El Cafè de les Set Portes

• La gran balma del Cafè de les Set Portes

• A l'interior hi ha diverses estances

• L'únic habitant actual del recinte

• Dins l'estable encara es conserven els cóms

• Sortim de la balma

Una gran balma sota una cinglera semicircular forma una visera gegant en una fondalada del torrent prop de Cal Escaler, a Casserres. Els ancestres van construir-hi parets a l'exterior i separacions a l'interior per adaptar aquest recer natural com a habitatge, creant un gran espai cobert. El nom deriva del nombre de portes d'accés, i la comparació de l'austeritat d'aquest racó amb el mític restaurant barceloní. Habitatge paleolític, refugi durant guerres, presó durant les carlinades, masia troglodítica... Ara un racó curiós de visitar.

• Lloc de sortida: Cal Perdiu, Casserres (Berguedà)
  • Dificultat: Molt fàcil
  • Cartografia: Mapa comercal del Berguedà, Institut Cartogràfic de Catalunya (1:50.000)

Cal Perdiu 00:00 00:00 0,0
Cafè de les Set Portes 00:13 00:13 0,8
Visita balma 00:33 00:46

El matí es lleva plovent i fem canvi de plans. Descartem la ruta que teníem prevista i juntament amb el Ferran decidim apropar-nos a Casserres i anar tot passejant fins al mític Cafè de les Set Portes, una antic habitatge troglodític que aprofitava una immensa balma natural.

És un lloc molt conegut pels veïns de Casserres, una caminada habitual des del nucli fins aquest bonic racó enclotat, on a l'estiu podrem buscar la fresca. És una passejada apta i recomanable per fer-la amb nens, que s'ho passaran bé entrant i sortint per l'entramat de portes dins la balma.

El nom habitual és Balma o Bauma de les Set Portes, o balma de Cal Calau, en referència a la casa gairebé ensorrada que hi ha a la vora. Però popularment tothom coneix l'indret com el Cafè de les Set Portes, possiblement en al·lusió al conegut restaurant barceloní, i fent comparació burleta entre el luxe de l'establiment modernista i l'austeritat d'aquesta balma.

S'hi pot accedir fins ben a prop amb el cotxe, o bé seguir la Ruta de les Fonts, un camí senyalitzat amb marques blanques i verdes. Més informació del sender al web de la FEEC: Sender SL C-35 o al fulletó (.pdf) de l'Ajuntament de Casserres.

Com que plou de forma intermitent decidim acostar-nos amb cotxe fins a Cal Perdiu. S'hi arriba des del Camp de Futbol de Casserres, al nord del poble. Al costat mateix del camp surt una pista asfaltada que seguim fins que s'acaba. El més recomanable és aparcar aquí mateix, o bé baixar un tram més seguint el ramal que marxa de dret, fins al costat mateix de la masia de Cal Perdiu.

Seguim el camí que passa per vora la casa i baixa fins un rec que cal creuar. A l'altra banda trobem una pista que passa per sota Cal Gatzerí i més endavant Ca l'Escaler, una masia dedicada al turisme rural. Per sota d'aquesta masia continua el camí, el qual baixa fins al fons de la rasa i la creua. Tot seguit el camí puja lleugerament i en pocs minuts ens acosta fins la mateixa balma.

Una cinglera de poca altura, de forma semicircular, forma a sota una grandiosa zona abalmada que va ser aprofitada com a habitatge troglodític. Hi ha una paret que recorre tota la cinglera per sota tancant l'espai. Hi ha diverses portes que permeten entrar a l'interior de les estances. Se'n poden endevinar 5, i fàcilment es dedueix una altra d'ensorrada i una de tapiada. També hi ha algunes petites finestres, majoritàriament obertes però també n'hi ha alguna de tapiada.

L'interior de les estances és ampli, amb una altitud regular, ja que el sostre de la balma és llis i planer. Té una alçada aproximada d'entre 2 i 3 metres, tot i que cap al fons es va empetitint. Es conserven les vigues de fusta que aguanten les estructures construïdes.

Hi ha un bon reguitzell d'estances, totes en estat d'abandó. No queda cap porta ni cap element domèstic. Resten només diverses frontises en alguna de les portes, i en un parell de llocs s'endevinen uns ganxos de ferro que possiblement devien utilitzar per escorxar el bestiar o per penjar algunes vitualles. També s'endevina al peu d'una de les portes l'antic forn, ben conservat encara.

L'estança més ampla és l'estable, situat a la cambra de més a la dreta, on es pot veure encara una llarga línia amb els cóms. La profunditat de la balma varia, però en alguns punts segurament és superior als 20 metres, mentre que linialment potser arriba als 50, de manera que l'espai interior és molt gran. Actualment només hi viuen alguns ratpenats que hi descansen durant l'hivern.

Sembla que s'han trobat indicis de l'ús d'aquest espai ja en l'època paleolítica. També se sap que havia estat refugi durant èpoques de guerres, i fins i tot presó durant les guerres carlines. Una torre exterior i una muralla que tancava el recinte acrediten aquesta hipòtesi. També expliquen que algunes de les estances van servir encara com a habitatge fins a mitjans del segle XX, quan van ser abandonades definitivament.

Sens dubte un indret ben peculiar, una de les balmes troglodítiques més grans de tot Catalunya, situada ben a prop de Casserres, i a la qual s'accedeix fàcilment amb una breu passejada.