Cursa del Pedraforca 2008

El Campionat de Catalunya de curses d'alta muntanya ha coincidit enguany amb la Cursa del Pedraforca. La mítica muntanya ha acollit els aproximadament 300 atletes que han pres la sortida en aquesta cursa de poc més de 13 quilòmetres, però amb un fort desnivell i amb diversos trams força tècnics. L'espectacularitat de la muntanya, el tram de la grimpada i la desgrimpada prop del cim i la baixada per la tartera converteixen la cursa del Pedraforca en una prova molt especial, i en una de les més muntanyeres de les curses de muntanya.

Vídeo

Pedraforca Zona de grimpada al coll del Verdet Quico Soler al cim Laia Andreu al cim Baixada del cim cap a l'enforcadura

Els organitzadors, l'Associació Esportiva Mountain Runners del Berguedà ja feia dies que estava treballant en els preparatius de la cursa. L'accés als diferents controls només es pot fer a peu, i es va pujar una gran quantitat d'aigua fins al coll del Verdet a l'esquena dels voluntaris de l'organització. Conjuntament amb els tècnics del Parc Natural Cadí-Moixeró es va delimitar exactament el camí per on havien de passar els corredors, especialment en el tram de la tartera.

A 3/4 de 9 del matí sortien de la plaça de Saldes les poques noies que es van atrevir a participar en aquesta cursa, i un quart d'hora més tard ho feien els nois. La cursa va començar molt ràpida, ja que el primer tram és força planer. Es van formar els primers taps quan, poc després de la sortida, s'agafava un corriol més estret. Més endavant el grup ja es va anar estirant, i la dura pujada fins al mirador de Gresolet va anar col·locant cadascú al seu lloc.

Un dels controls més concorreguts va ser el del Refugi Lluís Estasen, i la primera persona que va passar-hi va ser l'atleta femenina Laia Andreu, que va controlar en tot moment la cursa i que va guanyar-la amb tota autoritat, amb més de 8 minuts de diferència de la segona classificada. La segona classificada va ser Sara Vila, que tot i passar tercera pel refugi va aconseguir superar-la més endavant.

La cursa masculina va ser molt més disputada, amb canvis constants en les posicions. La cursa del Pedraforca és peculiar: el tram de pujada és molt explosiu, ja que el pendent és molt considerable. Abans d'arribar al cim hi ha un tram molt tècnic de grimpada i desgrimpada, i la baixada també és molt tècnica pel fort pendent de la tartera i per l'especial característica del terreny (tartera amb trams amb poca pedra). Aquesta peculiaritat del recorregut fa que els atletes amb més potència guanyin posicions a la pujada, i els més tècnics aprofitin el seu avantatge en el tram més aeri i sobretot en la baixada.

Al pas pel refugi Òscar Roig liderava la classificació, seguit per Just Sociats i Toti Bes. Quico Soler era cinquè. Però durant el tram d'ascens van canviar les posicions, i ja al pas pel cim del pollegó superior en Toti Bes ja anava davant de la classificació, seguit de ben a prop pel gran coneixedor d'aquesta muntanya Quico Soler. Faltava però el tram de baixada on s'acabaria decidint la cursa. Toti Bes, potser recordant l'accident que va patir l'any anterior, va afluixar el ritme, i el Quico Soler ben aviat es va posar al capdavant. La baixada de la tartera del Quico és espectacular, demostrant una tècnica impecable i un estil atlètic digne d'admirar. Fins als darrers metres de la cursa l'atleta de Casserres va encapçalar la classificació, però tenia a prop a Just Sociats, que va anar guanyant espai a la baixada, i en l'últim tram, ja en els metres finals d'asfalt, va arrabassar la primera posició a l'esprint, superant a en Quico per 4 segons.

El bon temps va acompanyar, així com també ho van fer els molts excursionistes que animaven al pas dels corredors. El tram de la grimpada al Coll del Verdet va ser un dels punts més interessants de la cursa, i un dels llocs on es veia la diferència entre els muntanyencs convertits en atletes i els atletes convertits en muntanyencs. La baixada per la tartera també va ser un dels punts clau de la cursa, i els corredors i corredores amb una bona tècnica de baixada i amb poca por van guanyar moltes posicions.

Un any més la cursa del Pedraforca va ser una gran festa de l'atletisme de muntanya. Al voltant de 300 corredors i corredores i força públic van omplir els voltants del Pedraforca per gaudir d'aquesta cursa que enguany s'ha triat com a Campionat de Catalunya de Curses de Muntanya (Skyrunning).

Classificació Cursa Saldes - Pedraforca 2008 (Campionat de Catalunya)