7,3
Casa d'Orèn (a prop) 00:35 03:25 9,3
Casa d'Anes 00:20 03:45 10,8

La intenció d'avui era fer una caminada curta i relativament suau. També tenia en ment visitar l'ermita de Sant Mamet d'Anes, situada prop de la casa del mateix nom, una gran masia situada al solei cerdà per damunt de dels pobles de Bellver i Prullans. Es pot començar la ruta des del fons de la vall, però com que precisament avui volíem fer una ruta curta pugem motoritzats fins a prop de la casa d'Anes. S'hi puja per una pista que surt des del polígon industrial de Bellver, puja fort fins arribar a una pedrera i segueix amb un pendent més suau fins als planells que envolten la masia. Aparquem en una collada que hi ha abans dels camps i sortim a peu per la mateixa pista fins a la masia l'Imma, la Sílvia, el Fum i jo mateix.

La casa d'Anes és tot el que queda de l'antic poble d'Anes, que aprofitava una zona relativament planera a la costa del solei. L'ermita de Sant Mamet era l'església parroquial de l'indret, i té una notable magnitud pel lloc on és. Té una sola nau, amb absis, campanar d'espadanya i porta al lateral de llevant. Es tenen notícies d'aquesta església des de l'any 839, i va ser restaurada l'any 1987. Actualment es troba en molt bon estat de conservació. Al costat de l'ermita hi ha una estela amb una creu gravada. Des de l'ermita, situada pocs metres per damunt de la masia, es pot contemplar la llarga paret del Cadí. Fem una pausa per contemplar aquest bonic exemple de construcció romànica, i seguim el nostre camí.

Marxem de Sant Mamet en direcció nord-est seguint un caminet poc definit que va a buscar el torrent d'Ulldebou. El primer tram és el menys definit, ja que avança pels prats, però és fàcil localitzar els senyals que ens indicaran el camí. Planegem uns metres i ens acostem al torrent, força alçats del rierol. Passem per l'Escaler d'Ordèn, que és una mena de grau, un curt tram arranjat amb una paret de pedra seca per anivellar el pas. El camí es va endinsant en el torrent. S'aprecia que és un camí antic, amb diversos trams arranjats amb parets. També veiem diverses feixes per sobre del camí que evidencien que en algun moment aquests vessants difícils i ara erms, havien estat conreats. El camí planeja uns metres fins a trobar-se amb el torrent. Creuem el torrent en un tram espès i obac, i tornem a pujar seguint el caminet que amb una pujada més decidida ens porta fins a l'entrada d'Ordèn.

El petit nucli d'Ordèn està situat a 1.500 metres d'alçada, i pertany al municipi de Bellver de Cerdanya. Un veí de Talltendre em comenta més tard que a Ordèn ja no hi viu ningú de forma permanent, tot i que es veuen diverses cases ben cuidades, i alguna amb activitat ramadera. En tot cas és un nucli petit situat en una esplanada de les costes que s'aixequen sobre la zona de Bellver i que culminen força més amunt al cim de la Carbassa. Creuem tot el petit nucli fins a la part superior, on marxa un caminet planejant direcció nord-oest entremig de camps erms. Avancem de pla fins al torrent de Prat de Codines. El creuem i pugem uns metres força embardissats ja que la primavera ha estat molt humida i aquests camins són molt poc utilitzats. Entrem a Talltendre i arribem fins a l'església de Sant Iscle i Santa Victòria, l'edifici més destacat de la població, i que s'aixeca amb el seu campanar de torre quadrada de dos pisos.

Creuem també aquesta entitat de població de Bellver d'est a oest. El nucli és petit, unes quantes cases agrupades en un parell de carrers. Parlem amb un veí que ens explica que només 6 persones viuen aquí tot l'any. El poble està situat a gairebé 1.600 metres, i tot i ser molt petit té una masia-refugi que acull hostes, Cal Pere Sidro. Sortim del poble per una pista que planeja cap a ponent i passa pel costat d'una capelleta de pedra. Planegem uns metres fins al torrent de la Guilla i tot seguit seguim per un tram de pista molt precària i pedregosa que puja fins al serrat de Sobirons. En aquesta part alta de la ruta tenim bones vistes cap a la muralla del Cadí que veiem a l'altra cantó de la vall del Segre que s'obre cap al sud sota els nostres peus. Conversem uns minuts amb una parella d'excursionistes, i també amb dos ciclistes que segueixen el mateix camí.

Caminem plàcidament contemplant les vistes i quan saltem al vessant occidental del serrat de Sobirons ja veiem els camps i la masia de la Bastida uns metres més endavant. Anem seguint la pista, ara en baixada fins al torrent de la Borda. Podríem allargar la ruta cap a la Bastida i baixar pel serrat dels Coronals, on hi ha el dòlmen d'Orèn. Però com que avui volíem fer una volta curta, un cop passat el torrent prenem un camí que comença a baixar a l'esquerra al costat dels prats. Cal fixar-se amb els senyals, ja que amb la vegetació el camí es veu poc.

Comencem a baixar per aquest camí que evoluciona en paral·lel al torrent fins a tocar la casa d'Orèn. Passem per sota d'aquesta magnífica masia entremig de prats, i planegem uns metres més fins arribar de nou a la casa d'Anes, prop d'on havíem començat la ruta. Així tanquem una passejada fàcil i agradable pel solei cerdà amb una ruta adequada per temps de poca calor, ja que és molt assolellada. Hem pogut conèixer la bonica església de Sant Mamet, passejar pels petits pobles d'Ordèn i Talltendre i enfilar-nos al serrat de Sobirons on gaudir d'una magnífica vista del Cadí, la vall del Segre i la Cerdanya. També es podria complementar la ruta amb la visita a la cova d'Anes, situada uns metres més avall de la casa.