Vall d'Angostrina

Fem una pedalada curta per l'Alta Cerdanya i ens endinsem en una petita vall que neix a sota mateix del Carlit i es dilueix dins la gran plana cerdana sota el monestir de Bell-lloc, prop de Puigcerdà. El punt de sortida de la ruta d'avui és l'enclavament de Llívia, on sortim sota el castell per una pista que remunta el riu de Targasona, el qual forma al peu de la nostra ruta unes boniques cascades. Pugem direcció nord fins a la central solar Thémis i entrem per damunt de la vall d'Angostrina seguint la pista d'una canalització d'aigua. Contemplem la vall des de dalt, i baixem fins a creuar el riu i ens acostem a la bonica ermita de Sant Martí d'Envalls. Fem una forta pujada fins un revolt on prenem un preciós corriol cap al sud que baixa directe a Vilanova de les Escaldes. Creuem de nou el riu d'Angostrina i prenem un bonic camí empedrat que entre camps ens retorna a Llívia.

Mata Negra

Des del pla de la Cerdanya avancem paral·lels al Segre fins a Llívia, on voltem el castell i prenem una pista que s'enfila al peu del riu de Targasona. La pista puja fort fins als afores de la població, i gira a l'esquerra per asfalt fins la central solar Thémis. Aquí seguim per una pista tancada al trànsit que entra a la vall d'Angostrina a mitja alçada, i la sobrevola planejant al costat d'una gran tuberia que alimenta una central hidroelèctica. La pista acaba a la cabana del Prat de Carrera, on hi ha la captació d'aigua. Un caminet poc ciclable baixa uns metres fins a la bonica ermita de Sant Martí d'Envalls. Tornem a pujar per una pista precària una bona estona per la falda dels pics de Collroig fins al final, la Mata Negra, on hi ha un petit refugi lliure. Tornem a baixar per la pista fins a l'últim revolt, on baixem per un camí trial·ler i després una pista cap a Vilanova de les Escaldes. Acabem per asfalt fins a Ur i tot seguit Puigcerdà pel nucli de Rigolisa.

Vall d'Angostrina i Bell-lloc en BTT

Sortim pedalant de Puigcerdà i marxem cap a l'oest per terreny pla, primer per asfalt i després pista. Planegem per la Guingueta d'Ix, Age, Palau de Cerdanya i Oceja, i tot seguit girem cap al nord creuant una extensa zona de camps de cereals fins arribar a Llívia. Fins ara havíem anat escalfat per terreny pla, i ara comencem a pujar fort cap a Cereja, i després per una pista molt dura i pedregosa fins al centre solar Themis. Creuem uns prats i entrem a la vall d'Angostrina per una pista plana que la sobrevola, al costat d'un tub d'aigua. Arribem fins on s'estreny i baixem a la bonica església de Sant Martí d'Envalls. Seguim pujant fent un zig-zag fins uns plans on trobem un camí trial·ler que ens baixa fins a prop de Dorres. Des de la població dels banys termals prenem la pista llarga i dura que puja fins al bonic santuari i extraordinari mirador de Bell-lloc. Baixem per un camí trial·ler en fort pendent fins a Ur, i ja per carretera fins al punt d'inici.