Ruta per les Cevenes

Causse Méjean Aven Armand

Com que el temps no ens permet fer activitats a l'aire lliure aprofitem per recórrer alguns llocs interessants de les Cevenes. El subsòl guarda impressionants sorpreses, com l'Aven Armand, una cova amb espectaculars formacions de calç, o l'Abime de Bramabiau, amb el riu subterrani. Caminem també per petits poblets encantadors, enmig de grans prats verds.

La meteorologia ens va respectar pels pèls el primer dia de la nostra visita a les Cevenes, però en els dos dies següents no va ser tan benèvola. Les temperatures van baixar força, i va ploure de forma suau però constant. La nostra idea de recórrer la zona en bicicleta va quedar estroncada. Ens van recomanar gent del país que no valia la pena pujar al Mont Aigoual, un dels llocs on em feia més il·lusió anar, ja que amb aquell temps no es veuria res. Vam canviar de plantejament i vam decidir aprofitar per recórrer poblets petits de la zona, fent una ruta en cotxe i parant-nos en llocs interessants per passejar i conèixer millor la zona. Normalment aquí només relatem activitats a l'aire lliure, mai rutes en cotxe, però avui farem una excepció, ja que una forma de conèixer un territori tan vast és moure's en vehicle i passejar per poblets i punts d'interès.

El primer dels dos dies de pluja el vam dedicar a recórrer les gorges de Tarn i de la Jonte, una part de les quals ja havíem fet el dia anterior en bicicleta. Vam ampliar el recorregut fins al poble de Florac, on hi ha la base del Parc Nacional. Vam aprofitar per visitar les espectaculars coves de l'Aven Armand. Es tracta d'una cova farcida d'estalactites i estalagmites estratificades. És un lloc turístic, amb visita guiada, però no deixa de ser interessant, especialment en aquesta època amb poca gent, fins i tot vam tenir la visita només per nosaltres sols. Durant aquest primer dia també vam visitar alguns poblets petits molt interessants, per exemple el poble medieval de Sainte-Éminie, així com les grans planures de la Causse Méjean.

El segon dia, amb la pluja persistent, vam començar la ruta cap al sud. En primer lloc férem parada a l'Abime de Bramabiau, un riu subterrani que es pot visitar seguint un itinerari guiat. És també un lloc turístic però molt especial. El va descobrir el fundador de l'espeologia moderna, Édouard Alfred Martel. Les aigües enfurismades del Bramabiau, que provenen directament del Mont Aigoual, surten amb força de l'interior de la muntanya per unes grutes estretes, provocant al seu pas un gran tarrabastall, semblant a la brama del bou, d'aquí el nom en occità original. La visita al riu subterrani es fa després d'una breu caminada que vam fer sota la pluja. A dins la cova també plou en molts trams. Acabada la visita vam desplaçar-nos cap a les Gorges del Trevezel per carreteres secundàries molt estretes, afortunadament sense trànsit. Aquesta zona és molt poc poblada, i els pobles que trobem pel camí són petits i autèntics. Passegem per Treves i el petit poble medieval de Cantobre. Passem per la també bonica vila de Nant, i abandonem les Cevenes per arribar-nos fins a la propera localitat de Roquefort i provar els seus formatges. Passem sota l'espectacular viaducte de Millau camí del Parc Natural de la Causse Noir.