Cingles de Taravil

Fem una curta però interessant i panoràmica caminada que sortint dels plans de Taravil ens porta fins al límit de la cinglera, i l'anem recorrent cap a l'est tot gaudint del paisatge. Assolirem primer el punt més alt dels cingles, el Puig Gertell, i a partir d'aquí caminarem resseguint el fil. Baixem lleugerament fins una coma que separa el primer cim del segon, el Cap dels Plans, visible de lluny ja que hi ha unes antenes. Passat el vèrtex geodèsic baixem uns metres fins a trobar una impressionant roca suspesa, un mirador natural que podríem anomenar com el "Preikestolen" berguedà. Baixem sense camí definit cap al balcó de Santaina, i creuem el camí estret i aeri sota les vies d'escalada. Prop de la carretera del Malpàs prenem un camí amunt fins a la font de la Parrella, i seguint la coma retornem al punt d'inici.

• Lloc de sortida: Plans de Taravil Capolat (Berguedà)
  • Sensació de dificultat: Fàcil Algun pas una mica aeri
  • Cartografia: Rasos de Peguera - Ensija Editorial Alpina (1:25.000)

Plans de Taravil 00:00 00:00 0,0
Puig Gertell 00:35 00:35 2,1
Cap dels Plans 00:45 01:20 4,4
Balcó de Santaina 00:25 01:45 5,9
Font de la Parrella 00:10 01:55 6,7
Plans de Taravil 00:25 02:20 8,0

Tenim un matí de dissabte curt a causa de compromisos, i el temps igualment no és gaire afalagador, i es preveuen xàfecs a partir del migdia. Així doncs fem una sortida curta i prop de casa en concret fins als cingles de Taravil, seguint una recomanació del nostre amic Joan. És una zona on ja hem estat diverses vegades, però la volteta en concret que farem avui és curta i molt agradable. Sens dubte el més interessant és la impressionant roca suspesa sobre la cinglera que ens regala un mirador de primer ordre i alhora ofereix una gran sensació de vertigen. Sota mateix del Cap dels Plans trobarem el que anomenem com a Preikestolen berguedà, ja que recorda aquella famosa roca noruega suspesa sobre el fiord. En el nostre cas la roca i l'espectacle visual és més humil, però sí que tindrem una gran panoràmica del Baix Berguedà i bona part de la Catalunya central.

De fet la ruta que aquí presentem, i més concretament les fotos, són fetes en dos dies diferents. El primer (un dia més rúfol) vam fer la ruta més fàcil i curta que aquí descrivim, i el segon vam fer una variant per baixar cap a la zona d'escalada de Cal Molsa. Aquesta darrera opció ens fa baixar uns metres per buscar una rua, és a dir, un feixanc de la cinglera que ens permet recórrer-la a mitja alçada. En aquest feixanc hi ha unes vies d'escalada força difícils, així com restes d'antics habitatges o corrals troglodítics.

Ens desplacem fins als Plans de Taravil, i aparquem a la Collada, just a la cruïlla de pistes prop de Cal Bertran. Comencem a caminar seguint el GR-1 en direcció oest, però el deixem al cap de pocs metres quan gira a la dreta i segueix el seu camí cap a la Vall d'Ora. Nosaltres caminem de pla seguint una pista tancada al trànsit. Planegem uns metres i després comencem a pujar suaument. La pista creua dos torrents amples en una zona boscosa i amb poca visió. Just quan la pista supera un llom i gira cap a l'esquerra, la deixem i en prenem una de secundària, pràcticament en desús que remunta l'ampla i arrodonida carena. Pugem uns metres més i aviat arribem al punt més alt de la ruta, el Puig Gertell (1.388 m.) Contemplem des d'aquest cim una bona vista de la contrada. A sota tenim els plans de la Boixedera dels Bancs, la casa Gomira i Sant Andreu de la Mora, força metres per sota. Més enllà, mirant cap al sector oest, veiem la Vall d'Ora, els cingles de Busa i el Port del Comte al fons.

Un cop al cim anirem seguint sempre la cinglera més o menys a prop. Baixem direcció est per una vella pista difusa tot vorejant un bosc ufanós. En aquest tram els cingles són poc definits. Després de baixar uns metres planegem durant uns minuts fins a Cal Molsa, una antiga casa de la qual no sabem trobar-ne cap resta. Aquí tenim dues opcions, seguir la ruta normal que és la que expliquem principalment, o bé baixar cap a les vies d'escalada de Cal Molsa. Si triéssim aquesta última opció cal prendre la cruïlla de la dreta en una pista difusa, i seguir baixant fins una rasa. Aquí unes fites permeten seguir un camí que inicia el pas per la rua o feixanc on hi ha les vies. És curiós baixar-hi ja que caminarem per una estreta feixa a mitja cinglera. Per tornar a pujar, un cop acabades les vies, podem trobar un senderol difús i una mica aventurer que ens torna a pujar a dalt els plans.

Si seguim la variant més curta i fàcil anem seguint per la part alta de la cinglera per una pista difusa que ens porta cap al Cap dels Plans (1.384 m.), el segon cimet de la ruta, on hi ha un vèrtex geodèsic i unes antenes visibles des de molt enllà. Però el més interessant és uns metres més avall. Seguim endavant des del cimet i baixem uns metres en direcció a la cinglera. De sobte veurem una llenca de roca que desafia el buit i s'alça en espectacular mirador extraplomat sobre la cinglera. No ens consta que aquest curiós indret tingui cap nom concret, però nosaltres l'anomenem el Preikestolen berguedà, ja que és una gran roca suspesa amb vistes impressionants, una versió humil i nostrada del famós indret noruec. La roca està gairebé suspesa al buit, tallada amb ganivet molts metres sobre la base del cingle. Les vistes són molt boniques cap als camps de l'Espunyola, i enllà cap a la plana central catalana.

Deixem aquest bonic lloc i seguim el camí cap a l'est. Baixem un tram sense camí per un bosc esclarissat i fàcil de transitar, sempre direcció est, i fins que trobem una vella pista. La seguim en la mateixa direcció i ens baixa fins una petita placeta on comença el camí cap al Balcó de Santaina. Deixem la pista i prenem el caminet que avança uns metres de pla i de seguida es fa estret i aeri. Tota la ruta seria factible per fer-la amb nens per distància i desnivell, però la verticalitat de la roca que hem visitat abans, i el pas estret i aeri d'aquest tram de camí el fan desaconsellable. Aquest caminet ens porta a un sector d'escalada conegut al Berguedà, el Balcó de Santaina, on hi ha vies de notable dificultat. Més al final també trobem una antiga bauma amb restes d'obra. Aquest tram de camí estret sota mateix de les vies i al límit del cingle és molt bonic. Hi ha un pas més vertical equipat amb un passamà.

El caminet del Balcó de Santaina s'acaba gairebé a la pista del Malpàs, però no cal acabar d'arribar-hi, sinó que just abans trobarem un caminet a l'esquerra que puja suaument fins a la font de la Parrella. Des de la font podem seguir per la pista asfaltada, o com fem nosaltres seguir l'evident coma en direcció nord-oest fins arribar al punt d'inici, tot i que no hi ha camí i cal buscar el millor pas. Arribem de nou als plans de Taravil i tanquem una ruta fàcil però amb vistes molt boniques ja que avançarem una bona estona pel límit dels cingles. Especial menció a la roca suspesa, el Preikestolen berguedà, ja que és espectacular i panoràmic. Hi havíem passat molt a prop altres vegades i no ens hi havíem fixat. Només per veure aquesta curiositat val la pena fer aquesta excursió.

Gràcies per la detallada explicació d'aquest passeig pels cingles. El vam seguir el 28/07/2019 i tant per la panoràmica com per la gràcia del traçat final, aeri sota el cingle, es una ruta molt agradable!