Ensija amb esquís i raquetes

Refugi d'Ensija Gallina Pelada

Poc dies abans de Nadal el Centre Quitxalla Excursionista de Puig-reig porta el tradicional pessebre al cim d'Ensija, la Gallina Pelada. Uns quants ens animem a pujar-hi amb esquís de muntanya i raquetes pel vessant nord, des de la Pleta de la Vila.

El grup del CquiE pujaran caminant pel vessant sud, sortint des del coll de la Creu de Fumanya (prop de Peguera) i enfilant pels forts pendents de la canal que puja directa fins al pla d'Ensija. Després creuaran tot el pla fins al refugi i acabaran de coronar el cim, el Cap Llitzet, més conegut com a Gallina Pelada (2.317 m.) El nostre grup decidim sortir des del vessant nord, per la banda de Saldes. Som 7 el que sortim de Berga: Pat, Iolanda, Anna B, Anna C, Sílvia, Toni P i jo mateix, i al Coll de la Trapa recollim el Toni E que també s'apunta a l'excursió. Pugem amb cotxe fins a la Pleta de la Vila, amb la carretera neta però amb força neu als voltants. Arribem a l'aparcament de la Pleta de la Vila i deixem els cotxes. Al cap d'un moment arriben un munt de cotxes i de seguida s'omple l'aparcament. Sembla que molta gent, veient el temps anticiclònic, s'ha decidit a venir cap a Ensija.

Ens calcem els esquís i les raquetes i comencem a caminar per la carretera, totalment nevada des d'aquest punt. La seguim de pla fins a la Font Freda, on prenem el camí que comença a enfilar-se enmig del bosc. El primer tram és més planer, però aviat comença el pendent més dur. El camí és estret, i hi ha molta gent. En alguns trams fins i tot ens hem d'esperar per passar alguns passos estrets, ja que els esquís patinen i costa avançar.

Les traces no segueixen del tot el camí d'estiu, sinó que passen per dins del torrent de més a l'esquerra. El camí és força dret, però es pot pujar sense gaire problemes. Els altres torrents que queden més a la dreta tot pujant són més inaccessibles i tenen risc d'allaus.

Al cap d'una estona el bosc s'obre i ja veiem més amunt el collet que ens permetrà arribar fins al pla d'Ensija. Remuntem l'últim tram, fem una petita parada al pla per reunir tot el grup i ens acabem d'arribar fins al refugi d'Ensija, on aprofitem per esmorzar. El grup CquiE ja fa una bona estona que han passat. Esmorzem i tornem a enfilar l'últim tram que ens queda fins al cim de la Gallina Pelada. Accelerem una mica el pas, i en poca estona arribem al cim, just quan la colla del Centre ja començaven a baixar.

Des de dalt del cim hi ha una vista molt bonica. Cap al sud-oest contemplem un bonic mar de boira, ja que el dia anticiclònic provoca inversió tèrmica, i a dalt del cim hi ha una temperatura ben agradable. Fem les fotos de rigor i comencem a baixar. Primer surten el grup de les raquetes, i el Toni P, l'Anna C i jo mateix sortim al cap d'uns minuts amb els esquís. Els reagrupem al pla, abans de la baixada, i a partir d'aquí els que anem amb esquís baixem més de pressa, tot i la dificultat del descens en un camí força estret, especialment pels esquiadors mediocres com el que escriu!

Arribem al cotxe després de 4 hores i mitja d'excursió i 875 metres de desnivell positiu. Ha estat un matí plàcid i tranquil, amb molt bon temps, ideal per una matinal fàcil i entretinguda.