Tastanós

Roc de les Collades (1.544 m.)

Un voltor davant del Roc de les Collades

Des de quilòmetres enllà s'endevina una agulla rocosa que s'aixeca vertical a llevant del Sobrepuny. Sortint de Vilada caminem fins les restes del Castell de Roset. Enfilem un camí molt costerut que puja directe al Cap de Tastanós, on esmorzem. Més suaument continuem cap a la collada de Pasquals i cap a les Collades, des d'on grimpant per terreny incert assolim l'estret cim.

Roques de Tastanós

L'Esquena de l'Ase, el tram més aeri de Tastanós

Comencem a caminar a Vilada i avancem cap a l'oest fins sota la roca Gotzera. Arribem vora el castell de Roset i flanquegem per sota els cingles de Tastanós fins a vorejar-los i trobar el punt d'accés. Des del cim seguim la cresta fàcil però amb trams aeris fins al punt més alt, el Cap de la Canal Closa. Baixem emboscats fins a la cova del Calvari i l'explorem. De sortida anem tornant passant pel Camp Gran, Espinagais i la Creu de Roset.

Sobrepuny (1.656 m.) per Tastanós, l'Esquena de l'Ase i el Serrat de Picamill

Cap de Tastanós

Sortint des de Vilada arribarem fins a l'emblemàtic cim de l'oest del Catllaràs fent una travessa que ens porta a enfilar al Cap dels Cingles de Tastanós, seguir l'esmolada cresta de l'Esquena de l'Ase fins arribar al Cap de la Canal Closa, baixar fins a la Collada de Pasquals, enfilar la carena del Serrat de Picamill i continuar per la carena de Banyacorba fins a coronar directament el cim. Ruta entretinguda amb trams d'orientació complexa.

Cap de Tastanós (1.343 m.)

Roca Gotzera i cingles de Tastanós

Al nord-oest de Vilada s'aixequen dos considerables esperons que són l'avantsala del massís del Catllaràs. Destaquen per la seva verticalitat més que no pas per la seva alçada, i són visibles des de molts punts de la comarca: són la roca Gotzera i els cingles de Tastanós. Fem una curta caminada matinal fins al cim d'aquests esperons des d'on contemplem extenses perspectives.

Sobrepuny (per Tastanós)

Cim del Sobrepuny

Amb els seus 1.656 m. d'alçada és un cim modest però té unes àmplies vistes cap a la zona de la serra del Picancel i també cap als Rasos i Ensija. D'entre els diferents camins que hi menen en triem un de peculiar, voltant pels cingles de Tastanós. Una matinal circular pel vessant solei, amb sortida i arribada a Vilada.