Ruta megalítica d'Eina

• Menhir del Pla del Bosc

• El Tren Groc creua l'Alta Cerdanya

• Arribant a Eina

Un recorregut breu, suau i fàcil pels plans altceretans prop d'Eina ens permet connectar diferents monuments megalítics que es conserven en aquesta zona. Sortim del poble d'Eina pel camí de Bolquera i aviat trobem les restes poc reconeixibles d'un petit dolmen. Més endavant sí que podem contemplar el bonic dolmen de Pasquerets, dalt d'un promontori. Baixem cap a la calçada romana, un camí de gran categoria que ens porta fins un antic pont del neolític. Pugem una mica fins a l'esbelt menhir del Pla del Bosc, i planejant còmodament tornem cap a Eina.

• Lloc de sortida: Eina Alta Cerdanya
  • Cartografia: Cerdanya Editorial Alpina (1:40.000)

Eina 00:00 0:00 0,0
Dolmen del Pou 00:22 00:22 1,1
Dolmen de Pasquerets 00:15 00:37 1,8
Calçada romana 00:15 00:52 2,5
Pont neolític 00:10 01:32 3,0
Menhir del Pla del Bosc 00:20 01:52 3,9
Refugi de la Roca 00:40 02:32 5,0
Eina 00:13 02:45 5,4

Ens afegim avui a una excursió organitzada per la UEC de Bagà que ens portarà a fer una fàcil i amena passejada pels voltants d'Eina, a l'Alta Cerdanya. Aquesta és una zona molt planera, a priori poc propícia per fer-hi activitats de muntanya, però en canvi guarda un tresor antiquíssim preservat durant mil·lenis. Els nostres ancestres ja van valorar la calma i la serenor d'aquests prats gairebé infinits envoltats de muntanyes nevades, i van deixar-hi la seva petja en forma de monuments megalítics. Avui farem una curta passejada acompanyats d'una bona colla de baganesos que cada mes organitzen una sortida sempre ben interessant.

La ruta d'avui és molt curta i fàcil, sense a penes desnivell. És ideal per un dia de calma i pau, ja que les grans planúries i la màgia de l'entorn coviden a la relaxació. També és una ruta adequada per fer amb nens o persones poc avesades a caminar. El punt de sortida el situem al petit poble d'Eina, a peus del Cambre d'Ase. A l'entrada del poble hi ha un bon aparcament on podem començar la ruta. Entrem al nucli i prenem el primer carrer a l'esquerra (nord), el carrer del Carreter. Quan s'acaba el nucli continua el camí que porta cap a Bolquera. Caminem envoltats de vegetació de ribera i de pastures fins al primer monument megalític, el dolmen del Pou.

El dolmen del Pou amb prou feines s'endevina, ja que només se'n coserva un petit fossar amb les parets laterals, situat al peu d'un monticle de roques. Seguim avançant tot el nombrós grup per l'agradable camí que creua amples pastures. En pocs minuts ja s'endevina a la llunyania el segon monument i un dels més destacats, el dolmen de Pasquerets. Una gran llosa de granit s'aguanta sobre tres pedres de grans dimensions. És el dolmen clàssic, de magnitud considerable i situat dalt d'un petit turó enmig de la planúria. Des d'aquest punt elevat contemplem la plana de l'Alta Cerdanya, entapissada d'un verd intens només tenyit pel tren groc que circula passat Bolquera.

Seguim el camí agradable en lleugera baixada fins a trobar la via romana. Transitem per un camí de qualitat innegable, ample i amb una sòlida paret de roques que el sustenta en diversos punts. Havia de ser un camí important per l'amplada i el traçat de la via. La recorrem un bon tram fins a l'antic pont romà, del qual només queda la base dels pilars que el sustentaven. Ara hi ha un petit pont de fusta que creua el riu d'Eina. Avancem uns metres més pel camí i seguim fins al pont neolític, poc visible, però important, ja que és una de les poques construccions d'aquest tipus que es conserven. Unes grans lloses de granit ben posades permeten superar un petit rierol.

Tornem uns metres enrere per reprendre el camí que puja suaument per una costa i continua planejant fins a creuar la carretera local d'Eina. Continuem per l'altre cantó pujant suaument fins al menhir del Pla del Bosc, un elegant monòlit fet amb una única peça de granit, alta i punxeguda. Passat aquest monument creuem el gran pla del Bac fins al refugi de la Roca, una petita estança construïda amb blocs de granit, que segons sembla també data de la prehistòria. Ja només queda un tram planer i acabar de baixar cap al poble d'Eina, que veiem uns metres per sobre al peu d'unes antennes.

Tota aquesta ruta ens permet visualitzar en poc espai bona part de la història humana, començant per l'home neolític fa gairebé 6000 anys, gràcies als monuments megalítics. Podem imaginar les tropes romanes avançant en formació per l'ampla via fa prop de 2000 anys. Podem rememorar l'edat mitjana amb els vestigis medievals del poble d'Eina 1000 anys enrere. I fins i tot observem el període de la industrialització i mecanització 100 anys enrere gràcies al Tren Groc que s'albira durant el camí. Tot plegat en una ruta fàcil i agradable, envoltats de pastures i una rica flora que creix ufanosa durant la primavera, i sota la munió de muntanyes que encerclen la gran plana ceretana.