Intent al pic de la Coma d'Or

• Remuntant la Coma d'en Garcia amb fort vent

• Pugem per amples pales amb pendent suau

• Darrers metres abans de la Portella d'en Garcia

• Iniciem el descens des del coll

En un dia molt ventós sortim des del coll de Pimorent i comencem la llarga travessa de la Coma d'en Garcia. Amb força neu des de la part baixa anem guanyant alçada tot superant un pendent suau i progressiu, més accentuat abans d'arribar al coll. Passada la Portella el vent és molt intens i observem, desolats, el tram summital ben pelat. Decidim posar fi a l'ascensió i baixem còmodament per les suaus pales fins al punt d'inici.

• Tipus de sortida: Esquí de muntanya
  • Lloc de sortida: Coll de Pimorent, Porta (Alta Cerdanya)
  • Dificultat: F / S2
  • Cartografia: Bourg-Madame, IGN (1:25.000) o Cerdanya, Editorial Alpina (1:40:000)

Coll de Pimorent 00:00 00:00 0,0
Portella d'en Garcia 02:30 02:30 4,9
Coll de Pimorent 01:10 03:40 9,8

Ja sabíem que, poc o molt, el d'avui seria un dia ventós. Pensàvem que poc i va ser molt. Però no va ser el vent el que ens va aturar, sinó la falta de neu al tram superior de la ruta. La gran acumulació de neu, i de bona qualitat, a la part baixa de la Coma d'en Garcia, habitualment escassa, no es corresponia amb la part superior, on el vent dels darrers dies va deixar cims i carenes totalment pelats.

Aparquem al mateix coll de Pimorent, on hi ha un ampli aparcament que permet emprendre diverses rutes, a l'un cantó i altre de la carretera. Hi ha més gent que va cap al cantó oposat, cap al sud, per enfilar el ben visible pic de la Mina. Probablement hauria estat millor opció, però com que hi hem estat moltes vegades i veiem que la coma d'en Garcia té molt bon aspecte, ens dirigim cap al nord-est per encarar-la. Malauradament des de la part baixa no es veu el cim, i fins que no arribes a la Portella d'en Garcia, a tres quartes parts del recorregut, no es veu el tram summital.

Amb un vent gèlid però suportable, ben abrigats, comencem a foquejar en un tram molt obert i planer. Tenim l'esperança que un cop dins la coma el vent disminueixi, i així és. Hi ha molta neu arreu, i el fred la conserva bé. Trobem uns coneguts, la Judit i el Ramon, que comencen una estona abans que nosaltres, però també hauran de recular. Dins la coma anem seguint la pista ben coberta de neu que puja fins a la captació d'aigua. El pendent és molt suau, i anem entrant en calor. Passada la captació continuem avançant per aquesta ampla coma fins arribar a un petit circ sota el cap de la Clota de Trespunts, un cim molt evident que ens queda just a sobre.

Passat el petit circ, gairebé pla, el pendent s'aguditza, i enfilem per un llom a la dreta d'un tub per on més tard baixarem. Amb amples zetes guanyem alçada fins un nou tram planer i obert. Ja tenim enfront la Portella d'en Garcia, i observem remolins de vent que la recorren. Creuem un tram planer i anem a buscar el darrer tram en pujada accentuada fins al coll. El pendent es va incrementant fins a ser considerable al tram superior, on hi ha una petita cornisa que es pot evitar per la dreta. Amb un últim esforç arribem a la Portella, on el vent fueteja fort.

Quedem desolats en veure la poca neu que hi ha al pic de la Coma d'Or. Trobem un esquiador que torna, i ens comenta que no hi ha neu contínua, que ha pujat un tros i que ha girat cua. El vent és intens, i en veure que no podríem pujar al cim amb els esquís, i que a peu ja hi hem estat altres vegades, decidim girar cua també. Ens quedem amb la imatge de la bonica cresta de la cara oest del Puigpedrós de Lanós, que vam recórrer l'estiu passat.

Ràpidament treiem les pells i baixem el primer tram més dret. Un tros avall la sensació tèrmica ja és més agradable, i el vent perd força. Baixem pel mateix trajecte, desfent la llarga i suau coma tot buscant els trams més esquiables, com el petit tub o alguna pala suau més cap a la dreta. Descansem en un racó arrecerat i acabem de baixar còmodament fins al coll on havíem començat unes hores abans.

Ha estat un dia sense la gratificació de fer cim, però igualment hem passat un bon matí iniciant la temporada d'esquí en un entorn d'alta muntanya. La neu és bona i abundant a les valls i en els vessants protegits del vent, però escassa o inexistent en carenes i cims.