Queralt

Cresta de Queralt

Desgrimpada delicada, exposada i vertical

A sobre mateix de Berga i prop de la bonica ermita de Sant Pere de Madrona neix un crestall que finalitza just a l'aparcament del santuari de Queralt. Recentment s'ha popularitzat aquest itinerari, sobretot arran del desbrossament i neteja que permet recorre'l amb comoditat. Una forma diferent, estètica i un xic més aventurera d'accedir a aquest gran mirador de Catalunya. La ruta és fàcil, tot i que cal grimpar per terreny aeri i superar un parell de desgrimpades breus però delicades (III).

Cingles de Queralt

Rierol de Font Calenta

A la falda de Queralt un preciós camí, estret i ombrívol, circula al peu del petit rierol que serpenteja des de Font Calenta. Al costat de la surgència on brolla l'aigua a 15º recentment s'ha recuperat un caminet endimoniadament dret que puja directe fins a trobar el camí del Portet, que ressegueix els cingles per una rua a considerable alçada. Amb bones vistes sobre el Baix Berguedà i tota la Catalunya interior baixem cap al satuari de Queralt, i abans d'arribar-hi pugem al Castell Berguedà per osbservar encara una millor vista. El descens cap a Berga em fem per la bonica capella de Sant Pere de Madrona.

Cresta de Queralt

Tram més aeri i divertit de la cresta

Pugem a Queralt per un recorregut ben poc habitual tot cavalcant per la petita cresta que comença al camí de Sant Pere de Madrona i acaba al mateix aparcament del santuari. Grimpem un primer tram força brut, amb matolls i arbres que dificulten el pas per la carena desdibuixada. Un cop a dalt, la cresta es va definint i es va fent estreta. El darrer tram és el més entretingut i aeri, i cal grimpar i desgrimpar per un parell de bretxes més delicades (II/III).

Mercadals, Figuerassa i Queralt

Queralt, vist des dels Mercadals

Sortint de Berga enfilem cap al nord fins al cim de la major de les agulles bessones dels Mercadals, des d'on tenim una bonica panoràmica lateral inèdita de la serra de Queralt. Tot seguit l'exigent pujada fins a la Figuerassa, el gran mirador de la Catalunya central. Baixada cap a Corbera i al poblet d'Espinalbet abans d'enfilar la darrera pujada per l'obaga fins a Queralt.

Serrat de la Figuerassa i Queralt

Serrat de la Figuerassa

Sobre mateix de Berga s'aixequen dues cingleres espadades que donen inici al Prepirineu, els Cingles de Queralt i el Serrat de la Figuerassa. En una sortida matinal enllacem les dues serres, primer pujant fort pel camí directe fins a l'excepcional mirdor de la Figuerassa, i després de baixar a Espinalbet tornem a remuntar fins al Santuari de Queralt.

Cingles de Queralt

Al fons Montserrat

Els Cingles de Queralt marquen la primera frontera entre la plana de la Catalunya interior i el Prepirineu. Pujar a Queralt és una activitat freqüent per a molts berguedans. Hi ha diversos camins que hi menen. El d'avui és un dels més llargs i que permeten recórrer la base i la part alta dels cingles tot gaudint d'una extensa panoràmica sobre la Catalunya central. Aquest recorregut servirà de base per a la cursa solidària en benefici de la Marató de TV3.