Bony de la Pala de Jan (2.525 m.)

Bony de la Pala de Jan Des del cim contemplant els pics de Cabaneta, Sarrera i Coma de Senyac Refugi dels Coms de Jan

Com a "descans actiu" de la dura jornada anterior enfilem un cim menor, senzill i de curta durada, però alhora un bon mirador de la vall de Ransol i rodalies. Es tracta d'un petit cim, arrodonit, situat enmig de la vall i separat del cordal principal, fet que li ofereix una interessant perspectiva.

• Tipus de sortida: Caminada sobre neu
  • Lloc de sortida: Final carretera Vall de Ransol, (Andorra)
  • Temps aproximat: 4:50 h. A ritme molt relaxat
  • Dificultat: Fàcil
  • Cartografia: Andorra, Editorial Alpina (1:40.000)

Passem la nit a l'aparcament del final de la pista asfaltada que enfila la vall de Ransol, al costat d'una zona d'esbarjo. Al matí hi ha un considerable bullici de gent amb esquís que enfilen direcció al Sarrera, un dels pics més habituals d'Andorra per pujar amb esquís de muntanya. La majoria d'esquiadors marxen cap a l'esquerra, a buscar al coma de Meners fins assolir la collada homònima, i des d'aquí fins al cim. Nosaltres enfilem de dret, seguint la mateixa trajectòria que la vall principal. Sortim amb raquetes i la Sílvia, i jo amb els esquís d'aproximació.

Comencem a pujar per sobre de l'àrea d'esbarjo, buscant el camí i els senyals grocs, difícils de seguir amb la neu. La neu no és del tot contínua, i decidim fer un bon tros a peu. Trobem un tram de flanqueig incòmode enmig del bosc, probablement perquè no hem seguit fil per randa el camí. Passat un torrent el terreny s'obre, i permet progressar més fàcilment. Anem pujant fins que arribem al refugi lliure dels Coms de Jan, des d'on hi ha una bona perspetiva de la vall de Ransol.

Passat el refugi continuem pujant per una zona oberta, ampla i amb poc pendent. Just al darrere del refugi es veu la cara sud del Bony de la Pala de Jan, el cim que pujarem, però per fer-ho cal vorejar-lo i enfilar el darrer tram pel seu vessant nord. Des d'aquest punt és habitual enfilar el pics del Mil Menut (2.779 m.) o el pic de la Pala de Jan (2.774 m.), fronterers amb França, però nosaltres avui ens conformem amb un petit cim però excel·lent mirador sobre la zona, el Bony de la Pala de Jan (2.525 m.)

Així doncs pugem per una coma evident a l'est del pic, i l'anem vorejant fins que arribem a un coll marcat. Des d'aquí acabem d'enfilar el pic per un terreny més costerut, però fàcil de pujar per un curt pendent de neu tova. Des del cim tenim una bona perspectiva cap a l'oest dels cims de la Cabaneta (2.862 m.), el Sarrera (2.912 m.) i la Coma de Senyac (2.853 m.) Cap al nord veiem a prop el pic del Mil Menut i el pic de la Pala de Jan. Cap al sud contemplem tota la vall de Ransol.

Baixem pel mateix camí. Primer desfem els últims metres caminant amb compte pel terreny força pendent. Des del coll tornem a buscar la coma. La Sílvia baixa amb les raquetes, i jo provo de baixar amb els esquís d'aproximació però amb botes de muntanya. Després d'alguns cops de cul començo a agafar una mica l'aire. És una forma d'esquí insegura i precària, però permet baixar còmodament pels pendents suaus de neu transformada.

Passat el refugi continuem baixant, intentant no perdre els senyals grocs que indiquen el camí correcte. Un tros avall perdem els senyals i ens emboliquem enmig del bosc. Aquest tram va ser molt pesat, ja que el bosc és espès, i amb fortes acumulacions de neu. Finalment acabem baixant a baix el riu, i des d'aquí una curta passejada fins al punt d'origen.

Ha estat una matinal fàcil per conèixer una mica la vall de Ransol i obtenir-ne bones perpectives. Una ruta fàcil per un dia de repòs actiu.

La seguretat pel que fa a les allaus depèn de les condicions de cada moment, però objectivament és un lloc poc exposat, amb poc pendent. És una ruta molt fàcil. Sempre però cal valorar les condicions i portar el material de seguretat.