Vilanova de Banat

L'esllavissada del Cadí

Des del petit poble de Vilanova de Banat, amb excel·lents vistes al Cadí, iniciem una aproximació cap al peu de les espectaculars parets que, sense pensar-ho, ens portarà per trams força difícils i de lenta progressió. Comencem pujant per la pista fins al despoblat de Lletó, i des de la collada homònima fins al Turó Galliner, on hi ha una magnífic mirador. Planegem cap al coll de Vanses i anem a buscar l'antiga pista de la Trava a Sant Salvador, que va pujant cap al peu del Cadí, però està abandonada i en diversos trams és intransitable. Pugem fins al peu de la gran esllavissada de l'any 2011, i baixem per la difícil pista seguint el torrent del Pradell. Més avall ens emboliquem encara més per un camí inexistent, i entre boixeres arribem a la bonica masia de la Molina de Lletó, des d'on ens tocarà pujar uns metres per pista fins al punt d'inici.

Volta a Lletó

Fem un itinerari preciós que surt des de la ribera del Segre prop de la Seu d'Urgell i s'enfila fins al peu de les parets del Cadí. Sortim pedalant des d'Alàs i ens enfilem primer a la bonica església de la Mare de Déu de les Peces. Seguim pujant per terreny obert cap al petit nucli de Banat, i uns metres més amunt arribem amb un tram d'asfalt a Vilanova de Banat, des d'on ja tenim una bona vista del Cadí. Pugem més fort sota el Turó Galliner i contemplem les magnífiques parets solcades per canals cobertes de neu. Arribem al petit nucli despoblat de Lletó, i acabem de pujar fins a la collada on fem una pausa per gaudir del paisatge. Comença una baixada còmoda i panoràmica amb vistes cap a les muntanyes de l'Alt Urgell i Andorra que ens porta al poble d'Artedó. Baixem per asfalt fins a Cerc, i ens desviem fins a la bonica ermita encimbellada de Sant Antoni. Acabem planejant per la plana del Segre entre camps i pastures fins al punt d'inici.