Folgueroles, els Munts i Savassona

Sortim pedalant des de la zona esportiva de Folgueroles on comença una pujada continuada per pista fins al poblat ibèric de Puigcastellet. Seguim per un camí que comença planejant i aviat baixa fort amb algun tram no ciclable fins al pont del Vent. Travessem la riera de Tavèrnoles i comencem l'ascens per una pista bona que s'enfila a la cinglera fins al Salt de la Minyona, on hi ha un gran mirador. A pocs metres coronem el punt més elevat de la ruta, els Munts. Entrem al vessant obac i baixem per pistes enfangades cap a les masies de Masgrau i les Punxes. Prenem un caminet que s'enfila al petit altiplà de Savassona, i continua fins al castell. Ens desviem uns metres per baixar a les curioses balmes de la Baronesa. Passem al peu de l'església romànica de Sant Martí, i pugem al jaciment neolític on hi ha la pedra del Sacrifici i la bonica ermita de Sant Feliu. Tot seguit planegem suaument cap al mas Salou i seguim baixant fins al meandre que fa el riu prop de Roda de Ter. Per terreny pla entre camps anem tornant cap a Folgueroles tot passant per turó de Puigseslloses.

• Lloc de sortida: Folgueroles (Osona)
  • Sensació de dificultat: Fàcil Principalment pistes. Tram curt de corriol tècnic. Breu tram a peu per pujar a Sant Feliuet
  • Cartografia: Collsacabra - Vall de Sau Editorial Alpina (1:25.000)

Folgueroles 00:00 00:00 0,0
Roda de Ter 00:10 03:50 23,8
Sant Jordi de Puigseslloses 00:20 04:10 27,5
Folgueroles 00:25 04:35 30,3

Després d'una jornada ventosa sembla que podrem evitar les boires hivernals de la plana de Vic. Així doncs fem cap a Folgueroles, una petita població agradable i ben endreçada situada a pocs quilòmetres de la capital d'Osona, i coneguda sobretot per un dels seus fills més cèlebres, el gran poeta català mossèn Cinto Verdaguer. Aparquem a la zona esportiva, prop del centre i un lloc còmode per preparar els estris i començar a pedalar. Sortim amb la Sílvia i el nostre gos, el Fum, que ens acompanyarà en una ruta no gaire llarga i de desnivell moderat. Durant l'itinerari passarem per alguns llocs ben interessants com el salt de la Minyona, els Munts i el bonic entorn de Savassona. Avui fa un dia gris i enterbolit, amb la temperatura no gaire baixa però no fa sol. Això farà que la sensació de fred sigui constant ja que la humitat és elevada. També farà que les fotografies siguin poc lluïdes i poc contrastades.

Marxem cap a l'est per la part baixa del barri del Pedró, i aviat prenem una pista que surt a la dreta. Comencem pujant suaument cap al Masdencoll, i passada la masia prenem el ramal de l'esquerra i per una zona boscosa. Més amunt prenem un nou trencant a l'esquerra on comença una pujada més dura i pedregosa que ens fa parar atenció. En pocs minuts arribem a un pla on hi ha les ruïnes del poblat ibèric de Puigcastellet. Es poden contemplar les restes d'una antiga fortalesa dalt d'aquest turó situat a l'inici de les Guilleries des del vessant de Vic, i precisament aquesta posició permetia controlar l'accés cap a la plana. Fem una volta a l'antic poblat i prenem un caminet entapissat de fulles que segueix la trajectòria tal com havíem arribat. El primer tram és agradable i fàcil, però més endavant hi ha algun esglaó alt i pedregós que ens fa baixar de la bici. Encara més endavant una baixada més dreta i per mal camí ens fa empènyer la bici uns metres fins arribar a la bassa del Masdencoll. Seguim ara per pista i baixem fins a trobar l'asfalt. Fem uns dos-cents metres a la dreta fins al Pont del Vent.

Creuem la riera de Tavèrnoles per l'esmentat pont, i prenem la pista que marxa cap a l'esquerra tot just passat el pont. La pista fa un parell de revolts sobtats i segueix pujant en paral·lel a la carretera asfaltada que hem deixat. Pujarem una bona estona per una pista molt agradable, amb un primer tram més boscós, humit i ombrívol, i una segona part de pujada moderada i progressiva pel vessant solei des d'on ja anem veient les cingleres. Anem guanyant alçada amb una llarguíssima pujada gairebé recta que ens porta fins al Salt de la Minyona, una punta de cingle que ofereix una àmplia panoràmica. S'hi ha habilitat un mirador amb una barana que envolta la part superior i plana d'una gran cinglera. Excel·lents vistes cap a les Guilleries, el Montseny, Vilanova de Suau i més enllà els cingles de Tavertet. Reposem uns minuts en aquest bonic mirador tot contemplant el paisatge.

A uns 250 metres del mirador del Salt de la Minyona arribem al punt més alt de la ruta, els Munts, de 962 m. És un turó on hi ha unes antenes, un vèrtex geodèsic i un parell de cases. Tot i ser el punt més alt no hi ha vistes ja que és una zona boscosa, però el paisatge ja l'hem gaudit uns metres més enrere al Salt de la Minyona. Creuem una tanca que impedeix el pas de vehicles i prenem una pista que comença a baixar fort cap a la dreta. Canviem de vessant i comencem en descens per un terreny més humit i fresc. Com deia a l'inici fa un dia humit, i tot i que la temperatura no és molt baixa, costa d'entrar en calor, especialment a les zones més obagues. Baixem per terreny boscós fins a la plana dels Munts, on anem girant a l'esquerra seguint el torrent dels Munts. Creuem alguns trams de bosc ben bonics, amb les fulles dels roures que cobreixen les pistes. Baixem fins a tocar el Masgrau, i més endavant passem per la masia de les Punxes. Poc més endavant, sota un dipòsit, deixem la pista principal i remuntem un pujador fortíssim per terreny trencat que ens obliga a fer alguns passos a peu. Ens enfilem al serrat del Castell.

Entrem als dominis de Savassona, i ho fem a través d'un caminet poc visible que ens porta fins al pla del mateix nom. Aquest petit altiplà envoltat de cingleres es va fent estret fins a convertir-se en una punta de morral on hi ha el castell de Savassona. Al peu de la torre del castell prenem un caminet que baixa a la dreta cap a sota del cingle. Resseguim un tram preciós de camí sota les roques fins arribar a les balmes de la Baronessa. Es tracta d'unes grans balmes sota la visera del cingle que formen uns amplis espais coberts. És una zona ombrívola on també hi ha una font. Reculem uns metres pel bonic camí i tornem fins al castell. El voregem i baixem cap a la pista principal fins al nucli de Savassona. Ens fixem en la bonica ermita romànica de Sant Pere, i seguim uns metres endavant fins a la carretera. A l'altra banda s'endevina una bonica cinglera al cap d'amunt de la qual hi ha una petita ermita romànica. Ens hi dirigim.

El serrat de Sant Feliuet és un petit altiplà calcari que s'aixeca retallat entre cingleres sobre una zona plana. En un extrem s'hi endevina una petita ermita. Per sota diversos grans blocs de roca caiguts de la cinglera fa segles són aprofitats per escaladors que practiquen la disciplina del bloc. Hi trobem escaladors de diverses nacionalitats. Alguns dels blocs de roca però estan protegits i no s'hi pot escalar, ja que hi ha un jaciment del neolític. Són curiosos la roca el Dau, i sobretot la Pedra dels Sacrificis, de gran dimensions i amb diversos gravats. S'hi va trobar un antic enterrament prehistòric. També a prop hi ha la pedra de les Bruixes amb alguns petròglifs. Al costat d'aquests curiosos blocs de pedra neix un caminet que cal fer a peu i que en menys de cinc minuts ens permet pujar fins a l'ermita de Sant Feliuet. Aquesta petita ermita d'origen pre-romànic està situat a la punta d'una gran roca sobre el cingle, i ens regala bones panoràmiques locals. Al voltant hi ha tombes antropomorfes i algunes sitges.

Deixem la interessant zona de Sant Feliuet i just a l'aparcament agafem una pista que baixa a l'esquerra. Baixem primer per terreny obert i anem girant cap a ponent alhora que entrem en una obaga situada damunt d'un dels grans meandres que fa el Ter. Entremig dels arbres contemplem el riu, i anem planejant per una pista humida amb alguns bassals que cal anar esquivant. La pista va baixant baixant però alçada força metres per sobre del riu. Descartem un trencant a la dreta, i poc més enllà, al final d'una llarga recta prenem el ramal de la dreta que aviat es converteix en camí i va a confluir en una zona de pastures. Entronquem de nou amb una pista que ens porta en pocs minuts al mas Salou. Seguim baixant per sota la masia fins que trobem de nou el Ter a la Casa del Guarda, just a la punta d'un dels característics meandres. Creuem un pont i trobem una pista asfaltada que passa entre el riu que tenim a la dreta i la cinglera de les Bruixes a l'esquerra, on hi ha una zona d'escalada. Avancem al peu del riu per asfalt fins a l'entrada de Roda de Ter.

Sense acabar d'entrar a dins del nucli, girem a l'esquerra passada la masia del Puig. Entrem en una zona plana i oberta de camps per on planejarem una bona estona en inequívoca direcció sud. Avancem ràpid per terreny planer i obert entre camps i granges. Creuem una carretera asfaltada i seguim en la mateixa direcció fins a la masia de Puigseslloses. Passada la casa ens enfilem al petit turonet que trenca la monotonia plana de la zona, al cap d'amunt del qual hi ha l'església de Sant Jordi de Puigseslloses i una antica cista funerària prehistòrica. Tornem al pla i canviem de direcció. Avancem ara de nou entre camps cap a l'est amb la vista posada a Folgueroles que ja veiem al davant. Creuem el riu Rigat i entrem a la població. Tornem al punt d'inici i tanquem una ruta que ens ha portat fins a llocs ben curiosos com el mirador del Salt de la Minyona, el turó dels Munts i el bonic nucli de Savassona, amb el castell, les balmes i el jaciment neolític.